Експресіонізм (архітектура)

Г. Пьольціґ. Зал Великого драматичного театру (Шаушпільхаузу) в м. Берліні.
Ф. Хьоґер. Чилі-хауз у м. Гамбурзі
Е. Мендельсон. Начерк композиції універсального магазину «Шокен» у м. Штутгарті.

Експресіоні́зм (фр. expressionisme, від expression — вираз, прояв, виразність) — напрям в архітектурі першої чверті 20 ст., пов’язаний зі створенням яскравих пластичних образів архітектурних споруд.

На початку 20 ст. усвідомлення архітекторами значних пластичних можливостей, які дають архітектурні конструкції з залізобетону, зумовило пошуки нової яскравої образності в архітектурі, наслідком яких став експресіонізм у Німеччині та Нідерландах. Одночасно з цим у Німеччині розвинувся так званий цегляний експресіонізм, представлений масивними багатоповерховими цегляними будинками різного призначення.

Архітектори, творчість яких належить до цього напряму, працювали переважно у Німеччині. П. Беренс (1868–1940; Німеччина) тяжів до монументальних форм у новаторських конструкціях: турбінний цех фірми АЕГ 1909, завод високовольтної апаратури 1910 (обидва — у м. Берліні), німецьке посольство у м. Санкт-Петербурзі 1911 (не збережено). Г. Пьольціґ (1869–1936; Німеччина) — автор адміністративного будинку фірми «ІГ-Фарбеніндустрі» у м. Франкфурті-на-Майні 1928–1931 та реконструкції залу Великого драматичного театру (Шаушпільхаузу) в м. Берліні 1919 із перетворенням його на фантастичний грот зі сталактитами (не збережено). Ф. Хьоґер (1877–1949; Німеччина) збудував 1923 у стилістиці цегляного експресіонізму великий офісний будинок Чилі-хауз у м. Гамбурзі; використав зображальний пластичний мотив: наріжна частина будинку, який займає цілий квартал, нагадує ніс корабля. Яскравим представником експресіонізму (у своїй ранній творчості) був Е. Мендельсон (1887, тепер Польща — 1953, США): Вежа Айнштайна в Потсдамі (вирішена в пластичних формах монолітного залізобетону), універсальні магазини Шокен у м. Штутгарті тощо — динамічні композиції з горизонтальною структурою об’ємів.

Близькими до цього напряму є споруди: Зала сторіччя у Вроцлаві М. Берга (1870–1947; Польща — Німеччина); антропософський (див. Антропософія) храм Гетеанум 1923–1927 у м. Дорнаху (Швейцарія) Р. Штайнера.

Наприкінці 1920-х експресіонізм був притлумлений архітектурою сучасною (функціоналізмом), а з середини 1930-х – нацистською архітектурою.

Стиль відродився у 1960-х у творчості архітекторів Г. Шаруна, Г. Бема, Й. Утзона.

Література

  1. Ёдике Ю. Стремление к монументальности и экспрессионизм // История современной архитектуры / Пер. с нем. Москва : Искусство, 1972. С. 62–67.
  2. Воробйова Л. Експресіонізм // Мардер А. П., Євреїнов Ю. М., Пламеницька О. А. та ін. Архітектура: короткий словник-довідник. Київ : Будівельник, 1995. С. 313–314.
  3. Norwich J. J. Great Architecture of the World. New York : DaCapoPress, 2003. P. 236–239.
  4. Вечерський В. Курс історії архітектури. Київ : Інститут проблем сучасного мистецтва, 2006. С. 206–207.

Автор ВУЕ

В. В. Вечерський


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Вечерський В. В. Експресіонізм (архітектура) // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Експресіонізм (архітектура) (дата звернення: 8.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
05.05.2023

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶