АН-32

АН-32.jpg

Ан-32 — двомоторний турбогвинтовий легкий військово-транспортний літак, який створено на Київському механічному заводі (тепер «Антонов» Державне підприємство). Основою для Ан-32 був літак Ан-26. Своєю чергою, на базі Ан-32 спроєктовано військово-транспортний літак Ан-132.

Літак АН-32.jpg

Історична довідка

1969 в конструкторському бюро О. Антонова було створено турбогвинтовий легкий військово-транспортний літак Ан-26. Він користувався значним попитом за кордоном, однак для експлуатації у високогірних районах літаку не вистачало потужностей. 1975 уряд Індії офіційно звернувся до Міністерства авіаційної промисловості СРСР із проханням про транспортний літак, придатний для експлуатації в Гімалаях.

Загальним керівником проєкту призначили авіаконструктора В. О. Гарвардта (1930–1989; тепер Україна), безпосереднім — авіаконструктора Ю. П. Сердечного (нар. 1931).

У новій машині, що отримала позначення Ан-32, поєднали готові вузли планера Ан-26 і силової установки від середнього транспортного літака Ан-12. Застосування такого підходу дало змогу створити літак у дуже стислі терміни — вже 09.07.1976 прототип Ан-32 вперше піднявся в повітря.

Ан-32 успішно пройшов конкурсні випробування в Індії, перемігши конкурентів — італійський літак Fiat G.222 та канадський De Havilland Canada DHC-5.

1983 на Київському авіаційному виробничому об’єднанні (тепер Серійний завод «Антонов») почався серійний випуск, який тривав до 2012 (з перервою впродовж 1997–2004). Загалом виготовили 373 Ан-32.

Модифікації

  • Ан-32 — базовий варіант, який комплектували індійським або радянським бортовим обладнанням (в останньому випадку використовували неофіційне позначення Ан-32А).
  • Ан-32Б — варіант із бортовим обладнанням, що відповідало радянським військовим стандартам. З’явився 1987. Призначений як для військових, так і для цивільних споживачів; 1995 отримав цивільний сертифікат.
  • Ан-32П — пожежний літак із двома зовнішніми баками для води загальною місткістю 8 тис. л (упродовж 1993–2008 виготовлено 11, зокрема 6 нових і 5 переобладнаних із раніше випущених транспортних літаків).
  • Ан-32МП — морський патрульний варіант зі спеціальним обладнанням виробництва США та Ізраїлю. 1997 переобладнано 2 літаки для Військово-морських сил Мексики.
  • Ан-32Б-100 — варіант із двигунами зменшеної потужності для експлуатації в рівнинних районах. 2000 переобладнано 1 екземпляр.
  • Ан-32RE — модернізований військово-транспортний варіант для Військово-повітряних сил Індії. Повністю оновлене бортове обладнання, вантажопідйомність збільшено з 6,7 до 7,5 т. 2009 підписано контракт на модернізацію 105 літаків. 40 із них модернізовано 2010–2015 на Державному підприємстві «Завод 410 цивільної авіації» (м. Київ), решту з 2015 вдосконалюють в авіаремонтній майстерні м. Канпур (Індія) при допомозі українських фахівців.
  • Ан-132 — глибока модернізація Ан-32, яку реалізувало Державне підприємство «Антонов» спільно з науково-технічним центром King Abdulaziz City for Science and Technology з Саудівської Аравії. Літак отримав авіоніку американської фірми Honeywell і двигуни канадської фірми Pratt & Whitney Canada PW 150. Літак-демонстратор Ан-132Д здійснив перший політ 31.03.2017. Однак у квітні 2019 партнери з Саудівської Аравії відмовилися від співпраці і проєкт зупинили.

Характеристика

Ан-32 — двомоторний моноплан усуціль металевої конструкції з високо розташованим прямим крилом і класичним хвостовим оперенням. Конструкція планера назагал відповідає Ан-26, але з деякими змінами. Діаметр повітряних гвинтів Ан-32 значно більший, ніж тих, які використовують на Ан-26. З цієї причини довелося перекомпонувати мотогондоли — двигуни розмістили не під крилом, а над ним.

Літак обладнано турбогвинтовими двигунами АІ-20Д потужністю 5180 кінських сил. Їх запуск забезпечує турбостартер ТГ-16М. Потужність двигунів порівняно з Ан-26 збільшилася на 83 %, завдяки чому Ан-32 може діяти з високогірних аеродромів у розрідженому повітрі.

Конструкція фюзеляжу аналогічна Ан-26, але вантажопідйомність і місткість збільшені. Літак Ан-32 може перевозити:

  • до 6700 кг вантажу;
  • 50 солдатів;
  • 42 парашутистів (на відкидних сидіннях уздовж бортів);
  • 24 поранених (на ношах, які фіксують до спеціальних стійок у три яруси). У разі потреби Ан-32 використовують як бомбардувальник — на чотирьох тримачах по боках фюзеляжу можна підвішувати бомби калібром до 500 кг.

Радіонавігаційне обладнання Ан-32 забезпечує польоти в простих і складних метеорологічних умовах, зокрема вночі. У його складі — метеорологічний радар.

Таблиця. Технічні характеристики
Модифікація Ан-32Б
Екіпаж, осіб 3–5
Розмах крила, м 29,2
Довжина літака, м 23,7
Висота літака, м 8,75
Площа крила, м2 74,98
Маса літака, кг 17 400
Нормальна злітна маса, кг 25 500
Максимальна злітна маса, кг 27 000
Максимальна маса вантажу, кг 6 700
Потужність двигунів, к. с. 2 × 5180
Максимальна швидкість, км/год 530
Крейсерська швидкість, км/год 460
Практична стеля, м 9400
Максимальна дальність польоту з вантажем масою 4300 кг, км 2050
Максимальна дальність польоту з вантажем масою 6700 кг, км 800

Служба

Найбільшим експлуатантом Ан-32 залишаються Військово-повітряні сили Індії, які 1984–1991 отримали 118 літаків цього типу. Ними озброєно 7 ескадрилей військово-транспортної авіації. Досі Ан-32 (зокрема модернізовані Ан-32RE) залишаються найбільш масовими військово-транспортними літаками Військово-повітряних сил Індії. 75 літаків 1987–1991 отримав Афганістан. 1987 і 1993–1997 Перу придбало 32 Ан-32, їх експлуатують у різних родах військ, а також у поліції. Менші кількості Ан-32 (зокрема вживаних) придбали Збройні сили Мексики, Колумбії, Хорватії, Шрі-Ланки, Бангладеш, Анголи, Ефіопії, Екваторіальної Гвінеї та Судану. Останні шість виготовлених Ан-32Б 2011–2012 надійшли до Військово-повітряних сил Іраку. У цій країні Ан-32Б використовують не лише як транспортні літаки, але й як бомбардувальники — для боротьби з ісламськими бойовиками.

Понад 120 Ан-32 у різний час купували цивільні авіакомпанії. На 2020 у цивільній авіації майже десяти країн експлуатували 25 таких літаків. 2005 протипожежні Ан-32П експортували до Лівії (4 літаки).

Ан-32 в Україні

2007–2008 Спеціальний авіаційний загін Міністерства України з надзвичайних ситуацій (м. Ніжин; з 2013 — Спеціальний авіаційний загін Державної служби України з надзвичайних ситуацій) отримав 4 літаки Ан-32П. Їх використовують для гасіння пожеж в Україні (зокрема, 2016 — пожежі на Грибовицькому сміттєзвалищі поблизу Львова, 2020 — лісових пожеж у Чорнобильській зоні відчуження) та за кордоном (наприклад, 2021 — лісових пожеж у Туреччині). У грудні 2021 Державна служба з надзвичайних ситуацій замовила ще один Ан-32П, проте виконанню цього замовлення завадило повномасштабне вторгнення Російської Федерації в Україну (див. Російсько-українська війна).

Після 24.02.2022 літаки Ан-32П Спеціального авіаційного загону Державної служби з надзвичайних ситуацій було евакуйовано за кордон, де вони здійснюють перевезення гуманітарних вантажів для України. У серпні 2022 один Ан-32П брав участь у гасінні лісових пожеж на Закарпатті.

В українській цивільній авіації на початок 2022 два літаки Ан-32Б експлуатувала авіакомпанія «Меридіан».

Література

  1. Совенко А. Ю. Надежные крылья Ан-32 // Авиация и время. 1995. № 3. С. 32–33.
  2. Мараев Р. Совенко А. Ан-32: сделано для Гималаев // Авиация и время. 2006. № 1. С. 5–20; 30–33.
  3. Charuk A. Antonow An-26 // Lotnictwo. 2020. № 9. P. 68–81.

Автор ВУЕ

А. І. Харук


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Харук А. І. АН-32 // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/АН-32 (дата звернення: 28.04.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
24.03.2023

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України


Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶