Життєвий світ (О. С. Зубарєв)

Життє́вий світ (нім. Lebenswelt) — одне з головних понять пізнього періоду феноменології Е. Гуссерля.

Е. Гуссерль не дав чіткої дефініції «життєвого світу», тому дослідники його творчості переважно наводять конотації цього поняття з текстів мислителя або пропонують деяке узагальнене чи описове визначення терміну (зокрема через перелік його основних характеристик).

Описові дефініції «життєвого світу» у Е. Гуссерля: «єдиний дійсний світ»; «дійсний конкретний навколишній світ (Umwelt), в якому ми живемо, ґрунт і горизонт теоретичної й позатеоретичної практики»; «постійно наперед даний, що постійно має значення завідомо сущого», «універсум сущого». Цей «дійсний конкретний навколишній світ» розуміється як «духовне утворення в нас і в нашому історичному житті», комплекс уявлень про світ, які є предметом феноменології, а не природознавства. У цьому розумінні йдеться про життєвий світ греків, китайців, австралійських аборигенів тощо.

Із соціологічного погляду життєвий світ — соціокультурний світ феноменального досвіду людини, тобто горизонт її дій, проектів, можливостей, сприйняття, бажань тощо. Включає в себе як інтерсуб’єктивний світ повсякдення, який є визначальним та характеризується найінтенсивнішою увагою до життя та комунікацією з іншими людьми, так і царини неповсякденного, суб’єктивного, інтерсуб’єктивного. Життєвий світ може бути представлено в аспекті культурних відмінностей, релевантностей, історичності, структурованості у просторовому, темпоральному, соціальному та семіотичному вимірах.

Історична довідка

Термін «життєвий світ» був запроваджений у філософію в 19 ст.; спорадично вживався у філософії прагматизму В. Джеймса, філософії й соціології Г. Зіммеля, Е. Трельча, філософії «пізнього ідеалізму» Р. К. Ойкена (1846–1926; Німеччина). Широкого використання набув у роботах Е. Гуссерля з 1916 у зв’язку з констатацією кризи європейської науки. У працях «Картезіанські роздуми» та «Криза європейських наук та трансцендентальна феноменологія» (1936) поняття життєвого світу стало центральним.

Характеристика

Для життєвого світу характерні фундаментальні особливості.

По-перше, безпосередня очевидність, інтуїтивна достовірність його феноменів, що розуміються та сприймаються індивідом як такі (суб’єктивно достовірні).

По-друге, суб’єктивність «життєвого світу» є «анонімною». Її зміст визначений не активністю суб’єкта, а феноменами світу, що наявні у свідомості суб’єкта.

По-третє, «життєвий світ» є цілим й саме в цілісності виступає як дещо самоочевидне, хоча й не має чіткої архітектоніки.

У сукупності характеристик «життєвий світ» є:

1) основою для всіх наукових ідеалізацій;

2) культурно-історичним світом, яким він постає в уявленнях спільнот на різних етапах історичного розвитку;

3) проблемним полем, яке не тематизується ні природною людською дослідницькою настановою, ні настановою об’єктивістської науки;

4) таким, якому властиві апріорні структурні інваріанти (просторовість, часовість, каузальність, інтерсуб’єктивність тощо);

5) релятивним.

Інтерпретації поняття

У. Клесгес (нар. 1937; Німеччина) пропонує розрізняти «життєвий світ у широкому значенні» чи «в повній конкретності», що включає в себе всі науки й спеціальні «професійні практики», та «життєвий світ у вузькому значенні» — той шар життєвого світу, який є підґрунтям наук та інших «професійних практик», що утворюють «особливі світи» (вони опосередковані специфічними цілями й недоступні прямому осягненню).

На думку О. Савіна (нар. 1971; Росія), у широкому розумінні «життєвий світ» є гранично загальною філософською категорією, у вузькому — протиставлений не тільки світу об’єктивних наук, а й усім професійним практикам, «закритим світам» (Sonderwelten). Найвідоміша соціологічна рецепція концепту життєвого світу належить А. Шюцу, який продовжив розвивати інтерпретацію спільнот і суспільств як інтерсуб’єктивностей вищого порядку та загалом проблематику життєвого світу (вважав її основним внеском Е. Гуссерля в соціальні науки, див. ст. «Значення Е. Гуссерля для соціальних наук»; 1962).

Е. Левінас, учень Е. Гуссерля, запропонував етичну інтерпретацію життєвого світу, онтологія якого розуміється як етична онтологія, де світ стосунків людей «віч-на-віч», «існуючого та існуючого» пронизаний повнотою відповідальності за іншого. Етичний акцент в інтерпретації концепту життєвого світу характерний і для М. Бахтіна, який пропонує поняття «дійсний світ життя».

За особливостями теоретико-методологічної бази можна виокремити такі підходи до інтерпретації поняття:

  • феноменологічний підхід до концептуалізації життєвого світу, що представлений у працях класиків соціологічної феноменології А. Шюца, П. Бергера та Т. Лукмана;
  • етнометодологічний — праці Г. Гарфінкеля, А. Сікурела (нар.1928; США) — що генетично та змістовно близький до першого, але з акцентом на експерименті як методі оприявлення структур повсякдення;
  • драматургічний — передусім І. Гофман та його послідовники — сконцентрований на метафоричному тлумаченні повсякденного життя як сценічної постановки;
  • критичний, зміст якого визначений роботами Ю. Габермаса з проблем колонізації життєвого світу структурами;
  • етичний, що з необхідністю включає соціально-філософську проблематику та представлений у працях М. Бахтіна, Е. Левінаса;
  • екзистенціальний, уґрунтований на аналітиці повсякденного життя М. Гайдеґґера, працях Х. Ортеги-і-Гассета;
  • прагматичний, запропонований Л. Болтанські (нар. 1940; Франція) та Л. Тевено (нар. 1949; Франція);
  • лінгвістичний, що має безпосереднє відношення до праць Л. Вітгенштайна та передбачає тлумачення повсякдення як мовного дискурсу або дискурсів;
  • соціально-психологічний, що демонструють приміром Л. Сохань (нар. 1924; Україна), О. Злобіна (нар. 1951; Україна);
  • культурно-антропологічний, сфокусований на дослідженні культури повсякдення, наприклад, праці В. Ворнера (1898–1970; США);
  • ціннісний підхід.

Значення

Концепт життєвого світу набув популярності як один із методологічних інструментів феноменологічної соціології, соціології культури, соціології повсякдення, соціокультурного аналізу нетиповості.

Джерела

  • Husserl E., Biemel W. Die Krisis der Europäischen Wissenschaften und die Transzendentale Phänomenologie. The Hague : Martinus Nijhoff, 1976. 559 p.
  • Ионин Л. Г. Понимающая социология: историко-критический анализ. Москва : Наука, 1979. 208 с.
  • Румянцева Т. Жизненный мир // Новейший философский словарь / Сост. А. А. Грицанов. Минск : В. М. Скакун, 1998. 896 с.
  • Шюц А. Избранное: Мир, светящийся смыслом / Пер. с нем. и англ. Москва : Российская политическая энциклопедия, 2004. 1056 с.
  • Савин А. Жизненный мир и измерения его историчности в трансцендентальной феноменологии // Вестник Самарского государственного университета. 2006. № 10/1 (50). С. 15–22.
  • Касавин И. Т. Энциклопедия эпистемологии и философии науки. Москва : Канон+ ; РООИ «Реабилитация», 2009. 1248 с.
  • Мотрошилова Н. Жизненный мир // Новая философская энциклопедия : в 4 т. 2-е изд., испр. и доп. Москва : Мысль, 2010.

Література

  1. Berger P., Luckmann T. The Social Construction of Reality. A Treatise on Sociology of Knowledge. New York; London : Doubleday, 1989. 219 p.
  2. Бергер П. Религиозный опыт и традиция / Пер. с англ. // Религия и общество. Хрестоматия по социологии религии / Сост. В. И. Гараджа, Е. Д. Руткевич. Москва : Аспект Пресс, 1996. С. 212–228.
  3. Ионин Л. Г. Социология культуры: путь в новое тысячелетие. 3-е изд., перераб. и доп. Москва : Логос, 2000. 431 с.
  4. Бахтин М. М. Собрание сочинений : в 7 т. Москва : Русское слово, 2003. Т. 1: Философская эстетика 1920-х годов. 958 с.
  5. Волков В. Н. Человек и его жизненные миры // Контекст и рефлексия: философия о мире и человеке. 2012. № 1. С. 7–27.
  6. Сорока Ю. Г. Свої, чужі, різні: соціокультурна перспектива сприйняття Іншого. Харків : Харківський національний університет імені В. Н. Каразіна, 2012. 332 с.

Автор ВУЕ

О. С. Зубарєв


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Зубарєв О. С. Життєвий світ (О. С. Зубарєв) // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Життєвий світ (О. С. Зубарєв) (дата звернення: 1.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
19.09.2021

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶