Гонорій Августодунський

Гоно́рій Августоду́ньський (лат. Honorius Augustodunensis), Гонорій Отенський, Оноре з Отена (нім. Honorius von Autun, фр. Honoré d’Autun; справжнє ім’я, а також дати і місця народження й смерті достеменно невідомі, остання чверть 11 ст. — після 1150, ймовірно м. Регенсбург, тепер земля Баварія, Німеччина) — релігійний діяч, церковний письменник, богослов, енциклопедист. Писав латинською мовою.

Життєпис

Відомості про життя практично відсутні, реконструйовані життєписи є предметом полеміки. Спірним є навіть походження діяча — дослідники обговорюють версії про ірландське, шотландське, германське (натепер панівна версія) коріння.

За сучасними припущеннями, молоді роки провів у Англії, в Кентерберійському абатстві, навчався у Ансельма Кентерберійського. З кін. 11 — поч. 12 ст. прибув до Баварії, останній період життя провів у обителях м. Регенсбурга. Розквіт його творчості припав на 1106–1135. У цей же період прийняв чернечі обітниці бенедиктинців та ім’я Гонорій.

Достеменно невідомо походження антропоніма Августодунський, яким він себе ідентифікував (підписував твори як «Honorius Augustodunendis ecclesiae presbyter et scolasticus»). За однією з версій, походить від «престола Августа» й відображає імперське значення м. Регенсбурга та його церкви (була відома як Augustodunensis ecclesia). За іншою — від початкової назви м. Отена (Августодун, на честь імператора Гая Юлія Цезаря Октавіана Августа), заснованого римлянами в Галлії (тепер у регіоні Бургундія — Франш-Коте, Франція). Наявне свідчення, що Гонорій деякий час тут мешкав і викладав (проте думку про його походження з м. Отена натепер відкинуто).

Праці

Автор численних праць (більшість збереглися), які набули у середньовіччі широкої популярності за живу мову, несхоластичний стиль викладу. Частина складені у формі діалогу між учителем і учнем. Писав передусім для душпастирів, роз’яснював ортодоксальне вчення Католицької церкви, тлумачив Святе Письмо, розмірковував про моральні, антропологічні, есхатологічні тощо проблеми, покликання і служіння священників, проповідників, монахів, популяризував думки богословів.

Одна з найзначущих книг — «Просвітитель», або «Книга роз’яснень» (лат. «Elucidarium», від лат. еlucidariо — роз’ясняти, з’ясовувати), написана під час перебування в Англії. Є довідником з основ християнського віровчення (часом характеризують як прообраз катехизису); у 13–15 ст. перекладена французькою, німецькою мовами, поширилася у світському середовищі.

У трактаті «Сума слави» («Вища слава»; лат. «Summa Gloria») визнавав церковну владу вищою за королівську, заперечував право імператора призначати єпископів.

Назагал у доробку виділяють догматичні, аскетичні, екзегетичні, літургійні, історичні твори. Залишив по собі праці енциклопедичного характеру — «Картина (Образ) світу, або Світоустрій» у трьох книгах (лат. «Imago Mundi, de Dispositione Orbis»; у двох редакціях, перша між 1098 і 1110; уперше надрукована 1480 в староанглійському перекладі); «Ключ до Природи, або Природа речей» (лат. «Clavis Physicae, de Naturis Rerum»; ймовірно між 1111 і 1115). Містять виклад християнської космології, роз’яснення Книги Буття про творіння світу, суму тогочасних знань з астрономії, географії, хронології, метеорології, всесвітньої історії, етнографії тощо. Наводив і коментував фрагменти з праць попередників. Завдяки доробку Гонорія набували поширення ідеї античних авторів (зокрема, Платона), Ансельма Кентерберійського, особливо — Йогана Скотта Еріугени.

Серед інших праць: «Зерцало Церкви» (настанови для проповідників), «Євхаристія», «Про відступників», «Сума всіх історій» (огляд важливих подій всесвітньої історії від творення світу), «Про життя в монастирі» (апологія чернечого життя у 10 пунктах), «Шерега римських понтифіків» (стислі біографії римських пап) та ін.

Праці

  • L'Elucidarium et les Lucidaires. Paris : E. de Boccard, 1954. 543 p.
  • Imago Mundi // Archives d'histoire doctrinale et littéraire du Moyen Age. 1982. Vol. 49. P. 7–153.
  • І т а л. п е р е к л. — Clavis Physicae. Roma : Edizioni di storia e letteratura, 1974. 326 p.
  • Imago mundi. Lavis : La Finestra editrice, 2022. 544 р.

Література

  1. Turner W. Honorius of Autun // Catholic Encyclopedia : in 17 vol. New York : Encyclopedia Press, 1913. Vol. 7. 814 p.
  2. Crouse R. D. Honorius Augustodunensis: The Arts as Via ad Patriam // Arts Libéraux et Philosophie au Moyen Age. Montréal : Institut d'Etudes Medievales ; Paris : Vrin, 1969. Р. 531–539.
  3. Flint V. I. J. The Chronology of the Works of Honorius Augustodunensis // Révue Bénedictine. 1977. Vol. 87. Р. 215–242.
  4. Flint V. I. J. Ideas in the Medieval West: Texts and Their Contexts. London : Variorum Reprints, 1988. 344 p.
  5. Flint V. I. J. Honorius Augustodunensis of Regensburg // Authors of the Middle Ages : in 4 vol. Brookfield; Vermont : Variorum, 1995. Vol. 2. Nos. 5–6. P. 91–183.
  6. Encyclopaedism from Antiquity to the Renaissance / Ed. by J. König, G. Woolf. Cambridge : Cambridge University Press, 2013. 615 р.

Автор ВУЕ

Редакція ВУЕ


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Гонорій Августодунський // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Гонорій Августодунський (дата звернення: 15.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
20.09.2023

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶