(Перенаправлено з Ваал)

Баал

Баал з булавою і блискавкою (м. Париж, Лувр)

Ба́ал (Ваал, Бааль, Бел; початково — Балу; загальносеміт. ba’l; фінік. 𐤁𐤏𐤋; давньоєвр. בעל або באל, букв. — пан, господар, володар, чоловік) — багатозначний термін.

Значення терміна

1) У багатьох джерелах вжито як загальний епітет «Бог», «володар», «Господь» для різних місцевих божеств у стародавніх західних семітів.

2) Ассиро-вавилонський бог, шанований у Фінікії, Ханаані, Сирії як бог природних стихій і погоди (Баал-Хадад — бог бурі і грому; Баал-Шамем — бог неба, Сонця тощо). Найбільш цілісне уявлення про Баала подають угаритські джерела, де бог наділявся епітетом «силач», вважався сином Дагона (Дагану) і чоловіком Астарти; був богом-покровителем Угариту. За міфологією, Баал визнавав верховну владу угаритського бога Ілу, з яким, однак, постійно суперничав за вищість.

В основі релігійного культу — цілковита залежність життя семітських племен від вологи (дощу, роси), яка вважалася милістю Баала, через що бога вшановували як покровителя родючості — землі, худоби, людей (Суд. 6:25; 1 Цар. 16:31, 18:26). Відомі його зображення у вигляді бика — символу плодючості й сили. Як божество землі і природних циклів, є архетипом бога, що помирає і воскресає.

В угаритському епосі бог підземного царства Муту підступно вбиває Баала, але той, завдяки силі кохання його дружини — богині Анат, повертається до життя. Двобій між Муту і Баалом наче постійно повторюється: смерть бога супроводжує засуха, воскресіння — розквіт природи (причому, у кліматі т. з. Благодатного Півмісяця це не пов’язували із сезонами, Баал був подателем води цілорічно).

За міфами, Баал мав трьох доньок — богинь природи Підраю, Таллаю й Арсаю, — які, відповідно, символізують світло, дощ і землю. Священне дерево Баала — кедр. Місцем його помешкання вважали гору Цапану (івр. Цафон, тепер г. Джебелі-Акра, Туреччина).

3) У різних ассиро-вавилонських спільнотах у поєднанні з топонімом означав місцевого бога (напр., Баал-Хацор, Баал-Гад, Баал-Пеор); множину яких узагальнювали терміном «баали» (1 Цар. 18:18).

4) Титул баал надавався також князеві (очільнику міста) як частина імені — Балтазар, Ганнібал, Ешбаал та ін.

Додатково

  • Ізраїльтяни зазнали впливу культу Баала ще до приходу в Землю обіцяну. За старозавітним переказом, під час блукань пустелею не раз впадали в ідоловірство, влаштовували культові оргії (Чис. 25:1–3; Псалом 106:28). У халдеїв поклоніння Баалу включало людські жертви і посвяти дітей (Єр. 19:5). Найдієвішим борцем з культом Баала у середовищі євреїв став пророк Ілля, а за ним й інші пророки. Назагал у період Першого Храму (прибл. 950–586 до н. е.) культ Ваала у середовищі юдеїв не відігравав значної ролі, а після Вавилонського полону остаточно зник.
  • Баала вшановували і як божество війни. Відомий в образі героя-воїна (зображувався у шоломі), царя, що летить на хмарі — Баал-Зебула (звідси — Вельзевул), атрибутом якого була блискавиця. Саме так Ісус Христос іменує сатану (Мт. 12:27), асоціюючи його з цим філістимлянським божеством (2 Цар. 1:2). Ворогами Баала вважали божеств морської стихії Йамму і Латану (старозавітний Левіафан).
  • У Єгипті за часів гіксосів (вірогідно, під палестинським впливом) ототожнювався з богом пустелі Сетом, у добу еллінізму — з грецьким Зевсом.
  • У староруську й українську традиції термін поширився з грецької мови (Βάαλ) і набув значення «ідол» («бовван», «болван»). В українському слововживанні, зокрема й релігієзнавстві, закріпилась вимова з наголосом на другому складі (Баа̀л, Ваа̀л).

Література

  1. Костів К. Словник-довідник біблійних осіб, племен і народів. Київ : Україна, 1995. С. 79–81.
  2. Циркин Ю. Б. Мифы Финикии и Угарита. Москва : АСТ, 2003. 478 с.
  3. Ланглуа А., Муане Ле А., Спіс Ф. та ін. Святе Письмо в європейській культурі: Біблійний словник / Пер. з фр. З. Борисюк, Н. Лисюк. Київ : Дух і літера, 2004. 320 с.
  4. Гордон С. Ханаанейская мифология // Мифологии древнего мира / Пер. с англ. В. Якобсона. Санкт-Петербург : Азбука-классика, 2005. С. 159–192.
  5. Рижкова С. А. Космо-етичні архетипи древніх індоєвропейців і семітів // Типологія релігій. Київ : Кондор, 2005. С. 35–45.
  6. Ayali-Darshan N. Baal, Son of Dagan: In Search of Baal's Double Paternity // Journal of the American Oriental Society. 2013. Vol. 133. № 4. Р. 651–657.
  7. Яблоков И. Н. История религии : в 2 т. 4-е изд., перераб. и доп. Москва : Юрайт, 2016–2019.
  8. Ранович И. Очерки истории древнееврейской религии. Москва : Алетейя, 2019. 394 с.
  9. Baal Worship // Jewish Virtual Library. URL: https://www.jewishvirtuallibrary.org/baal-worship-jewish-virtual-library

Автор ВУЕ

М. В. Луцюк


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Луцюк М. В. Баал // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Баал (дата звернення: 27.04.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
12.11.2020

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

.

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶