Афінська школа філософії
Афі́нська шко́ла філосо́фії (Атенська школа) — багатозначний термін:
1) загальний термін на позначення сукупності впливових філософських учень і течій, що виникли і співіснували в м. Афінах у 5‒4 ст. до н. е., сформувавши класичну античну філософію (Сократ, Платон, Аристотель).
2) Філософська традиція, закладена Платоном і культивована його наступниками і послідовниками в Академії Платона у м. Афінах (від 4 ст. до н. е. до раннього Середньовіччя).
3) Найчастіше — період у розвитку академічно-платонівської традиції: філософська школа т. з. «середнього» платонізму» (1–2 ст.) й неоплатонізму (4–6 ст.).
Тогочасний платонізм розвивали кілька відомих в античності філософських центрів — афінський, александрійський, римський. Афінська школа значною мірою відчула вплив ідей, розвинутих у межах Александрійської школи античної філософії.
Першим відомим платоніком школи вважають Аммонія (1 ст.). Хоча для цього періоду характерний синтез дискурсів платонізму, аристотелізму й стоїцизму, прикметною рисою стало прагнення вберегти «чистоту» вчення Платона від упливів перипатетичних ідей та скептицизму. Серед представників такої інтенції — Тавр Кальвен (2 ст.), Аттик (2 ст.), Авл Геллій (бл. 126 — після 177), Апулей, Герод Аттик (бл. 101 — бл. 177). У 3 ст. розробка платонівської філософії в Академії була витіснена загальноосвітніми студіями, спробою реставрації та систематизації всієї попередньої традиції. Серед згадуваних авторів-платоніків цього часу — Євбул (сер. 3 ст.). Поряд з тим, у стіни афінської Академії проникає неоплатонізм александрійців. На формування афінських неоплатонічних студій вирішальний вплив здійснили погляди Ямвліха. У наступні часи серед значних діадохів — Плутарх Афінський, Сиріан (пом. бл. 437), Прокл Діадох, Симплікій (бл. 490 — бл. 560); за них в школі викладався курс аристотелівської філософії як пропедевтики до філософії Платона. Серед відомих слухачів Афінської школи — Гієрокл Александрійський (5 ст.), Гермій Александрійський (пом. 450), автор «Ареопагітиків» (див. Псевдо-Діонісій Ареопагіт). Після закриття школи (529) останній схоларх афінської Академії Дамаскій (бл. 458 — після 538) разом із кількома філософами перебралися до Персії, в м. Харран (або Карри, тепер Туреччина). Філософська школа проіснувала тут до 1081 і була одним із важливих центрів упливу платонізму на мусульманську філософію.
Література
- Dörrie H., Baltes M. (Hrsg.). Der Piatonismus in der Antike, I–III. Stutt. Bad Cannstadt : Frommann-Holzboog, 1978–1993.
- Васильева Т. В. Афинская школа философии (философский язык Платона и Аристотеля). Москва : Наука, 1985. 180 с.
- Рассел Бертран. Історія західної філософії / Пер. з англ. Ю. Лісняка, П. Таращука. Київ : Основи, 1995. 759 с.
- Dillon J. The Middle Platonists: A Study of Platonism 80 B.C. to A.D. 220. 2nd еd. London : Cornell University Press, 1996. 430 р.
- Мозговий І. П. Неоплатонізм і патристика, або Світло в присмерках великої цивілізації. Суми : УАБС НБ України, 2009. 471 с.
- Hadot I. Athenian and Alexandrian Neoplatonism and the Harmonization of Aristotle and Plato / Transl. by M. Chase. Leiden; Boston: Brill, 2015. 190 р.
Автор ВУЕ
Покликання на цю статтю: Афінська школа філософії // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Афінська школа філософії (дата звернення: 2.05.2024).
Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено: 16.09.2020
Важливо!
Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.
Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.
Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.
Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів
Офіс Президента України
Верховна Рада України
Кабінет Міністрів України
Служба безпеки України
Міністерство оборони України
Міністерство внутрішніх справ України
Генеральний штаб Збройних сил України
Державна прикордонна служба України
Кіберполіція
Національна поліція України