Араньяки

Пальмове листя з фрагментом тексту араньяки

Аранья́ки (санскр. āraṇyaka — лісовий [текст]) — священні тексти, які належать до ведійського корпусу (див. Веди) — одкровення індуїзму (шруті). Укладені давнім (ведійським) санскритом.

Характеристика

Араньяки виникають приблизно у 8–6 ст. до н. е., за часом створення прилягають до брагма́н та передують упанішадам. Входять до складу брагман, а упанішади, своєю чергою, — до складу брагман та араньяк, часто зберігаючи їхню назву (напр., кожна з цих назв — Тайттірія, Каушитакі, Айтарея, Катха — є одночасно назвою 3-х текстів: брагмани, араньяки та упанішади). Ця обставина, а також подібність змісту, часом ускладнює проведення чіткої границі між брагманами, араньяками та упанішадами та зумовлює наявність різних класифікацій араньяк (як правило, виділяють від 4 до 7).

Згідно з індуїстською концепцією варна-ашрама-дгарми, араньяки призначені для представників трьох вищих варн індійського суспільства (т. з. «двічі народжених»), котрі перебувають на «третій» стадії свого життя. Йдеться про стадію ванапрастхи — лісового відлюдника (санскр. vānaprastha — той, хто мешкає у лісі), який полишив свій дім, щоби віддатися розмірковуванням усамітнено. Згідно з традицією, араньяки і писалися, і вивчалися у лісі та мають статус таємного знання.

Зміст араньяк великою мірою подібний до змісту брагман: цим змістом є опис та витлумачення ритуалу. Але в араньяках, порівняно з брагманами, акцент перенесено з практичного виконання деталізованого ритуалу на його умоглядне здійснення, а міфологічні роз’яснення сенсу ритуалу поступово заміщені роз’ясненнями метафізичними. Араньяки підготували перехід від брагман, згідно з якими метою людини є процвітання у земному житті та блаженство у небесному (що досягається через здійснення ритуальних практик), до упанішад, у яких оформлюється вчення про те, що найвищою метою людини є звільнення від сансари через пізнання тотожності атмана й Брáгмана.

Джерела

  • The Aitareya Āraṇyaka / Ed. from the Manuscripts with Introduction, Translation, Notes, Indexes and an Appendix Containing the Portion Hitherto Unpublished of the Śāṅkhāyana Āraṇyaka, by A. B. Keith. Oxford : Clarendon Press, 1909. 394 p.
  • Древнеиндийская философия (начальный период) / Пер. с санскр. Подготовка текстов, вступ. статья и коммент. В. В. Бродова. Москва : Соцэкгиз, 1963. 272 с.
  • The Kaṭhāraṇyakam (With Text in Devanāgarī, Introduction and Translation) / Ed. by B. A. Pataskar. Pune : Adarsha Sanskrit Shodha Samstha, 2009. 120 p.
  • Kṛṣṇa Yajur Veda Taittirīya Āraṇyaka (Text in Devanāgarī, Translation and Notes) / Transl. S. Jamadagni; еd. by R. L. Kashyap : іn 2 рts. Bangalore: Sri Aurobindo Kapali Sastry Institute of Vedic Culture, 2016. Part 1: 356 p. Part 2: 247 p.

Література

  1. Эрман В. Г. Очерк истории ведийской литературы. Москва : Наука, 1980. 232 с.
  2. Deshpande I. C. The Āraṇyaka-s (A Critical Study). Pune : Adarsha Sanskrit Shodha Samstha, 2008. 386 p.
  3. The Studies in the Aranyakas / Ed. by B. Pataskar. Pune : Adarsha Sanskrit Shodha Samstha, 2010. 644 p.
  4. Panikkar R. Hinduism : in 2 pt. Maryknoll : Orbis Books, 2016–2017.

Автор ВУЕ

О. А. Луцишина


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Луцишина О. А. Араньяки // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Араньяки (дата звернення: 28.04.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
15.04.2020

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України


Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶