Берегиня

Зображення Берегині на поштовій марці до 20-річчя спорудження Монумента Незалежності, 2021

Береги́ня — багатозначний термін.

Значення терміна

1) В язичницьких віруваннях східних слов’ян — міфічна істота, нижчий дух. Походження терміна достеменно невідоме: різні автори виводять назву від слів «берег» (а відтак пов’язують з повір’ями про русалок), «прегиня» — пагорб, порослий лісом, «брег» — також і «гора» (з духами лісів чи гір відповідно). У лічених фрагментарних згадках про берегинь термін вжито у множині; їхній вигляд, риси і функції з джерел невідомі.

Так, Б. Рибаков припускав семантичну спорідненість між словами «берегиня», «берег» і «оберігати», тому співвідносив їх з добрими духами й русалками, проте його концепція пізніше піддана критиці (С. Ніколаєв, О. Страхов, Ю. Буйських). У середньовічних християнських джерелах 12–15 ст. («Слово святого Григорія»; «Слово св. Івана Золотоустого») вірування у берегинь згадано з негативними конотаціями. В етнографічних і фольклорних розвідках 19 — початку 20 ст., зібраних на теренах України, згадки про берегинь відсутні.

2) Неоміфологічний конструкт образу «давньоукраїнської язичницької богині», відірваний від історичних, етнографічних та археологічних джерел. Вірування у «богиню Берегню» подаються як історично вкорінене, автентичне, праукраїнське світоглядно-культурне явище. Берегиню презентують як богиню родючості, що дає і плекає життя, покровительку врожаїв; божество Добра, захисту, що оберігає від лиха (Берегиня-Мати); охоронницю дівочої цноти та подружньої вірності, ладу в сім’ї; «хатню» богиню, захисницю дітей від зла і хвороб. Символізує Мати-природу, Жінку-мати, Дерево життя. Назагал витлумачують як езотеричний жіночий образ (див. Езотеризм), архетип природних і людських захисних сил. Традиційним зображенням Берегині (на вишивках, рушниках, писанках) вважають стилізовану жіночу фігуру з піднесеними догори руками; їй приписують цілу шерегу символів, поширених в українській культурі. З традиціями зображення Берегині пов’язують, зокрема, образ Оранти у Софійському соборі в Києві.

Всі подібні інтерпретації є предметом дискусій. Більшість академічних дослідників вважають образ «давньоукраїнської богині Берегині» псевдонауковою конструкцією, продуктом літературної романтичної творчості (В. Рубан, В. Скуратівський, С. Плачинда, В. Войтович), аматорського краєзнавства. На хвилі національного відродження і пошуків етнічної ідентичності це призвело до формування метанаративу «української міфології». Як наслідок, образ Берегині поширився у публічному просторі; став одним із базових у неоязичництві, рідновірстві; набув історично невластивого сакрального значення.

3) Відомі спроби ототожнити Берегиню з «Перегенею» — персонажем календарних обрядів обжинків (рядженою дівчиною, яку молодь водила селом; обрядодійство відоме з етнографічних розвідок на Полтавщині та Черкащині). В академічних колах подібне припущення заперечується.

4) Переносно — жінка-хранителька домашнього вогнища, сімейного затишку, злагоди в родині, жінка-мати; ширше — Батьківщина-Україна.

Цитата

«Греки роблять жертвоприношення грому і блискавиці і Вилу, богу вавилонському, якого побив Данило пророк; тим же богам требу кладуть і творять і словенський люд — Вилам і Мокоші, Диві, Перуну, Хорсу, Роду й рожаниці, упирям і берегиням та Переплуту…
…Це ж словени почали трапезу ставити Роду і рожаницям, раніше їхнього бога Перуна, а ще раніше клали треби упирям і берегиням»

 Цитата за: Слово святого Григорія // Християнство на теренах України I–XI ст. Україна на сторінках Святого Письма та витяги з першоджерел, що засвідчують процес поширення християнства на теренах України від апостола Андрія до князя Володимира. Київ : Наукова думка, 2000. С. 407–409.


Література

  1. Рыбаков Б. А. Язычество древних славян. Москва : Наука, 1981. 607 с.
  2. Християнство на теренах України I–XI ст. Україна на сторінках Святого Письма та витяги з першоджерел, що засвідчують процес поширення християнства на теренах #України від апостола Андрія до князя Володимира. Київ : Наукова думка, 2000. 486 с.
  3. Орлова Т. В. Міфологема «Берегині» в світлі критики українських суспільствознавців // Сторінки історії. 2010. Вип. 31. С. 205–213.
  4. Покуль О. Еволюція образу жінки-берегині у вимірі української постмодерної культури // Вісник Львівської національної академії мистецтв. 2016. Вип. 29. С. 130–140.
  5. Буйських Ю. «Берегиня»: спроба деконструкції одного «кабінетного» міфа // Україна модерна. 2018. URL: https://uamoderna.com/md/buyskykh-berehynia-myth

Автор ВУЕ

Редакція ВУЕ


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Берегиня // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Берегиня (дата звернення: 10.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
30.07.2021

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶