Дипломатичне представництво

Будівля Посольства України у Сполучених Штатах Америки, м. Вашингтон

Дипломати́чне представни́цтвоорган зовнішніх зносин держави, що знаходиться за її межами на території іншої держави для здійснення дипломатичних відносин.

Дипломатичне представництво.jpg

Види і функції дипломатичних представництв

Дипломатичне представництво — родове поняття, яке охоплює різні види закордонних органів зовнішніх зносин держави, що здійснюють дипломатичну діяльність.

Існують два види дипломатичних представництв — посольства і місії. Суттєвих відмінностей між ними немає, проте вважають, що посольства — це представництва першого (вищого) класу. Тому більшість держав, зокрема й Україна, надають перевагу обміну дипломатичними представництвами на рівні посольств. До посольств прирівнюють представництва Ватиканунунціатури. Місії є представництвами другого класу, відповідні органи зовнішніх зносин Святого престолу — інтернунціатури.

Дипломатичні відносини встановлюються на підставі двосторонньої угоди між державами, яка містить домовленість про рівень їхніх дипломатичних представництв. Зазвичай йдеться про рівень посольств, особливо після затвердження у 2-ій половині 20 ст. принципу суверенної рівності держав.

Державу, яка направляє посольство або місію в іншу державу, традиційно іменують «акредитуючою державою», або «державою, що акредитує», а держава, яка приймає такі представництва на своїй території, — «приймаючою державою», або «державою перебування».

Дипломатичні представництва мають відповідні функції. Віденська конвенція про дипломатичні зносини 1961 року в ст. 3 закріпила функції дипломатичних представництв відповідно до міжнародного права. До них належать:

  • представницька — постійне представництво держави, що акредитує, у державі перебування (ця функція заснована на суверенній владі держави — суб’єкта міжнародного права, що має об’єктивне право на представництво, або право посольства);
  • захист у державі перебування інтересів акредитуючої держави та її громадян у межах, обумовлених міжнародним правом;
  • ведення переговорів з урядом держави перебування;
  • інформаційна — з’ясовування усіма законними способами умов і подій у державі перебування та повідомлення про них уряду держави, що акредитує;
  • функція заохочення дружніх відносин між державами-сторонами та розвиток їхніх взаємозносин в галузі економіки, культури і науки.

Представницька функція полягає в тому, що дипломатичне представництво держави, що акредитує, представляє її в державі перебування в повному обсязі, тобто уповноважене цілковито представляти її політичні, економічні, соціальні, культурні тощо інтереси. У теоретичному аспекті — представницька функція розпочинається з моменту оголошення про заснування дипломатичного представництва та його відкриття, на практиці — зазвичай із моменту вручення главою дипломатичного представництва вірчих грамот.

Широке розуміння представницької функції дипломатичного представництва дозволяє вирізнити в ній підфункцію дипломатичного захисту, яка за певних обставин набуває самостійного значення. Вона полягає в тому, що дипломатичне представництво за кордоном представляє і захищає не тільки інтереси держави, що акредитує, але й здійснює подібні заходи стосовно фізичних і юридичних осіб, тобто суб’єктів, які перебувають в правовому зв’язку з державою, що акредитує (громадяни та юридичні особи держави).

У міжнародному праві вироблені практично обґрунтовані критерії правомірності дипломатичного захисту:
а) функція дипломатичного захисту надається тільки дипломатичним представництвом;
б) дипломатичний захист поширюється здебільшого тільки на громадян держави, що акредитує;
в) функція починає діяти не відразу після вчинення особою правопорушення, а тільки після того як посольством вичерпані всі законні засоби, передбачені рамками законодавства держави перебування (адже суть дипломатичного захисту полягає не так у правовому, як у політичному захисті громадянина, означає залучення до цієї справи політичного керівництва та ін. центральних органів акредитуючої держави);
г) дипломатичний захист не надається іноземним громадянам, громадянам держави перебування або апатридам (тобто функція дипломатичного захисту не збігається з правом дипломатичного притулку).

Ведення переговорів з урядом країни перебування є основною процесуальною функцією, що вказує на засіб здійснення дипломатичних повноважень. У широкому розумінні — це спілкування дипломатичного представника з владою країни перебування; у вузькому — переговори з питань укладання міжнародного договору або інших угод. Ця функція заснована на функції представництва, тому будь-які перемовини дипломатичний представник веде без надання разових повноважень (позаяк була вручена вірча грамота главі держави перебування).

Інформаційна функція є реалізацією права дипломатичного представництва здійснювати збір інформації всіма легальними, дозволеними законодавством країни перебування способами, та передавати її уряду своєї країни. Така інформація має багатоаспектний характер, може стосуватися політичної ситуації в державі перебування, співвідношення політичних сил, особливостей зовнішньої та внутрішньої політики, поточної економічної ситуації, діяльності міжнародних організацій тощо. Поряд із тим інформаційна функція передбачає й ширші зобов’язання: не тільки інформувати державу, що акредитує, але й надавати інформаційні послуги суб’єктам, які знаходяться на території країни перебування. Отже, будь-який громадянин, організація, тим більше державний орган країни перебування вправі звернутися до дипломатичного представництва зі запитом про надання інформації з конкретних питань. Вказують на те, що здійснення інформаційної функції потребує особливої обережності й завбачливості, аби уникнути порушень законів держави перебування.

Якщо всі згадані функції були вироблені в процесі тривалої міжнародної практики, то функція зміцнення дружніх відносин між державами і співробітництва в царині економіки, культури й науки виформувалася вже в сучасний період. Такий напрям роботи був запропонований делегацією Чехословаччини під час проведення Віденської конференції 1961 і зафіксований у схваленому конференцією кодифікованому документі.

Організаційно-правові форми реалізації функцій дипломатичного представництва — широкі й різноманітні; їх обговорюють, встановлюють, закріплюють на міжурядовому рівні у відповідних угодах.

Новітнім процесом сучасності є процеси цифрової трансформації у сфері дипломатичних і консульських відносин, зокрема утворення т. з. віртуальних дипломатичних представництв (англ. Virtual Presence Post, VPP), коли держави реалізовують свою дипломатичну присутність дистанційно (наприклад, віртуальні посольства США в Ірані, Сан-Марино, Ліхтенштейні, Мальдівській Республіці тощо).

Глава дипломатичного представництва

Главою посольства є посол, для Ватикану — папський (Апостольський) нунцій; главою місії — посланник або повірений у справах, для Ватикану — інтернунцій.

Правовий статус глави дипломатичного представництва характеризують такі особливості:
1) глава дипломатичного представництва це єдина офіційна особа акредитуючої держави, яка представляє останню з усіх питань у державі перебування;
2) є одночасно старшою посадовою особою акредитуючої держави стосовно всіх інших можливих представників цієї держави.

Глава дипломатичного представництва керує діяльністю відповідного персоналу (посольства чи місії), який також наділений встановленим міжнародно-правовим статусом.

Закордонні дипломатичні установи України

Відповідно до Положення про закордонні дипломатичні установи України (2021), дипломатичне представництво України віднесене до її закордонних дипломатичних установ. У ст. 2 Положення визначено: «Закордонні дипломатичні установи України є постійно діючими органами дипломатичної служби, основними завданнями яких є представництво України в державах перебування або при міжнародних організаціях та підтримання з ними офіційних відносин, відстоювання національних інтересів України, виконання консульських функцій, у тому числі захист прав та інтересів громадян і юридичних осіб України за кордоном».

Закордонними дипломатичними установами України є:

  • Посольство України;
  • Посольство України з резиденцією Надзвичайного і Повноважного Посла України в Києві;
  • Постійне представництво України при міжнародній організації;
  • Представництво України при міжнародній організації;
  • Місія України при міжнародній організації;
  • консульська установа України (Генеральне консульство України, Консульство України, Віце-консульство України та Консульське агентство України).

У зв’язку з повномасштабним вторгненням Росії в Україну (див. Російсько-українська війна), 24.02.2022 були розірвані дипломатичні відносини між Україною та Російською Федерацією. Відтак закордонні дипломатичні установи України на території держави-агресора (Посольство України в Москві та консульські установи України на території РФ) припинили виконання своїх функцій.

Джерела

Література

  1. Репецький В. М. Дипломатичне і консульське право. 2-ге вид., перероб. і допов. Київ : Знання, 2006. 372 с.
  2. Руденко Г. М. Основи консульських зносин. Київ : Генеральна дирекція з обслуговування іноземних представництв, 2006. 424 с.
  3. Сагайдак О. П., Сардачук П. Д. Дипломатичне представництво: організація і форми роботи. 2-ге вид., перероб. і допов. Київ : Знання, 2008. 296 с.
  4. Сагайдак О. П., Сардачук П. Д. Посольство і консульство: організація і форми роботи. Київ : Знання, 2014. 317 с.
  5. Баймуратов М. О. Міжнародне публічне право. Одеса; Київ : Фенікс, 2018. 762 с.
  6. Маркарян М. В. Віртуальне дипломатичне представництво: адміністративно-правовий аналіз // Київський часопис права. 2021. № 2. С. 18–22.

Автори ВУЕ


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Баймуратов М. О., Кофман Б. Я. Дипломатичне представництво // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Дипломатичне представництво (дата звернення: 27.04.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
13.12.2023

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶