Бас-кларнет

Бас-кларнет

Бас-кларне́т (від бас і кларнет) — дерев’яний духовий музичний інструмент, басовий різновид кларнета.

Історична довідка

Ідея створення інструмента басового регістра, подібного до кларнета, виникла в середині 18 століття.

Ранні моделі інструмента з’явилися близько 1770-х (одночасно з басетгорном та басет-кларнетом) та упродовж півстоліття були предметом для експериментів майстрів-виробників у Німеччині, Франції та Італії, зокрема, майстрів початку 1770-х з м. Пассау братів А. і М. Майргоферів (роки та місця народження і смерті невідомі). Сьогодні зразки цих інструментів зберігаються в Мюнхенському міському музеї. За будовою ранні моделі бас-кларнета нагадують басетгорн, однак мають додаткову крону, що дозволяє витягти нижній звук «до» (при цьому клапан для видобування «ре» відсутній).

Відомими є бас-кларнет (1793 і 1795).) роботи Г. Грензера (1764–1813; Німеччина) та його дядька А. Грезнера. Вони були за строєм in B і мали діапазон, розширений донизу до звуку A1 (Ля контроктави за реальним звучанням), при цьому нижня частина клапанного механізму була діатонічною, а не хроматичною. Ці інструменти нагадували за формою фагот та, імовірно, призначалися для заміни фаготів у військових оркестрах.

Сучасного вигляду бас-кларнет набув наприкінці 1830-х зусиллями А. Сакса, який удосконалив систему клапанів, поліпшив інтонування і розширив діапазон, створивши, таким чином, повноцінний музичний інструмент.

Бас-кларнет був уперше введений в оркестр 1836 Дж. Меєрбером в опері «Гугеноти», цьому інструменту було доручено відповідальне соло в п’ятій дії.

Від другої половини 19 ст. бас-кларнет став майже постійним учасником оркестру симфонічного, де зазвичай дублює басові голоси. Іноді специфічний тембр бас-кларнета композитори використовують у сольних епізодах, наприклад, у таких творах: симфонічна поема «Тассо» Ф. Ліста; опера «Трістан та Ізольда» (друга дія) Р. Вагнера; опера «Ернані» (початок третьої дії) Дж. Верді; симфонія «Манфред», опера «Пікова дама» (сцена у казармах) П. Чайковського; Концерт для оркестру Б. Бартока; Симфонія № 13 Д. Шостаковича та інші. Відповідальні партії бас-кларнета також є в творах Г. Малера, А. Шенберга, І. Стравінського, Б. Лятошинського та інших композиторів. В оркестрі використовується, як правило, один бас-кларнет (рідше два), причому часто його партія є тимчасовою заміною одного з кларнетів (зазвичай останнього за номером).

З початку 20 ст. композитори нововіденської школи стали застосовувати бас-кларнет у камерних ансамблях, а з настанням епохи авангарду — і як сольний інструмент. Один із перших творів — Соната для бас-кларнета та фортепіано О. Шека (1886–1957; Швейцарія), написана 1931. Твори для цього інструмента також писали С. Губайдуліна, Л. Беріо (концерт для бас-кларнета з оркестром) та інші композитори. Багато творів присвячено виконавцю Й. Гораку (1931, тепер Чехія — 2005, Німеччина). Бас-кларнет досить затребуваний у джазових і навіть рок-виконавців. Одним із перших джазових музикантів, які грали на ньому, був Е. Долфі (1928, США — 1964, Німеччина), серед сучасних виконавців — Дж. Серман (нар. 1944; Велика Британія).

Характеристика

Будова бас-кларнета схожа на будову звичайного кларнета. Головні елементи конструкції:

• - корпус — пряма циліндрична трубка, що складається з 5 елементів (розтруба, мундштука, колін — верхнього та нижнього, бочки);

• - тростина (язичок) — тонка пластинка, яка служить для видобування звуку;

• - клапани, кільця, звукові отвори, які прикрашають поверхню корпусу.

Виготовляють бас-кларнет із благородних порід дерева — чорного, кокобола (деревини кількох видів дерев роду Дальбергія) тощо. Більша частина роботи відбувається вручну, згідно з вказівками, розробленими ще в 20 столітті.

Діапазон бас-кларнета — приблизно 4 октави (від ре великої октави до сі-бемоль контроктави). Теоретично можна отримати і вищі звуки, але вони не застосовуються. Використовують, зазвичай, лише низький і середній регістри. Найчастіше застосування — у ладі В (сі-бемоль). Ноти записують або в скрипковому ключі на велику нону вище за дійсне звучання, або в басовому ключі на один тон вище. Техніка гри на бас-кларнеті практично ідентична техніці гри на звичайному кларнеті, але бас-кларнет відрізняється дещо меншою технічною рухливістю.

Література

  1. Юцевич Ю. Є. Музика. Словник-довідник. 2-ге вид., перероб. і допов. Тернопіль : Навчальна книга — Богдан, 2009. 352 с.
  2. Wilkinson Ph. The History of Music in Fifty Instruments. New York : Firefly Books, 2014. 224 p.
  3. Братчук Н. Бас-кларнет: опис інструмента, звучання, історія, техніка гри // Музичні інструменти. URL: https://muzinstrument.com.ua/bas-klarnet-opys-instrumenta-zvuchannya-istoriya-tehnika-gry/

Автор ВУЕ

М. О. Мороз


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Мороз М. О. Бас-кларнет // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Бас-кларнет (дата звернення: 11.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
08.31.2023

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶