Бахушрутія
Бахушруті́я (санскр. बहुश्रुतीय, bahuçrutîya, bahuśrutīya; тибет. mang du thos pal sde ― букв. ті, хто багато чули; ті, хто багато знають) ― школа раннього буддизму (3 ст. до н. е. ― 7 ст. н. е.) традиції магасангіка.
Історична довідка
Виникає в сер. 3 ст. до н. е. як відгалуження школи гокуліка. Засновником школи традиційно визнається архат Яджнявалк’я, який закликав донести істини вчення Будди не тільки до ченців, але й до мирян. Початковим осередком школи стають чернечі громади, локалізовані вздовж нижньої течії річки Кришни (Південна Індія). Пізніше форпостами школи стали Андгра (тепер частина штату Андгра-Прадеш, Індія) і Пешавар (тепер округ, Пакистан).
Розквіт школи припав на середину 3 ст. і, за припущенням, був пов’язаний з діяльністю мислителя Харівармана, буддійського монаха, автора твору «Сатьясиддгішастра» («Трактат про досягнення істини»).
Упродовж 1–4 ст. місіонери школи поширюють свій вплив на весь Індостан (помітними стають монастирські громади у містах Таксилі, Тагті-Баглолі, Нагарджунаконді). Припиняє своє існування в кінці 7 ст.
Доктринальні особливості
Канонічними текстами бахушрутиків були три частини Типітаки і «Бодгісаттва-пітака». Свідчення про доктринальні особливості школи можна знайти не тільки у трактаті Харівармана, але й у творах буддійських мислителів ― Васумітри, Бгававівеки, Вінітадеви (бл. 645–715).
Засадовими для вчення школи стали такі тези: 1) проголошення потойбічності (локоттара) п’яти фундаментальних принципів буддизму [страждання (дукха), непостійності, порожнечі (шуньята), безособистісності (анатма) і нірвани], усе інше визнавали належним до мирського (лаукіка); 2) потойбічними (надмирськими) проголошено також звуки, якими виражається це п’яти-складове вчення; 3) певною мірою допускалася надмирність сангхи; 4) Будда не належить до сангхи; 5) дари слід приносити і Будді й громаді; 6) у пізнаванні речей існують дві істини ― вища, абсолютна і мирська, відносна; 7) все є тільки позначенням (праджняпті), воно позбавлене реального існування; 8) особистість (пудгала) насправді не існує; 9) не можна стверджувати, що існують минуле і майбутнє, але не можна стверджувати і протилежне; 10) не можна стверджувати, що існує проміжний стан (антарабгава), але й протилежне теж не є прийнятним; 11) не можна стверджувати, що розуміння уможливлюється поступально, але й протилежне теж не є коректним; 12) не можна вважати, ніби думка первинно є чистою, рівним чином і те, що вона є забрудненою; 13) не можна стверджувати, що наші схильності пов’язані з думкою, як і те, що вони відокремлені від неї; 14) не можна стверджувати, що необумовлене насправді існує, оскільки воно є цілковитою відсутністю, але також не можна стверджувати, що воно не існує; 15) не слід твердити, що архат може занепасти, як і те, що він не може занепасти.
Вказані та подібні доктринальні особливості школи свідчать про утримання її адептів від усіляких категоричних суджень.
Значення
Вчення бахушрутія визнають одним із ідейних джерел і попередником шкіл традиції магаяни.
Література
- Sōgen Y. Systems of Buddhistic Thought. Calcutta : University Of Calcutta, 1912. P. 100–101; 174.
- Bareau A. Sectes bouddhiques du petit véhicule. Paris : Ecole française d’Extrême-Orient, 1955. P. 16–28; 81–83.
- Dutt N. Buddhist Sects in India. 2nd. ed. Delhi : Motilal Banarsidass, 1978. Р. 48–54; 57–71; 83; 98; 106; 118; 208.
- Шохин В. К. Школы индийской философии. Период формирования IV в. до н.э. — II в. н.э. Москва : Восточная литература, 2004. С. 134–135.
- Шохин В. К. Бахушрутия // Философия буддизма. Энциклопедия. Москва : Восточная литература, 2011. С. 142–154.
- Шомахмадов С. Х. Индобуддийская культура в Кушанской империи // Труды Санкт-Петербургского государственного института культуры и искусств. 2015. Т. 210. С. 205–214.
Автор ВУЕ
Покликання на цю статтю: Сарапін О. В. Бахушрутія // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Бахушрутія (дата звернення: 2.05.2024).
Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено: 11.07.2021
Важливо!
Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.
Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.
Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.
Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів