Ар'яман

Foto Арьяман (1).jpg

Ар’яма́н (санскр. अर्यमन्, авест. airyaman — букв. наділений духом арія) — божество індо-іранського пантеону.

У ведичній міфології

У ведичній міфології Ар’яман — один з-поміж синів богині-матері Адіті, які охороняють універсальний закон — риту та пов’язані з моральними цінностями. Постає як божество дружби, гостинності, вільного пересування, подарунків, підношень та весілля. Зокрема, опікується шлюбом, є заступником дівчат. Під час ведичної весільної церемонії саме Ар'ямана закликали у свідки.

Вірили, що Ар’яман сприяє процвітанню аріїв, дарує багатство (навіть без прохання з їхнього боку), слідкує за усталеністю різноманітних зв’язків, які гуртують спільноту аріїв.

Крім того, Ар’яман уособлює Сонце і вогонь. Один із аспектів бога Сонця Сур’ї, хоча у ведичних гімнах Сонце часом називають Ар’яманом (так, у Рігведі повідомляється про «шлях Ар’ямана», який розуміється як «шлях Сонця»). В епосі — правитель «південного шляху», тобто зимової дороги Сонця. Як творець дня і ночі, управляє часом.

У Рігведі зображений тим, хто має сім головних форм та іменується як «той, хто сім разів складає жертви». За уявленнями індусів, Ар’яман є володарем душ померлих пращурів.

В іранській міфології

В іранській міфології Ар’яман є богом-опікуном племені, уособленням переваг осілого способу життя, богом-цілителем, супутником Мітри.

За Авестою, Ар’яман зійшов на землю на прохання Ахура-Мазди (Ормазда), щоб зцілити людей від 99 999 хвороб, які на них наслав Ангра-Майнью (Ахріман).

За свідченнями книги «Бундахішн» (68), Ар’яман прийде на землю у часи воскресіння, розплавить метал і змусить людей увійти в цю розпечену річку задля останнього випробування вогнем та остаточного очищення.

Джерела

  • Зороастрийские тексты: Суждения Духа разума (Дадестан-и меног-и храд). Сотворение основы (Бундахишн) и др. тексты. Москва : Восточная литература, 1997. 352 с.
  • Ригведа: Мандалы V–VIII. 2-е изд., испр. Москва : Наука, 1999. 743 с.
  • Атхарваведа (Шаунака) : в 3 т. / Пер. с вед. Т. Я. Елизаренковой. Москва : Восточная литература, 2005. Т. 1: Книги I–VII. 573 с.

Література

  1. Чунакова О. М. Пехлевийский словарь зороастрийских терминов, мифических персонажей и мифологических символов. Санкт-Петербург; Москва : «Восточная литература» РАН, 2004. С. 33.
  2. Топоров В. Н. Арьяман // Мифология: статьи для мифологических энциклопедий. Т. 1: А – О. Москва: Языки славянских культур, 2011. С. 32.
  3. The Zoroastrian Flame: Exploring Religion, History and Tradition / Williams A., Stewart S., Hintze A. London ; New York : I. B. Tauris, 2016. 400 р.

Автор ВУЕ

О. В. Сарапін


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Сарапін О. В. Ар'яман // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Ар'яман (дата звернення: 28.04.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
02.12.2020

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶