Арнольфо ді Камбіо
Арно́льфо ді Ка́мбіо (італ. Arnolfo di Cambio; бл. 1240 або 1245, Колле-ді-Валь-д'Ельса, поблизу м. Сієни, Італія — між 1302 і 1310, м. Флоренція, тепер Італія), скульптор і архітектор.
Арнольфо ді Камбіо (Arnolfo di Cambio) | |
---|---|
Народження | бл. 1240 або 1245«бл» не може бути присвоєно заявленому типу числа типу зі значенням 0.124. |
Місце народження | Колле-ді-Валь-д'Ельса |
Смерть | між 1302 і 1310 |
Місце смерті | Флоренція |
Напрями діяльності | скульптура, архітектура |
Життєпис і діяльність
Був сином нотаріуса. Імовірно, був помічником і учнем Н. Пізано. 1264–1267 працював над створенням гробниці (саркофага) св. Домініка в церкві Сан-Доменіко в м. Болоньї й кафедри для Сієнського собору (1265–1268).
Бл. 1270 переїхав до м. Рима. Від 1277 працював у м. Римі, після 1294 або 1296 — у м. Флоренції. У 1277–1281 активно працював скульптором та архітектором, перебуваючи на службі в неаполітанського короля Карла Анжуйського.
1293 почав роботу над екстер’єром баптистерію; був архітектором базиліки Санта-Кроче в м. Флоренції (з 1294–1295); брав участь у будівництві церкви абатства Бадіа (з 1284), можливо, також у зведенні Палаццо Веккьо (з 1299). Працював як архітектор містобудування. Імовірно, за його проектами в м. Колле-ді-Валь-д’Ельса було збудовано мости (не збереглися).
Творчість
Інтерес до античної спадщини перейняв від Н. Пізано. Поєднував традиції давньоримської скульптури з впливом готики, заклав у своїх роботах основи пластики італійського Проторенесансу.
Серед його найважливіших творів (іноді збережених лише частково) — фігури для фонтану в м. Перуджі (1277–1281), мармурові гробниці кардиналів Гійома де Брея (1282) і Аннібальді (1289, собор Сан-Джованні-ін-Латерано, м. Рим), папи Боніфація VIII (бл. 1296, Гроти у Ватикані). Виконав вівтарні мармурові ківорії (з мозаїчними інкрустаціями) в церкві Сан-Паоло-фуорі-ле-Мура (1284–85) і церкві Санта-Чечілія-ін-Трастевере (1293; обидві — в м. Римі), бронзову статую св. Петра в соборі Святого Петра у Ватикані (1280–1290-ті), фігури для фасаду Флорентійського собору (з 1296).
Статуї Арнольфо ді Камбіо були першими реалістичними портретами живої людини в посткласичну епоху. Оцінити творчість сповна складно через втрату чи фрагментарність стану деяких робіт.
Література
- Европейское искусство: Живопись. Скульптура. Графика : в 3 т. Москва : Белый город, 2006.
- Arnolfo di Cambio e la sua epoca: costruire, scolpire, dipingere, decorare. Roma : Viella, 2006. 480 p.
- Tomasi M. Lo stil novo del Gotico italiano // Medioevo. 2007. № 121. P. 32–46.
- Tomei А. Arnolfo di Cambio. Firenze : Giunti, 2007. 50 p.
- Муратов П. Образы Италии. Москва : Колибри ; Азбука-Аттикус, 2019. 860 c.
Автор ВУЕ
Покликання на цю статтю: Арнольфо ді Камбіо // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Арнольфо ді Камбіо (дата звернення: 9.05.2024).
Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено: 05.02.2021
Важливо!
Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.
Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.
Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.
Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів