АН-26

АН-26.png

Ан-26 — двомоторний турбогвинтовий легкий військово-транспортний літак. Створений на Київському механічному заводі (КМЗ; нині — «Антонов» Державне підприємство) під загальним керівництвом О. Антонова і безпосереднім — В. Гарвардта (1930–1989; Україна). Його основою став пасажирський літак Ан-24. На базі Ан-26 створено військово-транспортний літак Ан-32, у Китаї — літак Y-7H.

АН-26 ВУЕ.jpg

Історична довідка

1959 у конструкторському бюро О. Антонова збудовано турбогвинтовий пасажирський літак Ан-24 для місцевих повітряних ліній. Його характеристики підходили для легкого військово-транспортного літака (мав доповнити середні літаки Ан-8 і Ан-12) з метою перевезень невеликих вантажів та груп військовослужбовців. Проєктування такого літака під позначенням Ан-26 розпочато 1966 з ініціативи керівництва КМЗ. 12.03.1968 про розробку Ан-26 прийнято спільне рішення Міністерства авіаційної промисловості СРСР та Військово-повітряних сил СРСР. Цим актом створенню літака надано офіційний статус.

Перший дослідний зразок Ан-26 здійснив пробний політ 21.05.1969. У червні того ж року його демонстрували на Паризькому авіасалоні. Восени 1969 на Київському авіаційному заводі (тепер Серійний завод «Антонов») почато випуск серійних літаків Ан-26. До 1986 виготовлено 1398 літаків (темп випуску — 14–16 літаків на місяць). 420 з них відправлено на експорт, 564 отримали збройні сили СРСР, решту — радянські цивільні експлуатанти.

Модифікації

Модифікації Ан-26:

  • Ан-26Ш — навчальний літак для підготовки штурманів (1972–1973 виготовлено 36);
  • Ан-26 РТ — літак-ретранслятор зі станцією «Інжир», призначений для збільшення дальності радіозв’язку (із транспортних переобладнано 42);
  • Ан-26РТР — літак радіотехнічної розвідки (переобладнано 8);
  • Ан-26 М «Рятівник» — літак невідкладної реанімаційно-хірургічної допомоги (з 1977 переобладнано 5);
  • Ан-26Б — цивільний транспортний літак, відрізняється складом радіонавігаційного обладнання (1980–1985 виготовлено 116);
  • Ан-26КПА і Ан-26АШЛК — літаки для калібрування аеродромних радіотехнічних засобів. Варіанти відрізнялися складом бортової апаратури (з 1986 переобладнано 20 і 14 відповідно);
  • Ан-26РЛ — літак для патрулювання виняткової морської економічної зони та розвідки льодового покриву, зі спеціальною апаратурою і збільшеним запасом палива (з 1987 переобладнано 8);
  • Ан-26П — пожежний літак із двома зовнішніми баками для води загальною місткістю 4000 л (з 1987 переобладнано 5);
  • Ан-26-100 і Ан-26Б-100 — відповідно, Ан-26 і Ан-26Б, переобладнано на пасажирські літаки місткістю 43 пасажири (1999–2010 переобладнано 31 і 38 відповідно).

Існувало декілька варіантів літаків спеціального призначення та літаючих лабораторій для випробувань різного обладнання, виготовлених в одиничних екземплярах.

Характеристика

Ан-26 — моноплан цілком металевої конструкції з високо розташованим прямим крилом і класичним хвостовим оперенням. Формально літак вважають двомоторним. Окрім двох основних турбогвинтових двигунів АІ-24ВТ (потужність по 2820 к. с.), має додатковий розгінний турбореактивний двигун РУ19А-300 (тяга 800 кгс) у хвостовій частині правої мотогондоли. Цей двигун також забезпечує самостійний запуск основних двигунів та живлення електроенергією бортової мережі літака на стоянці. Шасі складається з носової і двох основних опор (усі опори двоколісні) та забезпечує польоти з ґрунтових аеродромів.

Фюзеляж поділено на 2 основні герметичні частини: кабіну екіпажу і вантажний відсік. У хвостовій частині останнього є вантажний люк, який закривається рампою. Під час відкривання вона може мати 2 положення: опускатися до землі для завантаження / розвантаження колісної техніки, десантників, поранених або від’їжджати під фюзеляж для парашутного десантування і завантаження / розвантаження безпосередньо з кузова автомобіля. Для полегшення переміщення вантажу на підлозі вантажної кабіни встановлено спеціальний транспортер, під стелею — монорейку з кареткою. Літак може перевозити:

  • до 5,5 т вантажу;
  • 38 солдатів;
  • 30 парашутистів (на відкидних сидіннях уздовж бортів);
  • 24 поранених (на ношах, зафіксованих до спеціальних стійок у 3 яруси).

У разі потреби Ан-26 можна використовувати як бомбардувальник: на чотирьох тримачах із боків фюзеляжу потрібно причепити бомби калібром до 500 кг.

Радіонавігаційне обладнання Ан-26 забезпечує польоти в простих і складних метеорологічних умовах, зокрема вночі. У його складі — метеорологічний радар.

Таблиця. Технічні характеристики
Модифікація Ан-26
Екіпаж, осіб 3–5
Розмах крила, м 29,15
Довжина літака, м 23,83
Висота літака, м 8,58
Площа крила, м2 74,9
Маса літака, кг 16 300
Злітна маса, кг 24 000
Максимальна маса вантажу, кг 5 500

КТ-12,7

Потужність двигунів, к. с. 2 × 2820
Максимальна швидкість, км/год 540
Крейсерська швидкість, км/год 400–430
Практична стеля, м 7600
Максимальна дальність, км 2460
Максимальна дальність з вантажем масою 4600 кг 1120

Служба

Літак Ан-26 експлуатували з 1970, офіційно узято на озброєння Військово-повітряних сил СРСР 26.05.1975. Більшість таких літаків служили в окремих мішаних авіаполках, що входили до складу повітряних армій та інших великих військових з’єднань і забезпечували діяльність їхніх штабів і частин. Ан-26 (зокрема спеціальні варіанти Ан-26РТ, Ан-26РТР, Ан-26М) брали активну участь в радянській інтервенції в Афганістані (1979–1989).

Ан-26 також служили в авіації Військово-морського флоту (ВМФ), Ракетних військ стратегічного призначення, Прикордонних військ та Міністерства внутрішніх справ (МВС) СРСР.

Після розпаду СРСР літаки Ан-26 перейшли до збройних сил пострадянських держав. Найбільше їх залишилося у РФ. На початок 2022 Повітряно-космічні сили РФ мали 114 Ан-26, ВМФ — 24, прикордонна служба — 25, Росгвардія — 12. Російські Ан-26 брали участь у чеченських війнах, а також у забезпеченні агресії проти України.

Невелику кількість Ан-26 продовжують експлуатувати у збройних силах Білорусі, Казахстану, Киргизстану, Узбекистану.

Ан-26 постачали союзникам СРСР, зокрема усім країнам-учасникам Організації Варшавського договору, а також Афганістану (56 літаків), Китаю (54), Кубі (51), В’єтнаму (50) і ще близько 20 країнам — у менших кількостях. У багатьох із них, насамперед в Африці й Азії, Ан-26 експлуатують і досі. За рахунок продажу вживаних літаків список країн, які використовували Ан-26, розширено.

Ан-26 широко використовували у цивільній авіації. Після 1991 цивільні авіакомпанії почали викупляти колишні військові літаки. Однак до 2020 значну частину Ан-26 списано. У РФ кількість цивільних літаків цього типу скорочено зі 147 (2005) до 30 (2019). Загалом 2019 у цивільних повітряних реєстрах залишалося близько 80 Ан-26.

Ан-26 в Україні

Військова авіація України 1992 нараховувала 63 літаки Ан-26 — транспортних, навчальних і спеціального призначення. Декілька літаків пройшли переобладнання: 1997 — один у варіант Ан-26С (пасажирський підвищеного комфорту), 2002 — один Ан-26Ш у варіант Ан-26 «Віта» (реанімаційно-хірургічний), 2007 — один Ан-26РТ у Ан-26БУС (повітряний командий пункт). 2015 ще один Ан-26 переобладнали у медико-евакуаційний літак «Рятунчик», інший — у реанімаційно-хірургічний для Спеціального авіаційного загону Державної служби з надзвичайних ситуацій (ДСНС).

2016 компанія «Мотор Січ» запропонувала модернізувати Ан-26 у варіант Ан-26МСБ. Замість двигунів АІ-24ВТ літак мав отримати нові — ТВ3-117ВМА-СБМ1 (такі ж, як на літаку Ан-140). Потужність силової установки залишилася попередньою, але суттєво зростала економічність — за рахунок меншої витрати палива. Однак цей проєкт не реалізовано.

З весни 2014 українські Ан-26 брали активну участь в антитерористичній операції на Сході України (згодом операції Об’єднаних сил). 19.07.2014 Ан-26 (бортовий номер «19») збив, ймовірно, російський винищувач МіГ-29 поблизу м. Краснодона (тепер м. Сорокине Луганської області). Загинули 2 члени екіпажу, 6 врятувалися з парашутами.

На початок 2019 у Збройних сил України (ЗСУ) та Міністерства внутрішніх справ України було 30 літаків Ан-26, 16 з яких 2014–2018 відремонтовано. Ще 8 (зокрема 3 Ан-26РТ і 1 Ан-26Ш) перебували на зберіганні.

24 літаки служили у Повітряних силах Збройних сил України: 12 («Віта», 1 Ан-26РТ, 1 Ан-26КПА, 1 Ан-26Б та інші) у 456-й бригаді транспортної авіації (БрТА; аеродром Гавришівка поблизу м. Вінниці), 6 (серед них «Рятунчик» — у 15-й БрТА, м. Бориспіль Київської області), 1 — у 25-й БрТА (м. Мелітополь Запорізької області) і 5 (з них 3 Ан-26Ш і 1 Ан-26Б) — у 203-й навчальній авіаційній бригаді (НАБр) Харківського національного університету Повітряних Сил імені Івана Кожедуба (м. Чугуїв Харківської області).

Два літаки Ан-26 використовувала 10-та морська авіаційна бригада Військово-морських сил Збройних сил України (аеродром Кульбакине, м. Миколаїв). Окрім транспортних завдань, їх використовували для патрулювання над морем.

У структурі МВС України 2 літаки Ан-26 експлуатували в авіації Національної гвардії України (аеродром Жуляни, м. Київ) і 2 — у Спеціальному авіаційному загоні ДСНС (м. Ніжин Чернігівської області). Крім того, 2 літаки Ан-26КПА використовували Державним підприємством «Украерорух».

25.09.2020 літак Ан-26Ш 203-ї навчальної авіаційної бригади Повітряних Сил зазнав катастрофи під час заходу на посадку на аеродромі Чугуїв після навчального польоту. Загинуло 26 з 27 осіб, які перебували в літаку.

Після початку повномасштабного вторгнення РФ 24.02.2022 літаки Ан-26 беруть участь у відбитті агресії. Літаки Спеціального авіаційного загону ДСНС евакуйовані за кордон, де здійснюють перевезення гуманітарних вантажів для України.

На кінець 1991 в Україні експлуатували близько 60 цивільних Ан-26, з них 21 — в Українському управлінні цивільної авіації, 19 — у Вищій льотній школі в м. Кіровограді, нині м. Кропивницький), 15 — у підпорядкуванні низки підприємств оборонно-промислового комплексу. З останніх більшість продано за кордон, зокрема 14 літаків колишнього Українського управління цивільної авіації та 5 — Вищої льотної школи. Натомість українські авіакомпанії імпортували 31 Ан-26 (з них 23 — з РФ).

У різний час літаки Ан-26 експлуатували 24 українські авіакомпанії. 2018 вони залишилися тільки в чотирьох:

  • «Константа» — 7 (з них 3 Ан-26Б і 3 Ан-26-100);
  • «Урга» — 5 (з них 4 Ан-26Б-100);
  • «Вулкан Ейр» — 3;
  • «Авіалінії Антонова» — 1 (Ан-26-100).

22.04.2022 після старту з аеропорту Запоріжжя внаслідок зіткнення з лінією електропередач розбився Ан-26 (UR-UZB) авіакомпанії «Константа».

Література

  1. Заярин В. Неприхотливый трудяга // Авиация и время. 2002. № 2. С. 4–24.
  2. Заярин В. Ан-26: биография продолжается // Авиация и время. 2002. № 4. С. 29–31.
  3. Charuk A. Antonow An-26 // Lotnictwo. 2020. № 8. P. 58–73.
  4. The Military Balance. London : The International Institute for Strategic Studies, 2022. 504 p.

Автор ВУЕ

А. І. Харук


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Харук А. І. АН-26 // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/АН-26 (дата звернення: 27.04.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
16.03.2023

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України


Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶