АН-30

АН-30 ВПС України

Ан-30 — двомоторний турбогвинтовий літак повітряного спостереження та аерофотозйомки. Створено у Дослідно-конструкторському бюро ОКБ-49 (м. Таганрог, РФ). Випускали на Київському авіаційному заводі (КАЗ; нині Серійний завод «Антонов»). Основою для Ан-30 став пасажирський літак Ан-24 (див. АН) розробки О. Антонова.

Літак АН-30.jpg

Історична довідка

1959 у конструкторському бюро О. Антонова створено турбогвинтовий пасажирський літак для місцевих повітряних ліній Ан-24. Його характеристики підходили для започаткування низки спеціалізованих варіантів, зокрема літака для аерофотозйомки, покликаного замінити відповідні модифікації застарілих Лі-2, Іл-12 та Іл-14. Створення варіанта Ан-24ФК 1964 доручили таганрозькому ОКБ-49, оскільки Київський механічний завод (КМЗ; нині — «Антонов», Державне підприємство) був завантажений іншими проєктами. Прототип, переобладнаний із серійного Ан-24, уперше злетів 21.08.1967.

Конструкція Ан-24ФК суттєво відрізнялася від базового літака, тому аерофотознімальному варіанту надали позначення Ан-30. Серійне виробництво Ан-30 здійснювали 1973–1979 на КАЗ. Виготовили 124 літаки, з них 33 отримало Міністерство оборони СРСР, 66 — радянська цивільна авіація, 25 — були експортовані.

Модифікації

  • Ан-30А — варіант для цивільної авіації (70 екземплярів);
  • Ан-30Б — варіант для військової авіації (54 екземпляри), відрізнявся складом радіообладнання і можливістю встановлення по боках фюзеляжу двох тримачів БДЗ-34 для бомб масою до 500 кг;
  • Ан-30РР — літак радіаційної розвідки (2 переобладнано 1977–1979);
  • Ан-30Р — літак радіаційної, хімічної та бактеріологічної розвідки (2 переобладнано 1984–1986);
  • Ан-30М «Метеозахист» — літак, призначений для штучного викликання опадів шляхом відстрілу спеціальних патронів із йодидом срібла (2 переобладнано 1986);
  • Ан-30Д — варіант зі збільшеною дальністю завдяки встановленим по боках фюзеляжу двом додатковим паливним бакам місткістю по 1500 л (8 переобладнано у 1990-х — 2000-х);
  • Ан-30А-100 — пасажирський літак на 48 пасажирів (7 переобладнано з 2000).

Характеристика

Ан-30 — моноплан цілком металевої конструкції з високо розташованим прямим крилом і класичним хвостовим оперенням. Від Ан-24 відрізняється повністю заскленою носовою частиною фюзеляжу і піднятою кабіною пілотів, яка утворює характерний «горб». У нижній частині фюзеляжу влаштовані 5 вікон з оптичного скла, призначених для фотоапаратури, які закривали спеціальними шторками. Силова установка Ан-30 відповідає військово-транспортному літаку Ан-26. Вона складається з двох основних турбогвинтових двигунів АІ-24ВТ (потужність по 2820 к. с.) і додаткового розгінного турбореактивного двигуна РУ19А-300 (тяга 800 кгс), встановленого у хвостовій частині правої мотогондоли.

Цільове обладнання Ан-30 складається з аерофотоапаратів АФА-41/7,5, АФА-41/10, АФА-41/20, АФА-42/20. У варіанті Ан-30Б додатково встановлювали топографічну установку ТАУ-М з аерофотоапаратом АФА-54/50. Цей варіант також відрізнявся радіостанціями військового стандарту та багатшим радіонавігаційним обладнанням. У 1980-х частину Ан-30 додатково обладнано метеорологічними радарами «Гроза-30».

Таблиця. Технічні характеристики
Модифікація Ан-30Б
Екіпаж, осіб 7
Розмах крила, м 29,15
Довжина літака, м 24,26
Висота літака, м 8,32
Площа крила, м2 74,9
Маса порожнього літака, кг 15 800
Максимальна злітна маса, кг 23 000
Потужність двигунів, к. с. 2 × 2 820
Максимальна швидкість, км/год 540
Крейсерська швидкість, км/год 360–400
Практична стеля, м 8 300
Максимальна дальність, км 2 560

Служба

Військово-повітряні сили СРСР отримали перші літаки Ан-30Б 1974. Вони надходили на озброєння Окремих далекосяжних розвідувальних авіаційних ескадрилей (ОДРАЕ) — 86-ї (Чернівці), 151-ї (Красноярськ), 5-ї (Братськ, від 1989 — Тирасполь). Головним завданням цих ескадрилей було картографування місцевості.

1981–1989 Ан-30Б брали участь у збройній інтервенції до Афганістану. Літаки Ан-30Б 86-ї ОДРАЕ, а також спеціалізовані літаки Ан-30Р брали участь у ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи. Після розпаду СРСР російські Ан-30Б брали участь в 1-й (1994–1996) і 2-й (1999–2003) Чеченських війнах, збройному конфлікті в Таджикистані (1993–1999) та збройній інтервенції до Сирії (з 2015).

Цивільні Ан-30А в СРСР виконували завдання Головного управління геодезії і картографії. Також відіграли значну роль у ліквідації наслідків катастроф (фотографували райони лісових пожеж, зону Чорнобильської катастрофи тощо). На момент розпаду СРСР цивільна авіація мала 64 Ан-30А, які згодом використовували авіакомпанії РФ, України і Казахстану (зокрема у пасажирському варіанті). На початок 2023 6 Ан-30 літали у РФ.

У другій половині 1970-х експортовано 25 Ан-30: 5 у цивільному варіанті і 20 — у військовому (зі спрощеним обладнанням). Найбільшим покупцем стала Китайська Народна Республіка (13 літаків); крім того, постачали до Болгарії, Румунії, В’єтнаму, Афганістану, Монголії, Куби. Вживані Ан-30 потрапили до Чехословаччини, Анголи, Судану. На початок 2023 в експлуатації залишалися 2 літаки у Військово-повітряних силах Румунії і 2 — у Військово-повітряних силах Судану.

Ан-30 в Україні

1992 до складу Військово-повітряних сил України увійшла 86-та ОДРАЕ, яка мала 8 літаків Ан-30Б. Наприкінці цього року 2 літаки передали до новоствореної 10-ї окремої авіаескадрильї (ОАЕ) «Блакитна стежа» (аеродром Бориспіль), створеної для інспекційних польотів у рамках Договору про відкрите небо. На початку 2000-х 10-та ОАЕ увійшла до складу 15-ї бригади спеціальної авіації (нині — 15-та бригада транспортної авіації; БрТрА). 1996 85-ту ОДРАЕ розформували, а 6 Ан-30Б передали Міністерству з надзвичайних ситуацій. З них в експлуатацію ввели 2 літаки, а решту повернули Військово-повітряним силам і законсервували.

Восени 2003 Ан-30Б 15-ї авіабригади використовували під час кризи довкола острова Тузла. 2004–2005 після серії вибухів боєприпасів на українських складах ці літаки фотографували терени довкола складів для оцінювання завданих збитків.

Від квітня 2014 2 Ан-30Б 15-ї БрТрА брали участь в Антитерористичній операції на Сході України. 06.12.2014 літак Ан-30Б Повітряних сил Збройних Сил України був збитий проросійськими бойовиками поблизу м. Слов’янська. Загинуло 5 із 8 членів екіпажу. Для компенсації втрати в листопаді 2014 і червні 2015 повернуто в стрій 2 Ан-30Б, що перебували на консервації. На початок 2022 Повітряні сили Збройних Сил України експлуатували 3 літаки Ан-30Б, Спеціальний авіаційний загін Державної служби України з надзвичайних ситуацій — 1 літак цього типу.

Література

  1. Якубович Н. Фоторазведчик и картограф: О самолете Ан-30 // Крылья Родины. 1997. № 9. С. 1–4.
  2. Дроздов С. Воздушный картограф и дозорный // Авиация и время. 2017. № 2. С. 4–27.
  3. Charuk A. Antonow An-30 // Lotnictwo. 2020. № 11. P. 60–69.
  4. The Military Balance. London : The International Institute for Strategic Studies, 2022. 504 p.

Автор ВУЕ

А. І. Харук


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Харук А. І. АН-30 // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/АН-30 (дата звернення: 28.04.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
15.05.2023

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України


Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶