Дидактика

Модель навч простору.jpg

Дида́ктика (від грец. διδαϰτιϰός — повчальний, з грец. διδάσϰω — вчити, навчати) — галузь педагогіки, яка розробляє теорію навчання й освіти. Науково обґрунтовує зміст освіти; методи, форми, принципи організації навчання; досліджує закономірності процесу навчання, освіти й самоосвіти дітей, молоді, дорослих з метою всебічного розвитку особистості, досягнення навчально-виховних цілей.

Історична довідка

Термін «дидактика» увійшов до обігу в німецькомовному гуманістичному середовищі 17 ст., завдяки працям В. Ратке, Й. Штурма, К. Гельвіга (1581–1617; Німеччина), Й. Юнга.

Статус науки дидактика отримала завдяки працям педагога Я. А. Коменського, який у книзі «Велика дидактика» («Didactica magna», укладена до 1638, вперше видана 1657) виклав основні принципи навчання і форми його організації. Коменський запропонував, зокрема, класно-урочну систему навчання, поділ учнів на класи, структурував навчальний час за роками, чвертями, щоденними заняттями з перервами, започаткував предметну систему викладання за певними програмами і підручниками, висунув пропозицію підсумкових іспитів у кінці навчального року. З доробком педагога пов’язують також ідею навчання дітей рідною мовою, концепцію професіоналізму вчителів, визначення критеріїв педагогічної майстерності.

Подальший розвиток теорія освіти і навчання отримала у працях Й. Г. Песталоцці (прагнув поєднати навчання з продуктивною працею, обґрунтував роль чуттєвого сприйняття у навчанні), Й. Ф. Гербарта (концепція виховувального навчання), Г. Спенсера (теорія активного навчання, єдності навчання, пізнання і творчості).

В Україні помітним внеском у розвиток дидактики стала культурно-просвітницька діяльність О. Духновича. Педагог укладав підручники для народних шкіл; його праці «Книжица читальная для начинающих» (1847; Будапешт), «Сокращенная грамматика письменного русского языка» (1853; Буда), «Народная педагогия» (1857; Львів) та ін. сприяли відкриттю на Закарпатті понад 70 початкових шкіл.

Цілісну дидактичну систему розробив К. Ушинський. Діяч обстоював право кожного народу на школу з рідною мовою навчання, визначив основні шляхи і засоби розвивального навчання, з урахуванням вікових і психологічних особливостей дітей.

Значущим є доробок Б. Грінченка — автора кількох підручників, «Української граматки: до науки читання й писання» (1907, Київ), 4-томного словника української мови (1907–1909, Київ). Попри заборону царського уряду, педагог викладав у школах українською мовою.

Знаним дидактиком-практиком 20 ст. був вітчизняний педагог В. Сухомлинський, який розвинув ідею розумового виховання дитини під час навчання та практичної діяльності.

В історію вітчизняної педагогіки, дидактики національного виховання увійшли імена Г. Ващенка, М. Драгоманова, А. Макаренка, М. Костомарова, С. Русової та ін.

Об’єкт і предмет

Дидактика належить до системи гуманітарних загальнолюдських знань, має міцні взаємозв’язки з багатьма науками. Найтісніше пов’язана з філософією, соціологією, політологією, педагогічною психологією, логікою, фізіологією людини, кібернетикою та їхніми конкретними методиками.

Об’єкт дидактики — навчально-виховний процес у закладі освіти, його цілі, зміст, методи і форми організації, технології та результати.

Предмет дидактики — загальна теорія навчання всім дисциплінам.

Основні категорії дидактики: викладання, навчання, учіння, освіта, мета освіти, зміст освіти, методи навчання, прийоми навчання, форми навчання, види організації навчання, педагогічні технології, знання, навички, вміння тощо.

Головні принципи

До основних дидактичних принципів відносять:

  • принцип спрямованості навчального процесу: полягає у визначенні для кожного заняття трьох взаємопов’язаних цілей — освітньої, виховної та розвивальної в структурі заняття, формах і методах викладу;
  • принцип науковості: полягає у такому доборі матеріалу, який відповідав би структурній побудові та досягненням сучасної науки й навчального предмета;
  • принцип системності і послідовності: дотримання вимоги викладу і вивчення матеріалу за висхідною, тобто від простого — до складного, від нижчого — до вищого, від попереднього — до наступного;
  • принцип доступності, дохідливості викладання;
  • принцип активності й свідомості навчання: формування свідомої мотивації в ставленні до навчання;
  • принцип міцності засвоєння знань, умінь і навичок;
  • принцип диференціації навчального процесу: передбачає дозування навчального матеріалу для учнів з урахуванням їхнього загального розвитку, здібностей, умов і профілю освітнього закладу;
  • принцип оптимізації навчально-виховного процесу тощо.

Додатково

Нерідко зміст дидактики метафорично окреслюють як відповідь на основні питання: для чого навчати? чому навчати? як навчити? як учитися?

Література

  1. Бахтіярова Х. Ш., Арістова А. В., Волобуєва С. В. та ін. Основи психології та педагогіки. Київ : Національний транспортний університет, 2008. 256 с.
  2. Левківський М. В. Історія педагогіки. 4-те вид. Київ : Центр учбової літератури, 2011. 190 с.
  3. Калашнікова Л. М., Жерновникова О. А. Педагогіка вищої школи у схемах і таблицях. Харків : Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди, 2016. 260 с.
  4. Головенкін В. П. Педагогіка вищої школи. 2-ге вид., перероб. і допов. Київ : Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського, 2019. 290 с.
  5. Бабушко С. Р., Галицька М. М., Рекун Н. М. Українські педагоги ХІХ ст.: внесок у сучасну педагогіку // Педагогічна освіта: теорія і практика. 2021. № 30. С. 58–99. URL: http://pedosv.kpnu.edu.ua/article/view/234489
  6. Хмельницька О. С. Педагогіка. Історія педагогіки. Переяслав : Домбровська Я. М., 2021. 222 с.
  7. Кулішов В. С. Дидактика вищої школи. Біла Церква : БІНПО ДЗВО «УМО» НАПН України, 2022. 142 с.

Автор ВУЕ

О. В. Кожедуб


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Кожедуб О. В. Дидактика // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Дидактика (дата звернення: 27.04.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
15.03.2023

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶