Монастир

Монасти́р (грец. μοναστήριον від μόνος — один, самотній) — комплекс будинків і споруд, призначений для відправлення релігійних обрядів, життя і діяльності чернечої громади.

Прообраз християнського монастиря — Небесний Єрусалим. Ілюстрація до «Апокаліпсиса». Леон і Кастилія, 1047 р.
Реконструкція бенедиктинського Сен-Галленського монастиря за планом 820 р.
Цистерціанське аббатство Ціто (Сіто, Франція)
План візантійського монастиря Святого Мелетія Кіферонського (Греція).

Загальні відомості

Монастирі відомі у християнстві та в інших релігіях, які протиставляють земному небесне, вчать про спасіння безсмертної людської душі, схвалюють аскезу [буддисти (див. Буддизм), кришнаїти (див. Кришнаїзм), даоси (див. Даосизм), мусульмани)]. У християнстві монастирі мають православні (див. Православ’я), римо-католики (див. Римо-католицька церква), греко-католики, а також деякі монофізитські (див. Монофізитство) напрями (Вірмено-Григоріанська церква). Монастирі бувають як комплексами, так і окремими поселеннями, можуть бути наземними й підземними (печерними), міститися в центрі населеного пункту (Софійський монастир у Києві), на його околиці (Спасо-Преображенський монастир у Новгороді-Сіверському), або поза межами населеного пункту (Софроніївський монастир).

Історична довідка

У буддизмі монастирі з’явилися у 5 ст. до н. е., в ісламі монастирі містиків-суфіїв (див. Суфізм) — у 9 ст. У християнстві чернецтво й монастирі відомі з 3 ст. у Північній Африці у Фіваїді (тепер — Єгипет) і пов’язані з діяльністю Антонія Великого. Його учень Іларіон Великий (291–372; тепер сектор Газа — Кіпр) переніс чернецтво до Палестини. У 4 ст. єгипетські анахорети організували перші чернечі громади. Ініціатором кіновії (спільного життя ченців) був Пахомій Великий (292–348; тепер Єгипет). Він 320–325 створив у єгипетському селі перший християнський монастир Табеннізі, а до 347 — ще дев’ять чоловічих і два жіночі монастирі. У 4–5 ст. монастирі через Палестину поширилися у Сирії, на Близькому Сході й на південному сході Середземномор’я. На заході Римської імперії монастирі з’явилися пізніше, ніж на сході: в Італії — 370, у Галлії (тепер Франція) — 361.

Правила монастирського життя опрацьовували Аврелій Августин, Іван Кассіян Римлянин, Бенедикт Нурсійський (автор монастирського статуту Бенедикта), Бенедикт Аніанський. Їх загальними вимогами були бідність, цнотливість, послух, спільна молитва, щоденна праця; все особисте слід було залишити за межами монастиря. У пізньому середньовіччі суть статуту Бенедикта лаконічно сформульовано латиною: «ora et labora» (молись і працюй).

У середньовіччі монастирі Західної Європи розвивалися у взаємодії двох основних чернечих орденів: бенедиктинського (див. Бенедиктинці) й цистерціанського (див. Цистерціанці). Обидва визначали характер монастирської архітектури романського стилю і готики. Бенедиктинський орден запровадив Клюнійську реформу, яка уніфікувала архітектуру монастирів. Зразком, за яким будували бенедиктинські монастирі в Європі, був Сен-Галленський монастир (тепер Швейцарія). Зберігся його план, накреслений на пергаменті 820. У монастирському й церковному будівництві бенедиктинці сформували мальовничу й пластично виразну архітектурну школу, відому під назвами Бенедиктинської, Клюнійської, Бургундської. Цистерціанська архітектурна школа під впливом Бернара Клервоського заперечувала пластичні й художні «надмірності» бенедиктинської архітектури, зокрема скульптуру, вітражі, фрески, криволінійні архітектурні форми й складні профілі, куполи й вежі, називаючи це «потворністю краси і красою потворності». В архітектурі цистерціанських монастирів панує аскетизм архітектурних форм, поєднаний із високим інженерним мистецтвом.

Монастирі в Україні

План католицького домініканського монастиря у м. Львові
Православний Микільський монастир у м. Києві. Фрагмент «Перспекту Києво-Печерської фортеці й частини форштадту з московського боку», 1783 р.

У Візантійській імперії монастирі з 9 ст. створювалися і діяли на основі монастирського статуту Феодора Студита, складеного на основі правил Василія Великого. 1070 з ініціативи Феодосія Печерського цей статут привіз до м. Києва чернець Києво-Печерського монастиря Єфрем (див. Києво-Печерська лавра). Статут запроваджено спершу в цьому монастирі, а згодом — і в інших чернечих православних обителях Давньої Русі та Східної Європи. Перші монастирі у Давній Русі відомі з 11 ст. Під час монголо-татарської навали зруйновано щонайменше 25 монастирів із 44 відомих на той час. Унаслідок тієї катастрофи наприкінці 13 ст. на території України відомо тільки 23 монастиря; у 14 ст. тут не було засновано жодного. Протягом 16 ст. кількість православних чоловічих і жіночих монастирів зросла, у 17 ст. їх було 143, з них 26 — у м. Києві.

1786–1788 імператриця Катерина ІІ секуляризувала (див. Секуляризація) монастирські маєтності в Україні, ліквідувавши 29 монастирів. Решта була поділена на три класи, відповідно до яких ченці отримували платню від держави.

Значне зростання кількості монастирів в Україні спостерігалося 1861–1917. У цей час засновано 41 новий монастир (більшість — жіночі). 1917 в Україні налічувалося 129 православних монастирів із загальною кількістю ченців і черниць 16 166. На початку 1930-х у межах Української Соціалістичної Радянської Республіки не залишилося жодного монастиря. Під час Другої світової війни німецька окупаційна влада не перешкоджала відкриттю церков і монастирів, тож 1945 в Україні діяло понад 40 монастирів, які до 1958 не оподатковувалися. 1958–1962 з ініціативи М. Хрущова закрито більшість монастирів: Києво-Печерську лавру, Густинський монастир, Дерманський монастир (Рівненська область), Глинську пустинь (Сумська область), Хрестовоздвиженський монастир у Полтаві тощо. Тільки в Закарпатській області закрито 20 монастирів. Антирелігійна політика Комуністичної партії Радянського Союзу змінилася 1988–1989: дозволено відновити діяльність Києво-Печерської лаври (на невеликій частині монастирської території).

На момент здобуття незалежності в Україні діяло 11 православних монастирів: 3 чоловічих і 8 жіночих. Одним із перших указів Президента України Л. Кравчука 04.03.1992 «Про заходи щодо повернення релігійним організаціям культового майна» розпочато повернення різним конфесіям монастирських споруд і комплексів. 1995–2002 держава сприяла відбудові найвизначніших монастирських пам’яток архітектури, знищених комуністичним режимом у 20 ст. (собор Михайлівського Золотоверхого монастиря у Києві).

Характеристика

План вірменського монастиря Ахпат (Вірменія)
Бенедиктинський монастир Мельк (Австрія) доби бароко: 1 — церква; 2 — імператорський зал; 3 — бібліотека; 4 — келії; 5 — оборонні бастеї

У християнстві відомо два типи монастирів: ідіоритмні (в яких кожен чернець живе відокремлено) і кіновіальні (де ченці живуть єдиною громадою і спільно виконують послух). Більшість монастирів кіновіальні. Для чоловіків і жінок призначено окремі монастирі зі схожими правилами. У жіночих монастирях богослужіння відправляють священники-чоловіки.

В Україні архітектурні комплекси православних, римо-католицьких, греко-католицьких чоловічих і жіночих монастирів включають церкву (собор, храм, костел) у центрі, трапезну, дзвіницю, корпуси келій (серед них — келії настоятеля: ігумена, архімандрита), шпиталь, школу, господарські корпуси (майстерні, кузні, хлібні, пекарні, кухні, льохи для зберігання запасів продовольства), готелі для прочан тощо. Монастирську територію, на якій влаштовано сади і городи, оточує мур з брамами (здебільшого двома: парадною Святою та економічною).

Попри наявність спільних рис, православні, римо-католицькі, греко-католицькі монастирі збудовано згідно з правилами кожної конфесії. Їм притаманні такі композиційні типи монастирів:

  • для православних — павільйонний тип, коли кожна споруда стоїть на території монастиря відокремлено;
  • для римо-католицьких — три типи: замкнутий, компактний, блокований; корпуси келій з трапезною об’єднано з костелом у різні способи, зокрема з утворенням одного або двох замкнутих чи П-подібного плану внутрішніх дворів збоку або позаду від костелу;
  • для греко-католицьких — два типи: павільйонний і блокований.

Монастирські споруди розміщено на території концентрично довкола соборної церкви. Це відповідає середньовічним уявленням про світобудову — замкнутий, теоцентричний універсум. Забудова утворює ієрархічну систему: трапезна домінує над житловими і господарськими будівлями, дзвіниця — над трапезною, а собор — над усім комплексом та його околицями. Це відображає ієрархічність (порядок підпорядкування) в чернечій громаді. Собор виділяється у монастирському комплексі не тільки розташуванням, величиною і висотою, а й архітектурним вирішенням. Тому соборні храми багатоверхі, з вежами. Завдяки цьому вони різко виділялися в архітектурному оточенні. Монастирським комплексам усіх регіонів України властива регулярність як прагнення до правильної геометричної побудови плану обителі та розташування споруд. Монастир намагалися створити квадратним чи прямокутним у плані, з собором у центрі території, трапезною поряд, корпусами келій та іншими будівлями по периметру. Це зумовлено уподібненням монастиря небесному граду праведних — Небесному (Горньому) Єрусалиму, описаному в «Об’явленні Івана Богослова» (Апокаліпсисі). Небесний Єрусалим мав чіткий, глибоко символічний архітектурний устрій у вигляді рівнобічного чотирикутника, оточеного високими мурами з дванадцятьма брамами, що трактувалися як башти. Проте не в кожному монастирі дотримано канонічної регулярної композиції з огляду на ландшафт та навколишню забудову, що змушували надавати комплексам монастирів нерегулярних обрисів у плані залежно від рельєфу та меж прилеглих землеволодінь (Троїцько-Іллінський монастир у Чернігові). Оновлюючись і перебудовуючись, монастирські комплекси на кожному етапі розвитку зберігали ієрархічну підпорядкованість елементів композиції, компактність розпланувально-функціональної організації, мистецьку урівноваженість й художню завершеність.

Значення

Архітектурна композиція монастирського комплексу має для християн глибокий символічний зміст: це зрима земна модель невидимого Небесного Єрусалима (Раю, Царства Небесного).

Додатково

Семантика розпланування і архітектурних форм християнського монастиря заснована на християнській есхатології. Монастир відображає на землі Небесний Єрусалим. Відповідно до цього у християнському світі з 11 ст. (зокрема й на православних іконах 16–17 ст.) Небесний Град зображено як монастир із геометрично правильними чотирикутними обрисами, у центрі якого — престол Агнця Божого. Це відповідає монастирському собору, який стоїть у центрі й на престолі його вівтаря відбувається євхаристія. На тих же іконописних зображеннях Небесного Єрусалима по периметру всередині мурів розташовано «житла праведних», що є аналогом чернечим келіям. У Небесному граді протікало життєдайне джерело й цвіли сади. Тому важливого символічного значення надавалося монастирським колодязям, джерелам, садам, городам, цвинтарям, їх належному благоустрою і догляду за ними. Сад і город нагадували про рай і про світ, благоліпно влаштований Премудрістю Божою; цвинтар же, навпаки, нагадував про сутність чернечого способу життя: чернець мертвий для мирського життя; його келія — його могила. Біля монастирських брам завжди була варта, як ангели біля брам Небесного Єрусалима. Горній град освітлювався світлом божественної слави, а монастир — славою чернечого життя, бо воно — «світло для всіх людей».

Цитата

М. Грушевський:
«Після безконечних, тяжких, грубих, кривавих усобиць, у яких наростала Київська держава, відчувалася потреба в чімсь новім, моральнім, чистім, що відсвіжувало б атмосферу й ублагородняло б життя. В сам час приходила нова релігія не від миру цього, з ідеалами самовідречення й аскетизму. Чернецтво приймається з великою симпатією: князі й визначніші бояри не тільки фундують монастирі, але й самі кидають двір, багатства, владу і йдуть у монастир на тяжке вмертвлення тіла, пости, безконечні молитви і безсонні ночі.»

 Цит. за: Грушевський М. З історії релігійної думки на Україні. Львів : Наукове товариство ім. Шевченка, 1925. С. 30.


Література

  1. Логвин Н. Монастир // Архітектура: короткий словник-довідник. Київ : Будівельник, 1995. С. 172–173.
  2. Тимофієнко В. Архітектура і монументальне мистецтво: терміни і поняття. Київ : Видавництво Інституту проблем сучасного мистецтва; Головкиївархітектура, 2002. С. 282.
  3. Вечерський В. Українські монастирі. Київ : Наш час, 2008. 400 с.
  4. Клименюк Т., Проскуряков В., Ковальчук Х. Ілюстрований словник архітектурних термінів. Львів : Видавництво Львівської політехніки, 2019. С. 115–116.

Автор ВУЕ

В. В. Вечерський


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Вечерський В. В. Монастир // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Монастир (дата звернення: 29.04.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
22.09.2022

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України


Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶