Бато-Лавуар
Бато́-Лавуа́р (фр. Bateau-Lavoir, букв. — човен-пральня) — будинок на Монмартрі (м. Париж, Франція), де на початку 20 ст. жили та працювали художники; пам’ятка історії (з 1965).
Походження назви точно не відомо. За однією з версій, цю назву дав будинку М.Жакоб, який під час першого відвідання побачив вивішену випрану білизну. Крім того, майстерні художників розташовувалися уздовж лінії вузького коридору, немов каюти на кораблі.
Історична довідка
На місці будинку на площі Равіньян (тепер площа Е. Гудо) на початку 19 ст. був шинок (генгет), 1830 його закрито. З 1860 тут розміщувалась фабрика з виробництва піаніно.
Бато-Лавуар розташовано на крутому схилі Монмартра, тому з боку вулиці Гарро виднілось п’ять поверхів, а з боку площі — один. У 1889 власник вирішив переробити будинок під майстерні небагатих художників. З 1890 частину приміщень займав «Театр мистецтва» поета П. Фора (1872–1960; Франція), який ставив символістські п’єси П. Верлена, М. Метерлінка та ін.
Від 1892 кімнати почали здавати художникам. У будівлі не було електрики, опалення (з’явилось у 1930-х), було лише водопостачання.
Перед Першою світовою війною частина постояльців переселилась у квартал Монпарнас.
За клопотання міністра культури А. Мальро Бато-Лавуар визнано пам’яткою історії, згодом придбано муніципалітетом м. Парижа (1969).
Пожежа 1970 знищила майже повністю основу з дерев’яних конструкцій, зберігся лише фасад. 1978 його відбудовано з бетону (архітектор К. Шарпаньє). Створено 25 художніх студій, в яких працюють (але тут не мешкають) сучасні молоді . Неподалік встановлено пам’ятну вітрину.
Характеристика
У будинку постійно мешкали 30–40 осіб, серед них були емігранти.
Одним із перших мешканців (з 1892) був художник М. Мофра (1861–1918; Франція). 1900 тут зупинявся П. Гоген.
З квітня 1904 до 1910 тут проживав П. Пікассо, у цьому будинку написано картину «Авіньйонські дівчата» (1907), що позначила початок кубізму в творчості художника.
Тут мешкали: К. Бранкузі, П. Гаргальо, Х. Гріс, К. ван Донген, М. Жакоб, А. Модільяні, А. Сальмон (1881–1969; Франція).
У Бато-Лавуар часто бували Г. Аполлінер, Ж. Брак, Ж. Кокто, А. Матісс та ін.
Значення
Бато-Лавуар відіграв важливу роль у народженні сучасного мистецтва в Парижі та появі нових напрямів (фовізму, кубізму та інших).
Література
- Warnod J. Bateau-Lavoir. Paris : Mayer, 1986. 191 p.
- Dax P. Picasso au Bateau-Lavoir: l’Atelier du cubisme. Paris : Flammarion, 1994. 220 p.
- Збаражська А. Мешканці майстерень Бато-Лавуар // Пломінь. 2020. URL: https://plomin.club/bateau-lavoir/
- Faucheux A. En art, il n'y a pas d'étranger. L’École de Paris : l’atelier cosmopolite (1900–1929) // Altérité & Violence. 2020. URL: https://penserlahaine.hypotheses.org/211
- Hewitt N. Montmartre: A Cultural History. Liverpool : Liverpool University Press, 2020. 336 p.
Автор ВУЕ
Покликання на цю статтю: Редакція ВУЕ Бато-Лавуар // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Бато-Лавуар (дата звернення: 12.05.2024).
Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено: 04.02.2021
Важливо!
Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.
Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.
Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.
Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів