Дзвіниця

Дзвіниця церкви Санта Марія дель Фіоре у м. Флоренції, Італія

Дзвіни́цясакральна споруда, призначена для підвішування дзвонів.

Дзвіниця Троїцького костелу у м. Луцьку, Україна
Дерев’яна дзвіниця Троїцької церкви у с. Потеличі Жовківського р-ну Львівської обл., Україна
Дзвіниця на Дальніх печерах Києво-Печерської лаври
Дзвони на горішньому ярусі дзвіниці Михайлівського Золотоверхого монастиря у м. Києві

Загальні відомості

Дзвіниця — особливий функціональний і конструктивний тип споруд, невіддільний від християнських сакральних комплексів. Має вигляд дерев'яної або мурованої ярусної вежі (дзвіниця церкви Санта-Марія-дель-Фйоре у Флоренції) або високої стіни з прорізами для розміщення дзвонів (дзвіниця Троїцького костелу у м. Луцьку, Україна). Ці прорізи можуть завершуватись арками й бути як однакової (характерно для римо-католицьких дзвіниць), так і різної ширини, відповідно до величини дзвонів (характерно для православних дзвіниць).

Історична довідка

Перші дзвіниці в Західній Європі відомі з середини 8 ст., в Україні — від 15 ст. Архітектурні форми українських дзвіниць походять від давніших дерев’яних вартових і оборонних башт (дерев’яна дзвіниця 16 ст. Троїцької церкви у с. Потелич Жовківського району Львівської області, Україна). У середині 17 ст. найвизначнішими спорудами цієї групи були багатоярусні, типу «четверик на четверику», дерев’яні дзвіниці Києво-Печерської лаври та Софійського монастиря у Києві (не збережені, але відомі за іконографічними джерелами). На них схожа дзвіниця церкви Святого Юра у Дрогобичі 1670.

Дерев’яні дзвіниці стали прототипами мурованих висотних дзвіниць, які почали зводити в останній чверті 17 ст. (надбрамна дзвіниця Єлецького Успенського монастиря в Чернігові 1670–1675).

У 18 ст. цей архітектурний тип значно розвинувся: на той час припав початок висотного будівництва у містах Києві, Чернігові, Переяславі, Козельці, Лубнах, Полтаві. Першість належить чотириярусній гранчастій Великій дзвіниці Києво-Печерської лаври 1731–1744 (архітектор Й. Г. Шедель). До цього ж типу належить надбрамна дзвіниця київського Микільського монастиря 1750.

Надбрамні дзвіниці трьох інших київських монастирів — Софійського (1744–1748), Михайлівського Золотоверхого (1716–1719) і Видубицького (1727–1733) — належали до іншого типу — багатоярусного «четверик на четверику». Найпоширенішими були двоярусні надбрамні дзвіниці цього типу, найкращі зразки яких у м. Києві пов’язані з творчістю архітектора І. Григоровича-Барського середини 18 ст.: на Дальніх (1754–1761) і Ближніх (1759–1762) печерах Києво-Печерської лаври, а також Петропавлівської церкви на Подолі (1744–1750, не збережено). Започаткувала розвиток цього типу мурована надбрамна дзвіниця 1670-х Максаківського Спасо-Преображенського монастиря.

Усі інші дзвіниці України 17–18 ст. належали до одного з трьох типів: четверикові (дзвіниця Гамаліївського монастиря 1730-х, не збереглася); восьмерикові (дзвіниці Покровського собору в Харкові 1689 та Охтирського Троїцького монастиря 1741); «восьмерик на четверику» (дзвіниця Мовчанського монастиря в Путивлі, перебудована 1700 з фортечної башти). У 1770-х великі монастирські й соборні дзвіниці поєднують два основні типи — Великої лаврської дзвіниці і ярусних четверикових дзвіниць: дзвіниці собору Різдва Богородиці в Козельці, Троїцько-Іллінського монастиря в Чернігові, Вознесенського монастиря у Переяславі. Їхній масивний рустований (див. Руст) нижній ярус є п'єдесталом для горішніх, акцентованих на рогах пучками колон, архітектурний ордер яких «полегшується» за принципом суперпозиції — від тосканського чи римо-доричного внизу до коринфського чи композитного вгорі. В оборонних монастирях у 18 ст. поширилася перебудова оборонних башт на дзвіниці (надбрамна дзвіниця Спасо-Преображенського монастиря в Новгороді-Сіверському). Тоді ж поширився тип дзвіниці, прибудованої до церкви чи іншої споруди (монастирської трапезної, корпусу келій, навчального корпусу): дзвіниці будівлі Колегіуму в Чернігові, церкви Святого Костянтина і Єлени у м. Києві.

У другій половині 18 ст. поширився комбінований тип мурованої надбрамної церкви-дзвіниці: у надбрамних дзвіницях і раніше на другому ярусі влаштовували церкви (Данилівська церква в надбрамній дзвіниці Видубицького монастиря), але наявність таких храмів не впливала на загальну композицію споруди. На противагу цьому в комбінованому типі сполучаються характерні риси як церкви, так і дзвіниці, зразком чого є: дзвіниця з надбрамною церквою Святого Іоанна Предтечі Пустинно-Рихлівського Миколаївського монастиря 1767, надбрамна церква-дзвіниця Кирилівського монастиря у м. Києві 1760–1773, Петропавлівська надбрамна церква-дзвіниця Межигірського Преображенського монастиря 1772–1774 (усі три не збережено). За цими ж принципами тоді ж перебудовувалися давніші споруди (Спасо-Преображенський собор і надбрамна церква-дзвіниця в Путивлі, Михайлівська надбрамна церква-дзвіниця Глухівсько-Петропавлівського монастиря). Будівничі намагалися поєднувати в одній споруді різні функції, що давало мальовничіші архітектурні композиції та економію матеріальних ресурсів. Хоча композиція усіх дзвіниць схожа, проте архітектори щоразу інакше трактували силует, пропорції; нерідко первісний архітектурний задум коригували в подальших перебудовах (надбудови 19 ст. дзвіниць Софійського і Видубицького монастирів у Києві). Найвідомішою дзвіницею в стилі класицизму є дзвіниця Успенського собору в м. Харкові (1824–1833).

Характеристика

Дзвіниця може стояти окремо від церкви на подвір’ї, над брамою при вході на церковне подвір’я або бути прибудованою до церкви з заходу чи надбудованою над бабинцем. Це прямокутна, квадратна, кругла чи багатокутна в плані висока вежа. Може бути як дерев’яною, так і мурованою. По висоті членується на яруси, що зменшуються догори. Вінчається банею або наметовим дахом з хрестом. Перший ярус окремо розташованої дзвіниці зазвичай є коморою, горішні призначені для дзвонів. У надбрамній дзвіниці на першому ярусі – брама з приміщеннями охорони і сходами на горішні яруси.

Серед дерев'яних дзвіниць є два основних конструктивних типи — каркасний (фахверк) і зрубний (див. зруб). Конструктивний тип залежить від техніки дзвоніння: розгойдування всього дзвону чи тільки його язика. Техніка розгойдування всього дзвону, пов’язана зі значними динамічними навантаженнями, вимагає жорсткішої, тобто каркасної конструкції. Тому в західних регіонах, де, здебільшого, розгойдували весь дзвін (Галичина, Закарпаття), переважали каркасні дзвіниці, а в решті регіонів — зрубні чи зрубно-каркасні (нижній ярус зрубний, горішній — каркасний). Усі багатоярусні дзвіниці належать до одного з трьох композиційних типів: четверик на четверику; восьмерик на четверику; восьмерик на восьмерику.

Значення

Дзвіниці — єдині висотні споруди доіндустріальної доби. Кожна з них унікальна як з технічного, так і з мистецького погляду. До 20 ст. були головними архітектурними домінантами не тільки монастирів і храмових комплексів, а й більшості міст України та Європи.

Література

  1. Мардер А. П., Євреїнов Ю. М., Пламеницька О. А. та ін. Архітектура: короткий словник-довідник. Київ : Будівельник, 1995. С. 127–128.
  2. Тимофієнко В. Архітектура і монументальне мистецтво: терміни і поняття. Київ : Інститут проблем сучасного мистецтва; Головкиївархітектура, 2002. С. 143.
  3. Тарас Я. Українська сакральна дерев'яна архітектура: словник-довідник. Львів : Інститут народознавства НАН України, 2006. С. 140–148.
  4. Клименюк Т., Проскуряков В., Ковальчук Х. Ілюстрований словник архітектурних термінів. Львів : Львівська політехніка, 2019. С. 150.

Автор ВУЕ

В. В. Вечерський


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Вечерський В. В. Дзвіниця // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Дзвіниця (дата звернення: 30.04.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
29.03.2021

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України


Дзвіниця Михайлівського Золотоверхого монастиря. Документальна телепередача "Прогулянки містом" (телеканал "Київ")

Warning: touch(): Utime failed: Permission denied in /var/www/wiki.new/extensions/Widgets/vendor/smarty/smarty/libs/sysplugins/smarty_template_compiled.php on line 178
Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶