Бгікшу

Бгікшу
Бгікшуні

Бгі́кшу [палі भिक्खु, санскрит भिक्षु (bhikṣu), букв. — жебрак, той, хто живе на подаяння, від санскрит भिक्षा (bhikṣā́) — милостиня] — у буддизмі — загальна назва для ченця, члена буддійської громади (сангхи), який дотримується монастирського статуту (див. Пратімокша), суворого целібату і не має особистої власності.

Історична довідка

За переказом, свою першу (після просвітлення) проповідь — «Оберт колеса Закону» — Будда виголосив у лісі, поблизу м. Варанасі, для п’яти учнів. У більшості буддійських джерел агіографічного ґатунку йдеться про те, що при наближенні Будди учні спершу змовилися не визнавати його. Втім, узрівши його просвітленим, відкинули попередню домовленість і прийняли його вчення. Тим самим було зрушене Колесо Закону (дгарма).

Першим, хто осягнув Закон, був один з учнів Будди на ім’я Каундінья. Він попрохав Просвітленого здійснити над ним обряд зречення світу й посвяти, став після цього першим членом громади (сангхи).

Бгікшу як послідовники Будди утворили першу чернечу спільноту, об’єднану прагненням духовного самовдосконалення, просвітлення, надання допомоги стражденним та чіткими правилами поведінки. В особистому користуванні бгікшу мали лише кілька речей: одяг, що складався з трьох шматків тканини (знайденої чи подарованої), пасок (мотузку, тонку лозину чи кору дерева) для підперізування, чашу для щоденного збору їжі, бритву, голку й сито для проціджування води.

Спершу новонавернені супроводжували Просвітленого, осягаючи його вчення. Потім Будда направляв їх на самостійне подвижництво, заради просвітництва інших. У сезон мусонних дощів, члени громади збиралися разом, щоб висповідатися, а також обговорювати, слухати, запам’ятовувати, повторювати промови Вчителя і роздумувати над ними. Їхній головний обов'язок полягав у праці на благо інших істот, позаяк нічого власного бгікшу не мали (за вченням буддизму — і безсмертної душі також).

Характеристика

Ченці-бгікшу повинні дотримуватися понад 220 обітниць, викладених у текстах Вінаї-пітаки (жінки-бгікшуні — 231 обітницю). Двічі на місяць (в дні повного і молодого місяця) бгікшу збираються на церемонію «пісного дня» (пошадха) для сповіді.

Розрізняють кілька ступенів чернецтва: новачок (шраманера); старійшина (санскр. стхавіра, палі: тхера); великий старійшина (магастхавіра, магатхера). Найчастіше шраманерами стають у 8 років. Кожен з них повинен мати наставника (упадх’яя) і вчителя (ачар'я). У віці 20 років чи пізніше учень може просити про повну посвяту (упасампада), деталі якої описані в ритуальних текстах (кармавачана). Обряд проводять у присутності не менше 10 ченців.

Вихід із сангхи можливий у будь-який час. Відомі історичні випадки, коли вірні ставали ченцями кілька (навіть і сім) разів за життя, але, не витримавши суворих правил, поверталися до мирського існування.

У способі життя бгікшу існують помітні регіональні відмінності, пов'язані як з різними традиціями буддійських шкіл, так і з кліматичними, географічними, соціальними тощо локальними умовами, до яких монахи вимушені адаптуватися.

Жіночі чернечі громади існують в більшості буддійських країн, але не такі численні, як чоловічі. За переказом, Будда залишив вказівки з організації громад жінок-сподвижниць (бгікшуні). Крім обітниці целібату, обов'язку голити голову, подвижниці мусять дотримуватися 8 правил: 1) незалежно від віку, черниця повинна першою вітати буддійського ченця (навіть тільки-но посвяченого) і вставати перед ним; 2) заборона бгікшуні перебувати в сезон дощів (пізніше — будь-який тривалий період) у місці, де немає ченця; 3) двічі на місяць черниця повинна уточнювати у громади ченців щодо зібрань опівнічного покаяння (упосатхі) і часу, коли прийде чернець давати вказівки подвижниці; 4) після сезону дощів завершальний обряд (паварана) повинен здійснюватися у присутності ченців; 5) важливі проступки подвижниці розглядаються всією громадою ченців і черниць; 6) молода послушниця, випробувальний термін якої тривав два роки, повинна отримувати посвячення в черниці від усієї громади подвижників і подвижниць; 7) подвижниці не мають права дорікати чи засуджувати ченця; 8) подвижницям не слід давати настанови монахам-бгікшу, натомість ті повинні наставляти черниць.

Література

  1. Саух Ю. П. Філософія буддизму. Глобалізаційний вимір. Київ : МП Леся, 2009. 223 с.
  2. Андросов В. П. Индо-тибетский буддизм. Энциклопедический словарь. Москва : Ориенталия, 2011. 448 с.
  3. Harvey Р. An Introduction to Buddhism: Teachings, History and Practices. 2nd еd. Cambridge : Cambridge University Press, 2012. 552 р.
  4. Wynne A. Buddhism: An Introduction. London : I. B. Tauris, 2015. 304 p.

Автор ВУЕ

В. В. Титаренко


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Титаренко В. В. Бгікшу // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Бгікшу (дата звернення: 2.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
27.04.2020

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶