Бенсі

Бе́нсі (яп. 弁士 — оповідач, скорочення від 活動写真弁士 — оповідач про рухоме зображення), кацудо-бенсі (яп. 活動弁), кацубен (яп. 活弁) — коментатор, читець, оповідач, який здійснював словесний супровід кіно німого для глядачів в Японії.

Історична довідка

Перші стрічки німого кіно були короткими, кіносеанс зазвичай складався з кількох фільмів. Через необхідність перезарядки кіноплівок у кінопроекторі під час сеансу виникали паузи. З 1897 японські кінопрокатники почали заповнювати ці паузи виступами спеціально підготовлених лекторів, які розповідали глядачам про історію та технології кіно, будову й принцип роботи кіноапаратури, фільми, що демонструвалися. Особливих пояснень потребували іноземні фільми (через відмінності японської та європейської культур). Крім заповнення пауз, такі лекції певною мірою ще й виправдовували високу вартість квитків.

З часом бенсі стали супроводжувати коментарем і сам фільм, озвучувати персонажів і роз’яснювати сюжет. Спочатку під час демонстрації фільму бенсі стояли на сцені збоку від екрану. Згодом для них почали встановлювати особливу невисоку платформу. Деякі бенсі спеціально підбирали своє вбрання для кожного фільму (відповідно до тематики).

Поступово складались і власні традиції мистецтва кінокоментаря. Бенсі почали виразно інтонувати голосом різних героїв, виступаючи фактично в ролі акторів-декламаторів. Оскільки в Японії (як і в західних країнах) демонстрація німого фільму велась під музичний супровід (японські тапери грали на національних музичних інструментах), бенсі мав узгоджувати свій коментар з музикою. Інколи показ популярного фільму могли супроводжувати кілька бенсі, створюючи своєрідний багатоголосний дубляж.

З 1910 в Японії до прокатної копії кожної кінострічки почали додавати письмовий текст, своєрідне лібрето фільму для озвучування його бенсі. Однак найталановитіші бенсі імпровізували, удосконалюючи свою майстерність з кожним сеансом, і здебільшого не дотримувались рекомендованого тексту. Вони могли навіть суттєво змінити закладені авторами фільму ідеї та інтерпретувати його на свій розсуд і смак.

Інколи бенсі набували настільки значної популярності, що глядачі могли приходити по кілька разів на той самий фільм, щоб послухати новий коментар. Бенсі почали істотно впливати на касовий успіх фільму. Іноді вони ставали популярнішими за акторів. Рекламний плакат кінострічки часто містив фотографію бенсі, який анонсував фільм.

В Японії на 1927 налічувалося близько 7 тисяч бенсі, серед яких 180 жінок. Німі фільми в супроводі бенсі доволі широко демонструвалися в Японії до початку 1940-х. На думку деяких науковців, популярність мистецтва бенсі пригальмовувала розвиток кіно звукового в Японії.

Характеристика

Мистецтво бенсі найсприятливіше підґрунтя знайшло саме в Японії. Воно стало своєрідним розвитком і варіацією мистецтва декламації, популярного в японському традиційному театрі (кабукі, но, бунраку). Ще більше спільного коментар бенсі мав з дуже давньою традицією етокі (яп. 絵 解 き — розшифровка, пояснення зображень) — практики буддійської ілюстрованої проповіді, поширеної в Японії.

Монах-проповідник розповідав про релігійні принципи, житія святих, історичні події тощо з використанням зображень (малюнків, картин, рисунків). З 11 ст. такі «ілюстровані оповіді» почали нерідко супроводжувати музикою. Тож коментар бенсі до «рухомих картинок» німого кіно став радше своєрідним розвитком добре знайомих японському глядачеві традиційних практик, аніж чимось принципово новим для японської культури. Не випадково вже у 21 ст. у Японії почали говорити про необхідність відновлення та збереження мистецтва бенсі як явища національної культури.

Вагомий внесок у відродження та збереження цього фрагменту японської культури Мацуди Сюнсуя (1925–1987; Японія). У 1930-х він ще дитиною виступав як бенсі, а потім усе життя присвятив пошуку та збереженню німих кінострічок, до яких колись давали свої коментарі бенсі. З 1970-х практикою бенсі займалася Савато Мідорі (учениця Мацуди Сюнсуя). На 2023 мистецтвом бенсі в Японії володіють близько 10 професіоналів, серед яких найвідомішою є Ванілла Ямазакі (нар. 1978; Японія). Під час ретроспективних показів німого японського кіно у зарубіжних країнах демонстрація фільмів часто відбувається у супроводі бенсі.

Мистецтво коментаря-оповідання для супроводу німого кіно було відомо й у деяких інших країнах (зокрема, внаслідок впливу японської культури, у Кореї та на Тайвані), хоча й не набуло там значного поширення.

Додатково

Комедійна драма «Професія: бенсі» (інша назва у прокаті — «Картинки, що розмовляють»; 2019, режисер Масаюкі Суо) розповідає про молодого японця, що мріє стати професійним бенсі та освоює усі ази цього мистецтва у складному конкурентному середовищі. Фільм занурює глядача у специфічну атмосферу японської кіноіндустрії епохи німого кіно.

У радянських фільмах «Гори, гори, моя зірко» (1969, режисер О. Мітта) та «Міміно» (1978, режисер Г. Данелія) є епізоди, у яких кіногерої у виконанні Є. Леонова та В. Кікабідзе коментують фільми у стилістиці, що нагадує бенсі.

У США у 21 столітті з’явилось кілька колективів однодумців, які намагаються творчо відродити практику кінокоментаря.

Література

  1. Dym J. A. Benshi, Poets of the Dark: Japanese Silent Film Narrators and their Forgotten Narrative Art of Setsumei, 1896–1939. Ann Arbor : UMI Dissertation Service, 1998. 400 p.
  2. Dym J. A. Benshi and the Introduction of Motion Pictures to Japan // Monumenta Nipponica. 2000. Vol. 55. No 4. P. 509–536.
  3. Fujiki H. Benshi as Stars: The Irony of the Popularity and Respectability of voice Performers in Japanese Cinema // Cinema Journal. 2006. Vol. 45. No 2. P. 68–84.
  4. Нестерова Е. И. Первые шаги кинематографа в Японии на рубеже XIX–XX вв. // Вестник Российского государственного гуманитарного университета. Серия: Литературоведение. Языкознание. Культурология. 2011. No 17 (79). С. 101–111.
  5. Нестерова Е. И. Бэнси: говорящие звезды немого кино // Вестник Российского государственного гуманитарного университета. Серия: Литературоведение. Языкознание. Культурология. 2016. No 2 (11). С. 96–105.

Автор ВУЕ

Л. Л. Корнєєва


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Корнєєва Л. Л. Бенсі // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Бенсі (дата звернення: 29.04.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
22.05.2023

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶