Національний авіаційний університет

Емблема НАУ
Головний корпус НАУ

Націона́льний авіаці́йний університе́т, НАУ — один із авіаційних закладів вищої освіти (ЗВО) у м. Києві, Україна. Заснований 25.08.1933 на базі авіаційного факультету Київського машинобудівного інституту (КМІ).


Національний авіаційний університет (НАУ)

Тип заклад вищої освіти
Рік створення 1933
Профіль діяльності освіта, наука
Розташування Київ, Україна
Веб-сайт https://nau.edu.ua/


Статус

У вересні 2000 згідно з Указом Президента України університету надано статус національного.

За версією рейтингу «Топ-200 Україна», понад 15 років входить у 20-ку кращих в Україні (9-те місце, 2021).

За версіями міжнародних рейтингів «Webometrics» — 4-те місце серед ЗВО України; за «U-Multirank» — 15-те місце в Україні; за «QS EECA University Rankings», входить до 300 кращих ЗВО Східноєвропейського регіону.

НАУ є постійним членом Всесвітньої Федерації безпілотної авіації (WUAV; Китай), Міжнародної асоціації авіаційних та аерокосмічних університетів (ALICANTO; обидві — 2018), Європейської асоціації авіаційних навчальних і освітніх організацій (ЕАТЕО), Балтійської програми університетів (BUP, Швеція; обидві — 2019).

Офіційний сайт: https://nau.edu.ua/

Історична довідка

Витоки університету — в авіаційних курсах, організованих наприкінці 19 ст. київськими політехніками. Самостійна історія почалася 1933: Постановою Ради Народних Комісарів СРСР № 1815 від 25.08.1933 на базі авіаційного факультету КМІ засновано Київський авіаційний інститут.

Назва змінювалася:

  • Київський інститут цивільного повітряного флоту (з 1947);
  • Київський інститут інженерів цивільної авіації (з 1965);
  • Київський міжнародний університет цивільної авіації (з 1994);
  • НАУ (з 2000).

Історія організації наукових підрозділів у НАУ починається з 1948 (організовані перші наукові гуртки — технічний, математичний, графічний, авіамодельний та механічний). У середині 1950-х інститут став швидко формуватись як важливий науковий центр Аерофлоту. Головні наукові сили інституту були спрямовані на підвищення надійності та збільшення термінів служби авіаційної техніки, на контроль процесів в елементах авіаційних двигунів та оптимальне планування діяльності підприємств Аерофлоту, створення нових і вдосконалення існуючих авіаційних тренажерів. 1957 — створення науково-дослідного відділу, у складі якого було 8 галузевих лабораторій.

У час реформування вищої освіти та науки України (наприкінці 1990-х) колектив НАУ розробив нову концепцію розвитку університету. Для планомірної та ефективної роботи створено науково-дослідну частину НАУ. До науково-педагогічної діяльності університету залучались академіки та член-кореспонденти Національної академії наук (НАН) України та Академії педагогічних наук (АПН) України.

На базі Науково-дослідного інституту (НДІ) авіації НАУ проведено низку заходів щодо створення багатовекторного науково-дослідного лабораторного комплексу нового покоління. Постійно змінювалася та модифікувалась, відповідно до потреб багаторічного наукового пошуку, структура науково-дослідної частини до складу якої, на різних етапах розвитку, входили низка науково-дослідних лабораторій та наукових центрів. У НАУ також були створені науково-дослідні інститути.

Структурні підрозділи

Підрозділи Університету: навчально-наукові інститути, факультети, кафедри, науково-дослідні інститути, кафедра військової підготовки, військово-мобілізаційний підрозділ, науково-технічна бібліотека, науково-дослідна частина, відділ докторантури та аспірантури, центри, відділи, служби, лабораторії, навчально-спортивний оздоровчий центр, навчальний полігон; підготовчі відділення, підрозділи перепідготовки та підвищення кваліфікації кадрів, навчально-методичні кабінети, центри (навчально-консультаційні, дослідницькі, інноваційні, інформаційні), комплекси (навчальні, навчально-науково-виробничі, господарські), юридичні клініки, науковий парк, технопарк, навчально-виробничі та творчі майстерні, навчально-дослідні господарства, виробничі структури, видавництва, спортивні комплекси, заклади культурно-побутового призначення, центри тощо.

  • Відповідно до вимог Повітряного Кодексу України НАУ має в своїй структурі Авіаційний медичний центр (АМЦ), що реалізує питання медичної сертифікації авіаційного персоналу цивільної авіації України та забезпечує нагляд за здоров’ям студентів університету. АМЦ НАУ має Державну ліцензію, акредитаційний сертифікат вищої категорії МОЗ України та дозволи відповідних вповноважених органів на надання широкого кола медичної допомоги та проведення спеціалізованих експертних комісій.
  • Студентське містечко НАУ — комплекс студентських гуртожитків (12 гуртожитків) із приміщеннями, підприємствами громадського харчування, медичного і побутового обслуговування, спортивними спорудами (майданчиками) та іншими будовами, що входять у цей комплекс, територія на якій вони розташовані, виробничі майстерні, необхідні для експлуатації, підтримки життєдіяльності та ремонту споруд, інженерного обладнання та комунікацій.

1979 відкрито Центр культури та мистецтв НАУ (ЦКМ) із глядацькою залою на 1500 місць і відповідною інфраструктурою.

  • Центр харчування НАУ — сучасний комплекс із кафе, їдальнею, кондитерським цехом та кафетеріями у навчальних корпусах університету, Станом на 2022 освітню діяльність у НАУ здійснюють інститути на 10 факультетах:
  • Навчально-науковий інститут міжнародного співробітництва та освіти;
  • Навчально-науковий інститут неперервної освіти;
  • Навчально-науковий інститут розвитку освіти;
  • аерокосмічний факультет;
  • факультет аеронавігації, електроніки та телекомунікацій;
  • факультет архітектури, будівництва та дизайну;
  • факультет екологічної безпеки, інженерії та технологій;
  • факультет економіки та бізнес-адміністрування;
  • факультет кібербезпеки, комп’ютерної та програмної інженерії;
  • факультет лінгвістики та соціальних комунікацій;
  • факультет міжнародних відносин;
  • факультет транспорту, менеджменту і логістики;
  • юридичний факультет;
  • кафедра військової підготовки.

1996 Президент Ради ІСАО доктор Ассад Котайт (1924–2014) відкрив Європейський регіональний начальний центр ІСАО з авіаційної безпеки при НАУ. Центр отримав міжнародний сертифікат на право навчання всіх категорій працівників авіаційних підприємств з авіаційної безпеки. Створено Європейський Регіональний навчальний центр ІСАО з підготовки державних інспекторів з безпеки польотів і льотної придатності повітряних суден.

Отримали сертифікати і національні центри, в яких ведеться підготовка з авіаційної англійської мови, аеродромного забезпечення безпеки польотів та інші. З метою забезпечення координації роботи всіх центрів в 2003 в НАУ створений Інститут ІКАО. 2012 після проведення аудиту, Європейська Конференція Цивільної Авіації (ЄКЦА) включила центри Інституту ІКАО до мережі сертифікованих навчальних центрів ЄКЦА.

Відокремлені структурні підрозділи Університету (станом на 2022):

  • Льотна академія НАУ (м. Кропивницький Кіровоградської області);
  • Фаховий коледж інженерії та управління НАУ (м. Київ);
  • Криворізький фаховий коледж НАУ (м. Кривий Ріг Дніпропетровської області);
  • Слов’янський фаховий коледж Національного авіаційного університету (м. Слов’янськ Донецької області);
  • Фаховий коледж інформаційних технологій та землевпорядкування Національного авіаційного університету (м. Київ);
  • Васильківський фаховий коледж Національного авіаційного університету» (м. Васильків Київської області);
  • Київський фаховий коледж комп’ютерних технологій та економіки НАУ (м. Київ).

Перлиною університету є Авіаційний навчальний ангар (один із найбільших в Європі). Також в НАУ є навчальний аеродром та полігон авіаційної наземної техніки, тренажерні комплекси, навчально-науковий аеродинамічний комплекс на базі дозвукової аеродинамічної труби ТАД-2. Студентське містечко університету: 11 гуртожитків, їдальня на 1000 місць, інтернет-кафе, студентське «Бістро», Медичний авіаційний центр, оснащений сучасним діагностично-лікувальним обладнанням, профілакторій, Центр культури і мистецтв із залом на 1500 місць, навчально-спортивний оздоровчий центр. Книжковий фонд Науково-технічної бібліотеки НАУ складає понад 2,6 млн примірників.

Підготовка фахівців

У НАУ готують пілотів, операторів безпілотних літальних апаратів, фахівців із наземного обслуговування авіаційної техніки та авіаційних двигунів, диспетчерів та інженерів управління повітряним рухом, фахівців із бортового обладнання й авіоніки, радіоелектроніки, дизайнерів сучасних аеропортів, споруд і доріг, фахівців аеропортових служб, менеджерів з авіаційних перевезень та логістики, спеціалістів із кіберзахисту й діагностики систем, екологів, економістів, юристів, психологів та фахівців інших спеціальностей. НАУ є багатогалузевим, автономним та самоврядним ЗВО, що провадить освітню, наукову, науково-технічну, інноваційну, навчально-виробничу, інформаційно-консультаційну, фінансово-господарську та міжнародну діяльність.

Здобуття вищої освіти в університеті здійснюють за освітньо-професійними та освітньо-науковими програмами, що є підставою присудження відповідного ступеня: бакалавра, магістра, доктора філософії та доктора наук.

Станом на 2022 підготовку здобувачів вищої освіти здійснюють за спеціальностями: 011 «Освітні, педагогічні науки»; 022 «Дизайн»; 029 «Інформаційна, бібліотечна та архівна справа»; 033 «Філософія»; 035 «Філологія»; 051 «Економіка»; 052 «Політологія»; 053 «Психологія»; 054 «Соціологія»; 061 «Журналістика»; 071 «Облік і оподаткування»; 072 «Фінанси, банківська справа та страхування»; 073 «Менеджмент»; 075 «Маркетинг»; 076 «Підприємництво, торгівля та біржова діяльність»; 081 «Право» 101 «Екологія»; 113 «Прикладна математика»; 121 «Інженерія програмного забезпечення»; 122 «Комп’ютерні науки»; 123 «Комп’ютерна інженерія»; 125 «Кібербезпека»; 126 «Інформаційні системи та технології»; 134 «Авіаційна та ракетно-космічна техніка»; 141 «Електроенергетика, електротехніка та електромеханіка»; 142 «Енергетичне машинобудування»; 151 «Автоматизація та комп’ютерно-інтегровані технології»; 152 «Метрологія та інформаційно-вимірювальна техніка»; 153 «Мікро- та наносистемна техніка»; 161 «Хімічні технології та інженерія»; 162 «Біотехнології та біоінженерія»; 163 «Біомедична інженерія»; 171 «Електроніка»; 172 «Телекомунікації та радіотехніка»; 173 «Авіоніка»; 186 «Видавництво та поліграфія»; 191 «Архітектура та містобудування»; 192 «Будівництво та цивільна інженерія»; 193 «Геодезія та землеустрій»; 231 «Соціальна робота»; 242 «Туризм»; 262 «Правоохоронна діяльність»; 263 «Цивільна безпека»; 272 «Авіаційний транспорт»; 275 «Транспортні технології»; 281 «Публічне управління та адміністрування»; 291 «Міжнародні відносини, суспільні комунікації та регіональні студії»; 292 «Міжнародні економічні відносини»; 293 «Міжнародне право».

У структурних підрозділах університету станом на 2022 навчаються близько 25 тисяч студентів, серед яких — майже 1500 іноземців із 55 країн світу.

Науковий потенціал

Навчальний процес забезпечує висококваліфікований науково-педагогічний колектив. Станом на 2022 в університеті працюють члени-кореспонденти НАН України, 23 академіки державних галузевих академій наук України, 4 академіки та 26 членів-кореспондентів Академії наук вищої школи України, 17 заслужених діячів науки і техніки України, 15 заслужених працівників освіти України, 3 заслужені юристи України, 2 заслужені працівники промисловості України, 1 заслужений економіст, 4 заслужених працівники транспорту, 1 заслужений винахідник, 1 заслужений машинобудівник, 1 заслужений метролог, 2 заслужені працівники культури, 1 заслужений працівник соціальної сфери, 1 заслужений працівник сільського господарства, 1 народний архітектор.

Стратегічним питанням політики розвитку наукової діяльності університету стало налагодження зв’язків з провідними інститутами та організаціями НАН України, що спеціалізуються на вирішенні різних завдань сучасної науки та мають суттєвий практичний досвід, відповідний науковий потенціал, кваліфіковані кадри та методики з тих чи інших проблем.

Магістральні напрямки наукового пошуку в НАУ:

  • експлуатація та аеронавігаційне забезпечення в авіації;
  • керування повітряним рухом;
  • авіоніка;
  • інформаційна безпека;
  • безпека в авіації (авіаційна безпека та безпека польотів);
  • екологія і захист довкілля;
  • менеджмент та економіка;
  • повітряне і космічне право;
  • гуманітарні науки.

Проводився науковий пошук за напрямом прогнозування руху транспорту. Особливість проекту — реалізація концепції штучного інтелекту. Створено автоматизовану інформаційну систему прогнозування та її впровадження в комплекс регулювання руху транспорту. Значна увага відводиться системам літаководіння та керування польотом безпілотними літальними апаратами.

Розробки вчених НАУ одержали державні та світові нагороди і мають практичне застосування. Розробки науково-виробничого центру безпілотної авіації «Віраж» НАУ представлені на численних міжнародних виставках різних країн світу. Центром розроблено сім типів безпілотних авіаційних систем: від надлегких до таких, що мають корисне навантаження до 70 кг.

Серед партнерів НАУ — провідні авіаційні підприємства України: Державна авіаційна служба, Державне космічне агентство, ДП «Антонов», «Укроборонпром», Міжнародний аеропорт «Бориспіль», Міжнародний аеропорт «Київ», Міжнародний аеропорт «Одеса»)», компанія «МАУ», ДП «Завод 410 цивільної авіації».

Міжнародне співробітництво

Міжнародна діяльність університету здійснюється відповідно до Стратегії інтернаціоналізації співробітництва в галузі освіти НАУ на 2018–2028 та комплексної програми щодо розширення експорту освітніх послуг та збільшення кількості іноземних студентів в НАУ на 2019–2029.

2021 підписано 25 угод із партнерами з 15 країн світу. Міжнародні угоди створюють підґрунтя для розвитку сумісних освітніх та наукових проектів, є каталізатором мобільності та написання спільних публікацій у міжнародних виданнях.

У НАУ реалізовано понад 40 угод з ЗВО-партнерами в рамках програм академічної мобільності Erasmus+ (ЄС) та Mevlana Exchange Programme (Туреччина). Університет активно та успішно долучається до Програми імені Фулбрайта як інституція, що відправляє своїх студентів, викладачів і науковців на навчання, дослідження та викладання у США, а також як сторона, що приймає американських вчених. НАУ серед переможців конкурсу 2021 за напрямом Жана Моне. Проект «Чисті енерготехнології та енергоефективність: досвід ЄС/CleanEnergy Technologies and Energy Efficiency: the EU Experience» отримав фінансування на реалізацію від Європейської Комісії. НАУ продовжує реалізовувати: проекти «European Integration of Environmental Standards for Civil Aviationin the context of Sustainable Development» та «EU Transport Policy».

2018 укладено угоду з Нанчангським авіаційним університетом (Китай), за якою майже 50 студентів вже завершили навчання, 38 студентів продовжують навчатися.

Університет імені Салахадіна (Ірак) направляє на навчання до НАУ своїх студентів.

У рамках співпраці з Міжнародним університетом логістики і транспорту у м. Вроцлаві (Польща) 2021 стартувало навчання 20 українських і польських студентів-учасників проекту «The Comprehensive Joint Master Studiesin Logistics Programme» («Катамаран — комплексне об’єднання магістерських досліджень у сфері логістики»). Проект фінансує Соціальний фонд Європейського Союзу в рамках Оперативної програми «Knowledge Education Development».

Відомі випускники, викладачі

В університеті започатковано школи наукові в галузях управління, механіки, електроніки, електротехніки, матеріалознавства, інформатики та обчислювальної техніки (серед фундаторів шкіл: академіки О. Кухтенко та Г. Пухов, члени-кореспонденти О. Пеньков, Б. Малиновський, професори Т. Башта, А. Грохольський, Л. Iльницький та ін.).

Серед наших випускників та працівників — вчені й конструктори, військові та державні діячі, організатори виробництва та педагоги. В. Челомей — вчений у галузі авіації та космонавтики, генеральний конструктор ракетно-космічних систем, академік. Багато років з університетом плідно співпрацював авіаконструктор О. Антонов. Серед випускників НАУ — Президент Ради Міжнародної організації цивільної авіації (ІСАО) Олумуїв Бенард Аліу (нар. 1960; Нігерія).

Відокремлені структурні підрозділи

  • Початком освітнього шляху Льотної академії Національного авіаційного університету стало створення 1951 Кіровоградського військового авіаційного училища льотчиків дальньої авіації. За багаторічну історію свого існування академія змінилася і трансформувалася, допоки 2011 на конференції трудового колективу не розглянуто і підтримано пропозицію про приєднання навчального закладу до структури НАУ. З цього моменту заклад починає функціонувати як Кіровоградська льотна академія НАУ. 08.02.2018 академія отримала нову назву — Льотна академія НАУ. Академія здійснює цикл повної підготовки різнопланових авіаційних фахівців: має два факультети, військову кафедру, магістратуру, аспірантуру, збирає спеціалізовані вчені ради для захисту дисертацій.
  • Історія Фахового коледжу інженерії та управління Національного авіаційного університету розпочинається з 1962. Він є державним закладом фахової передвищої освіти, що здійснює свою діяльність на підставі ліцензії МОНУ, яка забезпечує право на надання освітніх послуг, пов’язаних із отриманням вищої освіти ступеня бакалавра та фахової передвищої освіти ступеня фахового молодшого бакалавра. Коледж одним із перших розпочав підготовку бакалаврів. Випустив для різних галузей економіки України понад 30 тисяч фахівців. Коледж здійснює наукову, дослідницьку, творчу мистецьку та спортивну діяльність, забезпечує поєднання теоретичного навчання з навчанням на робочих місцях.
  • Відокремлений структурний підрозділ Криворізький фаховий коледж НАУ заснований на загальнодержавній власності, підпорядкований Міністерству освіти і науки України. У червні 1951 підписаний наказ начальника Головного Управління цивільного повітряного флоту від 12.06.1951 № 0202 про створення Криворізького авіаційного училища спецслужб цивільного повітряного флоту, у вересні цього ж року проведено перший набір — 122 курсанти. 28.11.1991 наказом Міністерства вищої освіти України № 231 коледж прийнятий до системи Міністерства освіти України. За 70 років свого існування навчальний заклад підготував для авіаційної галузі понад 35 тисяч спеціалістів та майже 5 тисяч спеціалістів для країн Північної Америки, Латинської Америки, Південно-Східної Азії, Індії та арабських країн. У структуру коледжу входять 1 факультет, 4 відділення, 3 кафедри, 13 циклових комісій, підготовче відділення. На базі коледжу працює кафедра військової підготовки НАУ.
  • Відокремлений структурний підрозділ Криворізький фаховий коледж НАУ — єдиний фаховий коледж технічного спрямування в Дніпропетровській області і один із небагатьох в Україні, який готує фахових молодших бакалаврів і бакалаврів по наскрізним програмам та уклав договори з НАУ і Харківським національним університетом радіоелектроніки про продовження навчання випускників коледжу для здобуття освітнього ступеня «Магістр».
  • Відокремлений структурний підрозділ Слов’янський фаховий коледж Національного авіаційного університету як навчальний заклад діє з 1964. Від 1994 коледж увійшов до складу Київського міжнародного університету цивільної авіації (нині НАУ). Навчальний заклад готує фахівців за 10 спеціальностями освітньо-професійного ступеню: фаховий молодший бакалавр на основі повної середньої освіти та на основі базової середньої освіти з одночасним здобуттям повної середньої освіти. Слов’янський фаховий коледж НАУ має сертифікат схвалення організації з теоретичної підготовки до технічного обслуговування та екзаменування персоналу згідно з вимогами EASA Part-66, який дозволяє працевлаштування в авіаційній галузі по всьому світу.
  • 10.03.1944 розпорядженням Раднаркому СРСР № 4788-р та наказом начальника Головного управління геодезії і картографії при Раднаркомі СРСР № 44 створено Топографічне училище, що пізніше стало Київським топографічним технікумом. 2000 наказом Міністерства освіти і науки України Київський топографічний технікум увійшов до складу НАУ як структурний підрозділ, 2020 перейменований у Відокремлений структурний підрозділ «Фаховий коледж інформаційних технологій та землевпорядкування Національного авіаційного університету». Сьогодні це інноваційний багатопрофільний державний заклад фахової передвищої освіти з сучасною навчально-матеріальною базою та висококваліфікованим педагогічним колективом, який здійснює підготовку фахівців освітньо-професійного ступеня «фаховий молодший бакалавр» та освітнього ступеня «бакалавр» за восьми спеціальностями.
  • Відокремлений структурний підрозділ «Васильківський фаховий коледж Національного авіаційного університету» створений 2006, однак його історія починається ще з 1941, коли він мав назву Авіаційна школа механіків. Підготовка фахівців у коледжі здійснюється досвідченим викладацьким складом у лекційних аудиторіях, класах, кабінетах та лабораторіях, які оснащені зразками авіаційної техніки, електронними пристроями та технічними засобами навчання. Васильківський фаховий коледж НАУ проводить підготовку фахівців для державних підприємств та установ, на основі базової загальної середньої освіти (випускники 9 класу) та повної загальної середньої освіти (випускники 11 класу) як за рахунок державного замовлення, так і за контрактом. Для практичної підготовки студентів коледж оснащений цехами практичного навчання та зразками сучасних літальних апаратів. Випускники коледжу працюють на багатьох державних підприємствах України, серед яких державне підприємство завод «410», завод імені Антонова, Авіакомпанія «Міжнародні авіалінії України», соціальних службах м. Василькова та Києва.
  • Київський радіомеханічний технікум створено 23.08.1960, 2013 його перейменовано на Київський коледж комп’ютерних технологій та економіки НАУ, 01.07.2020 перейменовано на Київський фаховий коледж компʼютерних технологій та економіки НАУ, адже тепер у навчальному закладі здійснюється підготовка фахових молодших бакалаврів. У закладі працюють 86 педагогічних працівників, серед них — заслужений працівник освіти України, доктор технічних наук, професор, дійсний член Аерокосмічної Академії України; два заслужені вчителі України; шість кандидатів наук. 80 % викладачів — спеціалісти вищої та першої категорій, з них 14 нагороджені Знаком «Відмінник освіти України», 16 працівників відзначені Почесними Грамотами і медалями Міністерства освіти і науки України. Випускники мають можливість продовжити навчання у НАУ та інших ЗВО за скороченими програмами на відповідних факультетах.

Додатково

  • Випускники НАУ забезпечують польоти повітряних суден, їхнє обслуговування та ремонт, перевезення пасажирів і вантажів, розробляють та впроваджують авіаційне, ракетно-космічне обладнання.
  • За високу якість підготовки авіафахівців для Республіки Куба, навчальний заклад нагороджено орденом «Dela SOLIDARIDAD» цієї країни, а за вагомий внесок у справу підготовки висококваліфікованих кадрів для авіаційної галузі України — срібною медаллю Міжнародного академічного рейтингу «Золота Фортуна».

Література

  1. Кулик М. С., Луцький М. Г., Полухін А. В. та ін. Національний авіаційний університет. Київ : НАУ-Друк, 2010. 367 с.
  2. Національний авіаційний університет (офіційний сайт). URL: https://nau.edu.ua/

Автор ВУЕ

О. С. Бондарев


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Бондарев О. С. Національний авіаційний університет // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Національний авіаційний університет (дата звернення: 2.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: оприлюднено
Оприлюднено:
12.08.2022

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶