Відмінності між версіями «Автономія національно-культурна»

м (Заміна тексту — «3|thumb|right|300px» на «3»)
 
(Не показані 15 проміжних версій 6 користувачів)
Рядок 1: Рядок 1:
 +
[[Файл:Автономiя_нацiонал_но-кул_турна.mp3|Автономія національно-культурна]]
 +
'''Автоно́мія націона́льно-культу́рна''' — особливий тип екстериторіального структурування життя етнонаціональних спільнот на засадах законодавчо оформленого права та системи заходів, які забезпечують [[Меншина етнічна|етнічним]] і [[Меншина національна|національним меншинам]] збереження та розвиток їх культурної, мовної, релігійної самобутності.
  
'''Автоно́мія націона́льно-культу́рна''' — особливий тип екстериторіального структурування життя етнонаціональних спільнот на засадах законодавчо оформленого права та системи заходів, які забезпечують етнічним і національним меншинам збереження та розвиток їх культурної, мовної, релігійної самобутності. Ідейно-теоретичні основи національно-культурної автономії опрацьовані наприкінці 19 ст. австромарксистами, які вели пошук вирішення етнополітичних проблем багатонаціональної Австро-Угорщини на принципі етнокультурної екстериторіальності. Реалізація ідеї національно-культурної автономії у низці країн Європи після Першої світової війни 1914–1918 (зокрема в УНР у формі так званої національно-персональної автономії) дозволила на демократичних засадах побудувати достатньо толерантні етнополітичні відносини. Основними принципами формування і функціонування національно-культурної автономії в умовах демократії є: вільне волевиявлення громадян при віднесенні їх до певної етнонаціональної спільноти; самоорганізація та самоуправління; багатоманітність форм внутрішньої організації; поєднання громадської ініціативи меншин із державною підтримкою; законність.
+
Ідейно-теоретичні основи національно-культурної автономії опрацьовані наприкінці 19 ст. австромарксистами, які вели пошук вирішення етнополітичних проблем багатонаціональної [[Австро-Угорщина|Австро-Угорщини]] на принципі етнокультурної [[Екстериторіальність|екстериторіальності]]. Реалізація ідеї національно-культурної автономії у низці країн Європи після [[Перша світова війна|Першої світової війни]] 1914–1918 (зокрема в УНР у формі так званої [[Автономія національно-персональна|національно-персональної автономії]]) дозволила на демократичних засадах побудувати достатньо толерантні етнополітичні відносини.  
  
В Україні відповідно до Закону України «Про національні меншини в Україні» (1992) до національних меншин належать групи громадян України, які не є українцями за національністю, виявляють почуття національного самоусвідомлення та спільності між собою. держава гарантує всім національним меншинам права на національно-культурну автономію: користування і навчання рідною мовою в державних навчальних закладах або через національно-культурні товариства; розвиток національно-культурних традицій; використання національної символіки; відзначення національних свят; сповідування своєї релігії; задоволення потреб у літературі, мистецтві, ЗМІ; створення національних культурних і навчальних закладів та будь-яку іншу діяльність, що не суперечить чинному законодавству (ст. 6). Як основні інституційні суб’єкти національно-культурної автономії у законі названо громадські об’єднання національних меншин (національно-культурні товариства). Сусідні з Україною держави нагромадили різноманітний досвід створення та функціонування національно-культурної автономії У РФ діє Закон «Про національно-культурну автономію» (1996), який визначає національно-культурну автономію як форму національно-культурного самовизначення громадян на основі добровільної самоорганізації з метою самостійного вирішення питань збереження самобутності, розвитку мови, освіти, національної культури. Одна з найкращих серед постсоціалістичних країн система забезпечення культурних прав національних меншин функціонує в Угорщині. Законом «Про права національних та етнічних меншин» (1993) визначено, що право на формування органів національного самоврядування за місцем проживання належить етнонаціональним групам, які щонайменше одне століття проживають в Угорщині (тобто є історичними національними меншинами). Зокрема, забезпечення прав національних меншин у низці європейських країн регулює Рамкова конвенція про захист національних меншин (1995, Страсбург). Право на національно-культурну автономію також передбачене в законодавстві Австрії, Білорусі, Естонії, Латвії, Німеччини та інших держав.
+
Основні принципами формування і функціонування національно-культурної автономії в умовах [[Демократія|демократії]]:
  
Практичне втілення ідеї національно-культурної автономії у масштабах держави вимагає поєднання принципів екстериторіальності та адміністративно-територіального структурування автономії. В умовах міжнаціонального миру та злагоди проявляється тенденція до все ширшого залучення державами національно-культурних автономій для вирішення не лише етнокультурних, а й соціально-економічних, екологічних та інших проблем.
+
* вільне волевиявлення громадян при віднесенні їх до певної етнонаціональної спільноти;
 +
 
 +
* самоорганізація та самоуправління; багатоманітність форм внутрішньої організації;
 +
 
 +
* поєднання громадської ініціативи меншин із державною підтримкою;
 +
 
 +
* законність.
 +
 
 +
В Україні відповідно до Закону України «Про національні меншини в Україні» (1992) до національних меншин належать групи громадян України, які не є [[Українці|українцями]] за національністю, виявляють почуття національного самоусвідомлення та спільності між собою.
 +
Держава гарантує всім національним меншинам права на національно-культурну автономію:
 +
 
 +
* користування і навчання рідною мовою в державних навчальних закладах або через [[національно-культурні товариства]];
 +
 
 +
* розвиток національно-культурних [[Традиція|традицій]]; використання національної [[Символіка|символіки]];
 +
 
 +
* відзначення національних свят;
 +
 
 +
* сповідування своєї релігії;
 +
 
 +
* задоволення потреб у літературі, мистецтві, ЗМІ;
 +
 
 +
* створення національних культурних і навчальних закладів та будь-яку іншу діяльність, що не суперечить чинному законодавству (ст. 6).
 +
 
 +
Як основні інституційні суб’єкти національно-культурної автономії у законі названо громадські об’єднання національних меншин (національно-культурні товариства).
 +
Сусідні з Україною держави нагромадили різноманітний досвід створення та функціонування національно-культурної автономії.
 +
 
 +
У РФ діє Закон «Про національно-культурну автономію» (1996), який визначає національно-культурну автономію як форму національно-культурного самовизначення громадян на основі добровільної самоорганізації з метою самостійного вирішення питань збереження самобутності, розвитку мови, освіти, національної культури.
 +
 
 +
Одна з найкращих серед постсоціалістичних країн система забезпечення культурних прав національних меншин функціонує в [[Угорщина|Угорщині]]. Законом «Про права національних та етнічних меншин» (1993) визначено, що право на формування органів національного самоврядування за місцем проживання належить етнонаціональним групам, які щонайменше одне століття проживають в Угорщині (тобто є історичними національними меншинами).
 +
 
 +
Зокрема, забезпечення прав національних меншин у низці європейських країн регулює Рамкова конвенція про захист національних меншин (1995, Страсбург).
 +
 
 +
Право на національно-культурну автономію також передбачене в законодавстві Австрії, Білорусі, Естонії, Латвії, Німеччини та інших держав.
 +
 
 +
Практичне втілення ідеї національно-культурної автономії у масштабах держави вимагає поєднання принципів екстериторіальності та адміністративно-територіального структурування [[Автономія|автономії]]. В умовах міжнаціонального миру та злагоди виявляється тенденція до все ширшого залучення державами національно-культурних автономій для вирішення не лише етнокультурних, а й соціально-економічних, екологічних та інших проблем.
  
 
== Джерела ==
 
== Джерела ==
 
+
* Про національні меншини: Закон України від 26.06.1992 р. № 2494-12 // Відомості Верховної Ради України. 1992. № 36.
Про національні меншини: Закон України від 26.06.1992 р. № 2494-12 // Відомості Верховної Ради України. 1992. № 36.
 
  
 
== Література ==
 
== Література ==
 
 
#Вітман К. М. Етнонаціональна політика постсоціалістичних країн: моделі, особливості, проблеми. Київ, 2007.  
 
#Вітман К. М. Етнонаціональна політика постсоціалістичних країн: моделі, особливості, проблеми. Київ, 2007.  
 
#Майборода О. М. Етнічність у міжнародній системі. Київ, 2015.
 
#Майборода О. М. Етнічність у міжнародній системі. Київ, 2015.
Рядок 17: Рядок 51:
 
== Автор ВУЕ ==
 
== Автор ВУЕ ==
  
* О. М. Рудакевич
+
* [[Автор_ВУЕ::Рудакевич О. М.|О. М. Рудакевич]]
  
 +
[[Категорія:Цивілізація]]
 
[[Категорія:Поняття]]
 
[[Категорія:Поняття]]
 
[[Категорія:Політичні науки]]
 
[[Категорія:Політичні науки]]
[[Категорія:е-ВУЕ]]
+
[[Категорія:Е-ВУЕ]]
 
[[Категорія:ВУЕ]]
 
[[Категорія:ВУЕ]]
 
[[Категорія:Етнополітологія та етнодержавознавство]]
 
[[Категорія:Етнополітологія та етнодержавознавство]]
 +
[[Категорія:Національно-державний устрій]]
 +
[[Категорія:Озвучено]]

Поточна версія на 17:26, 9 червня 2021

Автоно́мія націона́льно-культу́рна — особливий тип екстериторіального структурування життя етнонаціональних спільнот на засадах законодавчо оформленого права та системи заходів, які забезпечують етнічним і національним меншинам збереження та розвиток їх культурної, мовної, релігійної самобутності.

Ідейно-теоретичні основи національно-культурної автономії опрацьовані наприкінці 19 ст. австромарксистами, які вели пошук вирішення етнополітичних проблем багатонаціональної Австро-Угорщини на принципі етнокультурної екстериторіальності. Реалізація ідеї національно-культурної автономії у низці країн Європи після Першої світової війни 1914–1918 (зокрема в УНР у формі так званої національно-персональної автономії) дозволила на демократичних засадах побудувати достатньо толерантні етнополітичні відносини.

Основні принципами формування і функціонування національно-культурної автономії в умовах демократії:

  • вільне волевиявлення громадян при віднесенні їх до певної етнонаціональної спільноти;
  • самоорганізація та самоуправління; багатоманітність форм внутрішньої організації;
  • поєднання громадської ініціативи меншин із державною підтримкою;
  • законність.

В Україні відповідно до Закону України «Про національні меншини в Україні» (1992) до національних меншин належать групи громадян України, які не є українцями за національністю, виявляють почуття національного самоусвідомлення та спільності між собою. Держава гарантує всім національним меншинам права на національно-культурну автономію:

  • відзначення національних свят;
  • сповідування своєї релігії;
  • задоволення потреб у літературі, мистецтві, ЗМІ;
  • створення національних культурних і навчальних закладів та будь-яку іншу діяльність, що не суперечить чинному законодавству (ст. 6).

Як основні інституційні суб’єкти національно-культурної автономії у законі названо громадські об’єднання національних меншин (національно-культурні товариства). Сусідні з Україною держави нагромадили різноманітний досвід створення та функціонування національно-культурної автономії.

У РФ діє Закон «Про національно-культурну автономію» (1996), який визначає національно-культурну автономію як форму національно-культурного самовизначення громадян на основі добровільної самоорганізації з метою самостійного вирішення питань збереження самобутності, розвитку мови, освіти, національної культури.

Одна з найкращих серед постсоціалістичних країн система забезпечення культурних прав національних меншин функціонує в Угорщині. Законом «Про права національних та етнічних меншин» (1993) визначено, що право на формування органів національного самоврядування за місцем проживання належить етнонаціональним групам, які щонайменше одне століття проживають в Угорщині (тобто є історичними національними меншинами).

Зокрема, забезпечення прав національних меншин у низці європейських країн регулює Рамкова конвенція про захист національних меншин (1995, Страсбург).

Право на національно-культурну автономію також передбачене в законодавстві Австрії, Білорусі, Естонії, Латвії, Німеччини та інших держав.

Практичне втілення ідеї національно-культурної автономії у масштабах держави вимагає поєднання принципів екстериторіальності та адміністративно-територіального структурування автономії. В умовах міжнаціонального миру та злагоди виявляється тенденція до все ширшого залучення державами національно-культурних автономій для вирішення не лише етнокультурних, а й соціально-економічних, екологічних та інших проблем.

Джерела

  • Про національні меншини: Закон України від 26.06.1992 р. № 2494-12 // Відомості Верховної Ради України. 1992. № 36.

Література

  1. Вітман К. М. Етнонаціональна політика постсоціалістичних країн: моделі, особливості, проблеми. Київ, 2007.
  2. Майборода О. М. Етнічність у міжнародній системі. Київ, 2015.

Автор ВУЕ

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶