Бахушрутія

Бахушруті́я (санскр. बहुश्रुतीय, bahuçrutîya, bahuśrutīya; тибет. mang du thos pal sde ― букв. ті, хто багато чули; ті, хто багато знають) ― школа раннього буддизму (3 ст. до н. е. ― 7 ст. н. е.) традиції магасангіка.

Історична довідка

Виникає в сер. 3 ст. до н. е. як відгалуження школи гокуліка. Засновником школи традиційно визнається архат Яджнявалк’я, який закликав донести істини вчення Будди не тільки до ченців, але й до мирян. Початковим осередком школи стають чернечі громади, локалізовані вздовж нижньої течії річки Кришни (Південна Індія). Пізніше форпостами школи стали Андгра (тепер частина штату Андгра-Прадеш, Індія) і Пешавар (тепер округ, Пакистан).

Розквіт школи припав на середину 3 ст. і, за припущенням, був пов’язаний з діяльністю мислителя Харівармана, буддійського монаха, автора твору «Сатьясиддгішастра» («Трактат про досягнення істини»).

Упродовж 1–4 ст. місіонери школи поширюють свій вплив на весь Індостан (помітними стають монастирські громади у містах Таксилі, Тагті-Баглолі, Нагарджунаконді). Припиняє своє існування в кінці 7 ст.

Доктринальні особливості

Канонічними текстами бахушрутиків були три частини Типітаки і «Бодгісаттва-пітака». Свідчення про доктринальні особливості школи можна знайти не тільки у трактаті Харівармана, але й у творах буддійських мислителів ― Васумітри, Бгававівеки, Вінітадеви (бл. 645–715).

Засадовими для вчення школи стали такі тези: 1) проголошення потойбічності (локоттара) п’яти фундаментальних принципів буддизму [страждання (дукха), непостійності, порожнечі (шуньята), безособистісності (анатма) і нірвани], усе інше визнавали належним до мирського (лаукіка); 2) потойбічними (надмирськими) проголошено також звуки, якими виражається це п’яти-складове вчення; 3) певною мірою допускалася надмирність сангхи; 4) Будда не належить до сангхи; 5) дари слід приносити і Будді й громаді; 6) у пізнаванні речей існують дві істини ― вища, абсолютна і мирська, відносна; 7) все є тільки позначенням (праджняпті), воно позбавлене реального існування; 8) особистість (пудгала) насправді не існує; 9) не можна стверджувати, що існують минуле і майбутнє, але не можна стверджувати і протилежне; 10) не можна стверджувати, що існує проміжний стан (антарабгава), але й протилежне теж не є прийнятним; 11) не можна стверджувати, що розуміння уможливлюється поступально, але й протилежне теж не є коректним; 12) не можна вважати, ніби думка первинно є чистою, рівним чином і те, що вона є забрудненою; 13) не можна стверджувати, що наші схильності пов’язані з думкою, як і те, що вони відокремлені від неї; 14) не можна стверджувати, що необумовлене насправді існує, оскільки воно є цілковитою відсутністю, але також не можна стверджувати, що воно не існує; 15) не слід твердити, що архат може занепасти, як і те, що він не може занепасти.

Вказані та подібні доктринальні особливості школи свідчать про утримання її адептів від усіляких категоричних суджень.

Значення

Вчення бахушрутія визнають одним із ідейних джерел і попередником шкіл традиції магаяни.

Література

  1. Sōgen Y. Systems of Buddhistic Thought. Calcutta : University Of Calcutta, 1912. P. 100–101; 174.
  2. Bareau A. Sectes bouddhiques du petit véhicule. Paris : Ecole française d’Extrême-Orient, 1955. P. 16–28; 81–83.
  3. Dutt N. Buddhist Sects in India. 2nd. ed. Delhi : Motilal Banarsidass, 1978. Р. 48–54; 57–71; 83; 98; 106; 118; 208.
  4. Шохин В. К. Школы индийской философии. Период формирования IV в. до н.э. — II в. н.э. Москва : Восточная литература, 2004. С. 134–135.
  5. Шохин В. К. Бахушрутия // Философия буддизма. Энциклопедия. Москва : Восточная литература, 2011. С. 142–154.
  6. Шомахмадов С. Х. Индобуддийская культура в Кушанской империи // Труды Санкт-Петербургского государственного института культуры и искусств. 2015. Т. 210. С. 205–214.

Автор ВУЕ

О. В. Сарапін


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Сарапін О. В. Бахушрутія // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Бахушрутія (дата звернення: 2.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
11.07.2021

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶