Білібін, Іван Якович

Портрет І. Білібіна (автор Б. Кустодієв, 1901)

Білі́бін, Іва́н Я́кович (рос. Билибин Иван Яковлевич; 16.08.1876, с. Тарховка, тепер м. Сестрорєцьк Курортного району Санкт-Петербурга, Російська Федерація — 07.02.1942, м. Ленінград, тепер м. Санкт-Петербург, Російська Федерація) — художник, ілюстратор, графік і декоратор, доктор мистецтвознавства (з 1939), професор (з 1939).

Білібін, Іван Якович

(Билибин Иван Яковлевич)

Народження 16.08.1876
Місце народження Сестрорєцьк
Смерть 07.02.1942
Місце смерті Санкт-Петербург
Напрями діяльності образотворче мистецтво

Життєпис

1896 закінчив Першу Санкт-Петербурзьку гімназію, 1900 — юридичний факультет Санкт-Петербурзького університету (тепер Санкт-Петербурзький державний університет). Водночас 1895–1898 навчався в Рисувальній школі «Товариства заохочення мистецтв» у класі Я. Ционглінського (1858–1913; тепер Польща ― тепер РФ); у травні ― липні 1898 ― у майстерні художника А. Ажбе (1862–1905; тепер Республіка Словенія — Німеччина) в Мюнхені. 1899–1900 займався у Вищому художньому училищі в школі-майстерні княгині М. Тенішевої (1858–1928; тепер РФ — Франція) під керівництвом І. Рєпіна, згодом був вільним слухачем у майстерні останнього при Академії мистецтв у Санкт-Петербурзі (1900–1904; тепер Санкт-Петербурзька академія мистецтв імені Іллі Рєпіна). На замовлення Експедиції заготовлення державних паперів від 1899 створював серію ілюстрацій до російських народних казок .

З 1900 брав участь у виставках товариства «Світ мистецтва» («Мир искусства»; від 1916 — голова комітету). 1902–1904 як кореспондент Етнографічного відділу Російського музею перебував в експедиціях у Вологодській, Архангельській, Олонецькій губерніях (усі — тепер РФ) з метою збирання етнографічного матеріалу.

Учасник (1903–1910) і один із засновників творчого об’єднання «Союз російських художників». Малював для сатиричних журналів «Жупел» і «Адская почта» (1905–1906).

Викладав 1907–1917 графіку в Рисувальній школі «Товариства заохочення мистецтв». Серед його учнів був Г. Нарбут.

1917 переїхав на дачу до Криму, де працював у Комісії з охорони художніх скарбів. Малював плакати для пропагандистського видавництва Добровольчої армії «Осваг» (1918–1920, м. Ростов-на-Дону, тепер РФ). 1919 з відступом Білої армії виїхав до м. Новоросійська (тепер РФ), звідки емігрував (див. Еміграція) до Кіпру, але через епідемію тифу серед пасажирів корабля потрапив до табору біженців в м. Каїрі. Весною 1920 відкрив майстерню та приймав приватні замовлення на картини та розписи для православних (див. Православ’я) храмів.

Від 1925 жив у м. Парижі (Франція). 1927–1930 працював над ескізами костюмів і декорацій для вистав російських оперних сезонів у Театрі Єлисейських Полів: «Казка про царя Салтана» («Сказка о царе Салтане»; 1929) і «Царева наречена» («Царская невеста»; 1930) М. Римського-Корсакова; «Князь Ігор» («Князь Игорь»; 1930) О. Бородіна, «Борис Годунов» (1931) М. Мусоргського.

1931 оформив балет І. Стравінського «Жар-птиця» («Жар-птица») в постановці М. Фокіна для театру «Колон» у м. Буенос-Айресі (Аргентина); 1934 — оперу М. Римського-Корсакова «Оповідь про невидиме місто Кітеж і діву Февронію» («Сказание о невидимом граде Китеже и деве Февронии») для Міського театру в м. Брно (тепер Національний театр в Брно); 1935 — оперу «Казка про царя Салтана» для Національного театру в Празі (обидва — Чехія).

1936 повернувся до СРСР, працював професором графічної майстерні Інституту живопису, скульптури і архітектури Всеросійської академії мистецтв (тепер Санкт-Петербурзька академія мистецтв імені Іллі Рєпіна). 07.02.1942 помер під час блокади Ленінграда (тепер м. Санкт-Петербург), похований у братській могилі професорів Академії мистецтв біля Смоленського кладовища.

Творчість

Відомий як театральний художник (декоратор) та ілюстратор казок. Під впливом творчості В. Васнецова захопився російською народною культурою, етнографічним (див. Етнографія) стилем в живописі. Під час етнографічних експедицій досліджував російський фольклор, народний одяг, архітектуру. Створював афіші, ескізи поштових марок, листівки.

Розробив новий тип книжкового дизайну (в техніці малювання тушшю, а потім заповнюючи аквареллю). В основі його ілюстрацій лежали російські народні традиції візерунків, лубка (лубок — декоративна тиражована настінна картинка з підписом); книжкової мініатюри; японської ксилографії 18–19 ст. Доповнював ілюстрації декоративними орнаментами, розробляв заставки, буквиці, шрифт.

Від 1899 ілюстрував російські народні казки, билини: «Василиса Прекрасна» («Василиса Прекрасная»), «Фініст ― Ясний Сокіл» («Финист ― Ясный Сокол»), «Царівна-жаба» («Царевна-лягушка») та ін. Особливе місце займали ілюстрації до казок О. Пушкіна «Казка про царя Салтана», «Казка про золотого півника» («Сказка о золотом петушке») тощо.

Створив декоративне панно «Борис і Гліб на кораблі», «Плач Ярославни» (обидва — 1922), «Вершник» (1922), «Східний танок», «Перська княжна» (обидва — 1924) та ін. Працюючи у Франції, ілюстрував збірники російських, французьких, німецьких казок. Подорожував по Україні (1938), Криму (1939–1940), виконав акварельні пейзажі.

Персональні виставки відбулися 1924 в Александрії (Єгипет), 1927 ― Празі, 1929― Амстердамі (Нідерланди) тощо.

Остання робота — підготовка ілюстрації до билини «Дюк Степанович» (1941).

Твори зберігаються в Національному музеї «Київська картинна галерея» (Україна); Всеросійському музеї О. С. Пушкіна (м. Санкт-Петербург), Державному центральному театральному музеї імені О. О. Бахрушина (м. Москва), Санкт-Петербурзькому державному музеї театрального та музичного мистецтва, Івангородському музеї (усі — РФ); Музеї Вікторії та Альберта (м. Лондон, Велика Британія).

1904 вперше звернувся до сценографії. Оформив опери М. Римського-Корсакова «Снігуронька» (Національний театр у Празі, 1904), «Золотий півник» (1908–1909, антреприза «Опера С. І. Зиміна», м. Москва), «Садко» (1914, Театр Народного дому в Санкт-Петербурзі) тощо.

Визнання

Отримав звання професора та ступінь доктора мистецтвознавства (1939).

Праці

  • Народное творчество русского Севера // Мир искусства. 1904. № 11. С. 303–315.
  • Остатки искусства в русской деревне // Журнал для всех. 1904. № 10. С. 609–618.

Література

  1. Иван Яковлевич Билибин: Статьи. Письма. Воспоминания о художнике / Ред.-сост. С. В. Голынец. Санкт-Петербург : Художник РСФСР, 1970. 370 с.
  2. Подунова Н. И. Иван Билибин. К истокам // Литературный журнал. 2018. № 11. С. 202–213.
  3. Жук Э. Н. Художник Иван Билибин // Вестник культурологии. 2019. № 4 (91). С. 173–182.
  4. Фишман О. М., Шангина И. И. Билибин Иван Яковлевич // Российский этнографический музей. URL: https://ethnomuseum.ru/kollekcii/sobirateli/bilibin-ivan-yakovlevich/

Автор ВУЕ

Редакція ВУЕ


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Білібін, Іван Якович // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Білібін, Іван Якович (дата звернення: 13.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
30.05.2022

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶