Ар-нуво

Особняк Тасселя, м. Брюссель (Бельгія), архітектор Віктор Орта

Ар-нуво́ (Ар Нуво; фр. L’Art Nouveau — «нове мистецтво») — стиль в архітектурі, декоративно-прикладному мистецтві, живописі та скульптурі (1890–1910). У різних країнах він мав свої особливості та власну назву: в Австрії — Сецесіон, у Німеччині — югендштиль, у Франції та Бельгії — Ар-нуво, в Італії — стиль Ліберті, в Америці — стиль Тіффані, у Росії — стиль модерн, в Україні існували два варіанти — стиль модерн український і Сецесіон. Всі вони мали національну специфіку.

Історична довідка

Термін «Ар Нуво» виник випадково: таку назву мала майстерня-магазин у м. Парижі, заснована у 1895 С. Бінгом (1838–1905; Німеччина — Франція), яка стала виробляти речі у новому стилі. Там працювали: над ювелірними прикрасами — Е. Колонна (1862–1948), над дизайном меблів — Ж. де Фер (1868–1943) та Е. Гайяр (1862–1933), над дизайном текстилю, рам для дзеркал і ламп — Р. Ж. Лалік (1860–1945) та ін.

Найвідомішим представником стилю Ар-нуво в м. Парижі був Е. Гімар (1867–1942), який створив у м. Парижі особняк Кастель Беранже, а в галузі промислового дизайну — керамічну плитку, віконні та дверні ручки, камінні дошки, що випускали великими партіями. У 1890-ті Гімар розробив дизайн інтер’єрів паризького метрополітену і оформив входи станцій. Серед стандартних елементів — металічні секції перил, вивіски, світильники у вигляді листків горіху, дошки для рекламних оголошень, стінні панелі, пізнавальні знаки метро, які виготовлялися фабричним способом і збиралися у різних варіаціях на кожній станції, хоча окремі великі станції мали унікальний дизайн. Входи станцій прикрашалися чавунними гратами з орнаментом зі стилізованих орхідей і мали вигляд «під старовину» завдяки синьо-зеленуватому відтінку.

Другим, після м. Парижа, центром Ар-нуво стала Нансі школа, дизайнери якої розробляли складні орнаментальні форми: Е. Галі (1846–1904) створював речі зі скла; Л. Можараль (1859–1926) працював із меблями, використовуючи різьблення, інкрустацію, золочену бронзу, мідь; Е. Валлен (1856–1922), брати О. Даум (1853–1909) та А. Даум (1864–1930) працювали з інтер’єрами. Вони створили найрізноманітніші, оригінальні, хоча й перевантажені декоративністю зразки дизайну.

Інтер’єр в стилі Ар-нуво гармонійно поєднував різні матеріали: метал і камінь, дерево і скло, шпалери різної текстури й розпис, вітраж і дзеркала та різні засоби декорування. Деталі інтер’єрів імітували природне середовище, квіткові мотиви, м’які хвилясті лінії, локальне освітлення. Переважали коричневий, теплі відтінки зеленого, сріблясто-ліловий, рожевий, блакитний кольори.

Стиль Ар-нуво з такими характерними ознаками як культ лінії, рослинний мотив орнаменту, чітка композиція зі складною символікою сформувався спочатку в Бельгії в архітекторів і дизайнерів інтер’єрів В. Орта [особняк Тасселя (1892), особняк Етвелді в м. Брюселі (1895)] і В. де Вельде (1863–1957), власний дім якого (1894) — приклад стилістичної синкретичності (див. Синкретизм) Ар-нуво. Вони першими використали в інтер’єрах тонкі колони із металу, електрику в освітлюваних пристроях, що тоді було новиною, великі вікна. В. де Вельде працював не тільки в м. Брюсселі, а й ум. Парижі (в майстерні С. Бінга) та м. Веймарі, де в 1904–1911 збудував Художню школу, що в подальшому суттєво вплинула на Баугауз.

Термін «Ар-нуво» спершу використовували лише для стилів Бельгії та Франції, але з часом його стали застосовувати для характеристики близьких феноменів: оформлення інтер’єрів в особняках московського архітектора Ф. О. Шехтеля (1859–1926; Росія), індивідуальної й оригінальної архітектури та дизайну А. Гауді, декоративних ваз, прес-пап’є, вітражів із пейзажами, яскравими квітковими мотивами, абстрактним орнаментом у житлових будинках, клубах Л. К. Тіффані (1848–1933; США) тощо. Найбільшу популярність отримали його скляні вироби, відомі лампи із металічною основою і скляними абажурами, що нагадували букет квітів, гроно винограду, павині пір’я, крила комах. Власний, неповторний стиль був притаманний творчості А. Гауді (він жив і будував тільки в м. Барселоні). Незвичайною людською фантазією позначені фасади і внутрішній дизайн будинків Каса Бальо (нагадує скелет і шкіру дракона), Каса Мила (прозваний «Каменоломня»), парк Гуеля, собор Саграда Фамілія у Барселоні.

У США архітектор Л. Саліван (1856–1924) використовував орнаменти у стилі Ар-нуво для прикрашання фасадів спроектованих ним будівель.

Особливостями живопису Ар-нуво у Франції була його символічність. Картина П. Серюз’є (1863–1927) «Талісман» стала програмною (як взірець спрощення живописних засобів) для паризької групи «Набі» (фр. Nabis від євр. — пророк, «обраний»,1889–1905). До її складу входили П. Серюз’є — організатор, М. Дені, Е. Вюйяр, П. Боннар, П. Рансон (1864–1909), Ф. Валлоттон, К.-К. Руссель (1867–1944). Майстерня П. Рансона на б-рі Монпарнас (т. з. «Храм Набі») з 1889 стала одним із культурних центрів м. Парижа. Покровителем художників став С. Бінг, який виставляв їхні твори у своїй галереї.

Найвідомішим художником Ар-нуво у Франції був А. де Тулуз-Лотрек. У його плакатах і літографіях графічний візерунок нагадує арабеск, лінії поширюються легко і енергійно.

Характеристика

На формування нового стилю вплинули: етруський вазопис (див. Етруски), стиль рококо, кельтське мистецтво Ірландії та Шотландії (див. Кельти), «полум’яниста» готика, японське мистецтво гравюри, рух Артс енд крафтс тощо.

Ар-нуво відрізняється стилізованим рослинним візерунком, органічною декоративною орнаментальністю. Хвиляста вигнута лінія, гнучкі плавкі форми поєднали віяння Сходу і прагнення до конструктивності та перевтілили металічні конструкції на казкові фантазії квітів. Символом стилю стали химерні форми квітки цикламену, водяних рослин: ірисів, лілій, водоростей. Стилізовані рослинні форми з м’яко вигнутими, рухливими плоскими лініями позбавлені тіні, завдяки чому не мали нічого спільного з натуралізмом та історизмом. На основі вигнутих ліній була розроблена концепція неперервного простору, яка об’єднала ідею утилітарності конструкцій архітектури, меблів, повсякденних предметів з їхнім рослинно-міфологічним декором і технологією обробки матеріалу. Це стало основою стилю Ар-нуво — новий стиль поєднав раціональну функціональність із фантастичністю, символічністю, містичністю декору.

Нова природно-органічна основа формотворення стилю Ар-нуво зруйнувала традиції минулого.

Значення

Ар-нуво — останній єдиний для Європи та США мистецький стиль на рубежі 19–20 ст. Став першим в історії мистецтва синкретичним стилем, створеним вольовими зусиллями багатьох митців як єдиний для всіх елементів навколишнього середовища.

Література

  1. Thiébaut Ph. Guimard, l’Art nouveau. Paris : Gallimard, 1992. 128 р.
  2. l’Art nouveau. Paris : Place des Victoires, 2014. 320 р.

Автор ВУЕ

Г. С. Мєднікова


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Мєднікова Г. С. Ар-нуво // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Ар-нуво (дата звернення: 27.04.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
31.01.2021

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶