Бажанський, Порфирій Іванович

Бажанський-Порфирій-Іванович.jpg

Бажа́нський, Порфи́рій Іва́нович (22.02.1836, с. Белелуя, тепер Коломийського району Івано-Франківської області, Україна — 29.12.1920, м. Львів, тепер Україна) — священник Української греко-католицької церкви, композитор, фольклорист, музикознавець, музичний просвітник.

Бажанський, Порфирій Іванович

Народження 22.02.1836
Місце народження Белелуя
Смерть 29.12.1920
Місце смерті Львів
Місце поховання Личаківський цвинтар
Напрями діяльності музичне мистецтво


Життєпис

Походив із родини дяка, яка переїхала до Карпат із Наддніпрянщини.

1846–1856 здобував середню освіту в гімназіях міст Бучача, Станіславова (тепер м. Івано-Франківськ) і Чернівців.

1864 закінчив Львівську греко-католицьку духовну семінарію (тепер Львівська духовна семінарія Святого Духа).

Музики навчався приватно в М. Вербицького, C. Воробкевича, І. Лаврівського (1823–1873; тепер Польща). Упродовж 1863–1871 був учителем музики у м. Львові. Працював регентом церковного хору, викладав композицію, контрапункт, інструментування. Серед найкращих учнів Бажанського був В. Матюк.

1871 висвячений на священника в м. Львові. До 1920 очолював парафії в селах Сороки (тепер Сороки-Львівські, Львівська область) та Жабʼє (тепер смт Верховина Івано-Франківської області).

З 1883 — член обрядової комісії Синоду, консисторіальний радник.

Похований у родинному склепі на Личаківському цвинтарі (м. Львів).

Творчість

Записав разом із іншими збирачами фольклору понад 4 тисячі українських народних мелодій у містах та селах Західного Поділля, Покуття, Галичини. Вивчав і характеризував місцевий співочий репертуар.

У музикознавчих працях пропагував використання українського музичного фольклору в професійній творчості, закликав композиторів звертатися до народної пісні, плекати національно-самобутній стиль.

Серед творів: 8 «простонародних» опер-мелодрам — «Довбуш, чорногорський ватажок» (Львів, 1907; 2-а ред. — «Олекса Довбуш», Перемишль, 1913), «Олеся», «Біла циганка» (клавір видано 1908), «Уляна», «Весілля під свято Йвана», «Марійка, татарська бранка з Коломиї» (всі — Львів, 1908), «Болюча трагедія» (Львів, 1914), «Глухе село»; 6 оперет — «Параня», «Сибірячка», «Сузанна», «Німа», «Сирітка», «Маруся» (всі — на власні лібрето); музика до драм «Покійний Опанас» (1869), «Гнат Приблуда», «Марійка», «Галя», а також оркестрові, хорові твори (зокрема 4 літургії; II–IV, 1907–1911).

Один із перших українських музикознавців, автор праць переважно з історії вітчизняної музики: «Історія руського церковного пінія» (1890), «Малоруський музикальний народний тон», «Русько-народна поетична і музикальна ритміка» (обидві — 1891), «Малоруська народна мелодика» (1892), «Русько-народна музикальна опера», «Русько-народна музикальна гармонія» (обидві — 1900), «Ціха і будова стародавньої музикальної гармонії» (1904), «Нова метода записування русько-народної мелодії» (1904), «Русько-народний музикальний стиль» (ч. І, 1907; ч. II, 1911), «Русько-народна натуралістична музика» (1913), а також посібників «Повна інструментація європейських і руських народних інструментів» (1914), «Школа церковного пінія» та інших музично-теоретичних праць та підручників (рукописи).

Уклав першу в Галичині збірку творів українських композиторів «Кобзар» (чол. вокал, квартети; разом з А. Вахнянином, 1885).

Скомпонував фундаментальний збірник пісень «Русько-народні галицькі мелодії» в 10 випусках ― «сотнях» (вид. 1905–1912). У межах жанрово-тематичної класифікації застосував прийом кількісної тотожності: кожен випуск складався зі 100 зразків, поділених на розділи з 10 пісень. Зокрема, перша сотня мала десять розділів: обрядові пісні (І), весільні (ІІ), дівочі (ІІІ, IV), парубочі (V, VI, VII), господарські (VIII), коломийки (IX, X); у наступних випусках аналогічну класифікацію відкореговано: VII розділ містив пісні вояцькі та козацькі. У збірці Бажанського зафіксовано переважно твори обрядового й ліричного типу (пісні обрядові, побутові й соціально-побутові). Окремими розділами представлено зразки найбільш поширеного в регіоні жанру народної творчості ― коломийки. Останні доповнені жанрово подібними танцювальними гуцулками, шумками, козачками (див. Козак (танець)), арканом. Поділ на «десятки» був дещо формальним, оскільки для такої класифікації не вистачало пісень за жанрово-родовими ознаками. Тому до розділу «обрядові пісні» упорядник умістив коляди, щедрівки, маланки, гаївки, веснянки, русальні, купальні, обжинкові, толоку, вечорниці. Бажанський фіксував географічно-територіальну належність того чи іншого зразка, іменний покажчик виконавців пісенного матеріалу, позначав особливості темпу й характеру виконання.

З метою популяризації власних теоретико-музикознавчих ідей у фольклористиці Бажанський удавався до пояснень у вигляді короткого реферування, супроводжуючи ними кожну сотню пісенних зразків.

Музичні твори, які надходили до Бажанського, не були позбавлені суб’єктивізму й помилок, адже їх фіксували на слух записувачі-аматори з різним рівнем музичної підготовки.

Творча спадщина Бажанського дістала неоднозначну оцінку з боку діячів мистецтва. Зокрема, І. Франко, С. Людкевич та ін. відзначали дилетантський, поверховий характер праць митця.

Вшанування

1986 в с. Белелуя відкрито пам’ятний знак на честь Бажанського.

Додатково

Бажанський був також пасічником, винахідником вулика власної конструкції, запровадив новий метод роювання бджіл, що дозволило істотно збільшити збір меду.

Дочка ― Бажанська-Озаркевич Ольга-Олександра Порфирівна — піаністка, фольклористка, громадська діячка.

Література

  1. Колесса Ф. Кілька слів про збиранє і гармонізованє українських народних пісень з доданєм листів Миколи Лисенка // Артистичний вісник. 1905. № 2–5. С. 35–39.
  2. Загайкевич М. П. Музичне життя Західної України другої половини ІХ ст. Київ : [б. в.], 1960. 192 с.
  3. Мистецтво України : в 5 т. Київ : «Українська енциклопедія» ім. М. П. Бажана, 1995. Т. 1. 400 с.
  4. Кушлик Н. Порфирій Бажанський — сторінки життя і творчості // Вісник Прикарпатського університету. Мистецтвознавство. 2003. Вип. 5. С. 16–24.
  5. Українська музична енциклопедія : в 5 т. Київ : Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології імені М. Т. Рильського НАН України, 2006–2018.
  6. Грица С. Українська фольклористика ХІХ — початку ХХ століття і музичний фольклор. Київ; Тернопіль : Астон, 2007. 152 с.

Автор ВУЕ

Редакція_ВУЕ


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Бажанський, Порфирій Іванович // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Бажанський, Порфирій Іванович (дата звернення: 28.04.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
03.11.2022

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶