Бенедиктинці

Св. Бенедикт передає Статут монахам, 12 ст. Абатство Сен-Жиль, м. Нім, Франція
Бенедиктинське абатство Непорочного Зачаття Божої Матері, м. Житомир

Бенедикти́нці, бенедикти́нки (бенедиктини; лат. Ordo Sancti Benedicti, O.S.B. — Орден Святого Бенедикта, ОСБ) — послідовники найдавнішого серед чернечих орденів, що був заснований в 6 ст. Бенедиктом Нурсійським в Італії, а також члени згромаджень (конгрегацій) ченців, братів-мирян і черниць, які дотримуються статуту св. Бенедикта.

Історична довідка

Сучасні бенедиктинці є духовними нащадками традиційного чернецтва доби раннього середньовіччя в Італії й Галлії.

Історичним осередком ордену був монастир, заснований Бенедиктом Нурсійським у 529 на г. Монте-Кассіно. Після його руйнації лангобардами насельники розійшлися в різні землі. Поширенню ідей і статуту св. Бенедикта у Центральній і Західній Європі сприяли підтримка папи Григорія І Великого, місія Августина Кентерберійського з християнізації Англії та влада Каролінгів. Від 7 ст. виникли жіночі згромадження, покровителькою яких вважалася сестра св. Бенедикта — св. Схоластика. Термін «бенедиктинці» з’явився серед послідовників статуту св. Бенедикта на поч. 8 ст. в Англії.

На порубіжжі 7–8 ст. бенедиктинці християнізували частину німецьких земель, де було засновано бл. 60 обителей. Невдовзі духовні осередки діяли не тільки в Англії, Франкському королівстві, Італії, Німеччині, а й на території Іспанії, сучасних Нідерландів, Бельгії, Австрії, Швейцарії тощо; орден поступово охопив більшість західного чернецтва. Монастирі стали важливими центрами господарсько-економічного розвитку, політичного адміністрування, кращої тогочасної освіти, культури, літургійного життя. Основні сфери діяльності у період раннього середньовіччя: освіта і просвітництво, організація шкіл, бібліотек, скрипторіїв, художніх майстерень, місіонерство (зокрема, в 11–13 ст. — на слов’янських і прибалтійських землях).

У 10–11 ст. було ініційовано проведення Клюнійської реформи (ідейним і керівним центром якої стало бенедиктинське абатство Клюні, див. Клюнійське абатство). Завдяки діяльності бенедиктинців-подвижників утворилися інші чернечі ордени — цистерціанців, картузіанців, камальдулів (усі — 11 ст.), сестер-сакраменток (17 ст.) тощо. До 12 ст. бенедиктинці відомі як один із найчисельніших і найбагатших католицьких орденів, опора папства. Проте наступні три століття стали періодом його занепаду, що пов’язують із успішністю нових конкуруючих орденів — домініканців і францисканців, подіями Реформації та процесами секуляризації.

До 1560-х бенедиктинські монастирі практично повністю зникли у Північній Європі. Упродовж 2-ї пол. 18 ст. понад 95 % монастирів у Європі були офіційно розпущені урядами або знищені в ході революцій і воєн.

Від сер. 19 ст. в європейських країнах відбулося помітне пожвавлення чернечого життя: відроджуються старі монастирі або створюються нові громади, поширився літургійний рух. Конгрегації були засновані в обох Америках, нові монастирі виникали на теренах Східної Азії, Африки, Австралії. 1893, в умовах «бенедиктинського відродження», папа Лев XIII провів організаційну реформу (бреве «Summum Semper»): більшість автономно діючих конгрегацій увійшли до Бенедиктинської конфедерації.

Організація

Статут ордену, укладений св. Бенедиктом бл. 535–540, вимагав суворої чернечої дисципліни, дотримання обітниць постійного перебування в обителі, послуху, цнотливості та обов’язкової праці. Девіз ордену: «Молися і працюй» (лат. «Ora et labora»).

До 11 ст. бенедиктинські монастирі зберігали свою автономію, згодом, після низки реформ, утворено конгрегації монастирів, кожна з яких обирала свого абата. Важливих повноважень набули щорічні загальні капітули.

Від 1893 більшість конгрегацій та окремі незалежні монастирі (з правами ектраординарного членства) об’єднані у Бенедиктинську конфедерацію (лат. Confœderatio Benedictina Ordinis Sancti Benedicti), однак єдина для всіх осередків адміністративно-канонічна структура відсутня. Окремі жіночі монастирі, федерації таких монастирів і жіночі релігійні конгрегації бенедиктинської традиції також можуть бути пов'язані з Конфедерацією. Очолює Бенедиктинську конфедерацію абат-примас, обраний синодом абатів на 8-річний термін. Він представляє бенедиктинців перед Святим Престолом.

Згромадження ордену діють у країнах Західної Європи, а також США, Австралії та Новій Зеландії, Індії, країнах Південної Африки (Нігерії, Танзанії тощо). Принципом діяльності монастирів є самоутримання, через те обителі засновують поза межами міст для ведення господарства. Станом на 2018 Бенедиктинська конфедерація включала 19 конгрегацій (з регіональними відмінностями, особливими місіями і релігійними традиціями) та лічені незалежні монастирі. Загальна кількість монастирів — бл. 400, монахів — бл. 7,5 тис., з них майже 4 тис. — священники. Близько 13 тис. черниць і сестер також асоційовані з Конфедерацією (хоча не мають повноправного членства) і разом утворюють Міжнародну спільноту бенедиктинців (лат. Communio Internationalis Benedictinarum). Бенедиктинці тісно співпрацюють з ін. орденами, які також дотримуються статуту св. Бенедикта.

Офіційний сайт Бенедиктинскої конгрегації: https://www.osb.org/

В Україні

Згромадження бенедиктинців з’явилися в Східній Європі (Польща, Литва) приблизно з кін. 10 ст., протягом 11–13 ст. провадили активну місіонерську діяльність. На теренах України перші бенедиктинські монастирі в Галичині та на Поділлі почали діяти з кінця 14 ст. [у містах Львові, Кам’янці (тепер. м. Камянець-Подільський), Язловці (тепер село Чортківського р-ну Тернопільської області]. Заснована при жіночому монастирі у Львові школа стала першим освітнім закладом для жінок на цих землях.

На території Речі Посполитої всі бенедиктинські монастирі були зруйновані під час шведського вторгнення 1654. На землях України у складі Російської імперії — ліквідовані царським урядом 1864.

За сприяння митрополита Андрея Шептицького було організовано згромадження бенедиктинців східного обряду.

Діяльність жінок-бенедиктинок відроджено з 1988 у м. Житомирі, куди кілька монахинь прибули з Вільнюської обителі. 1995 розпочалося будівництво нового монастиря з каплицею для парафіян. Від 2004 громада сестер перебралася до нової монастирської споруди, 24.09.2006 відбулося освячення монастиря та каплиці під назвою Непорочного Зачаття Божої Матері. З 2014 монастир отримав статус абатства. Станом на 2018 абатство афілійоване до конгрегації Благовіщення Пресвятої Богородиці (Congregatio ab Annuntiatione, заснована 1920).

У 2016 ініційовано спорудження нового монастиря сестер-бенедиктинок у м. Львові. 19.03.2021 освячено споруди новозбудованого монастирського храму Святих Бенедикта і Схоластики та монастиря Св. Йосипа. Капеланські і душпастирські функції покладено на отців-бенедиктинців з Польщі, які прибули в Україну на запрошення митрополита Львівського Мечислава Мокшицького. Озвучено наміри щодо фундації чоловічого монастиря.

Додатково

Історики вказують на те, що роль бенедиктинців у розвитку європейської цивілізації і культури була винятковою. При всіх абатствах діяли школи, ремісничі та художні майстерні. Бенедиктинські бібліотеки були найбільшими і найбагатшими за фондами в Європі. Бенедиктинці провели реформу латинського письма, в їхніх школах і університетах уперше було запроваджено готичний стиль письма і книгодруку. Вперше видано праці Петра Ломбардського, Ансельма Кентерберійського, П’єра Абеляра. У добу Нового часу орден відомий підтримкою релігійного мистецтва, дослідженнями середньовічної літератури, живопису, музики. Бенедиктинські монастирі здійснили істотний вплив на розвиток архітектури Західної Європи (т. з. бенедиктинський стиль).

Література

  1. Trajdos T. Kościół Katolicki na ziemiach ruskich Korony i Litwy za panowania Władysława Jagiełły (1386–1434). Wrocław : Ossolineum, 1983. 328 p.
  2. Penco G. Storia del monachesimo in Italia. Dalle origini alla fine del Medioevo. 3 ed. Milano : Jaca Book, 2002. 552 p.
  3. Зайбт Ф. Блиск і вбогість Середньовіччя. Історія з початком і кінцем / Пер. з нім. Львів : Український Католицький Університет, 2009. 512 с.
  4. Dell'Omo М. Storia del monachesimo occidentale dal medioevo all'età contemporanea. Il carisma di san Benedetto tra VI e XX secolo. Milano : Jaca Book, 2011. 611 p.
  5. Історія європейської цивілізації. Середньовіччя : у 3 т. / Пер. з іт.; за ред. У. Еко. Харків : Фоліо, 2018.
  6. The Benedictine Order // The Catholic Encyclopedia. URL: https://www.newadvent.org/cathen/02443a.htm

Автор ВУЕ

А. В. Арістова


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Арістова А. В. Бенедиктинці // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Бенедиктинці (дата звернення: 29.04.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
08.12.2021

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶