Кришна

Статуя Кришни в індуїстському храмі, Сінгапур

Кри́шна (санскр. कृष्ण, kṛṣṇa — чорний, темно-синій, темний), в міфології та релігії індуїзму — одне з найшанованіших божеств, восьме втілення (аватара) бога Вішну та одна з іпостасей Тримурті; в кришнаїзмі — верховний бог, джерело всіх аватар.

Основні відомості

Чільну роль у пантеоні індуїзму відіграє тріада богів (Трімурті) Брагма, Вішну, Шіва. Найбільше прихильників серед вірян-індуїстів набув культ Вішну — охоронця універсального порядку Всесвіту, втілення вічно живої природи, милосердного подателя благ, здатного співстраждати людині. Вірують, що задля виконання захисної місії, в часи духовної кризи і беззаконня, Вішну сходить на Землю з трансцендентного світу в різних тілесних образах — аватарах. Відтак Кришна і Рама — дві найпопулярніші серед вірян-індуїстів аватари Вішну, що деколи заступають своїм значенням самого бога. За міфологією, Кришна — один із двох синів творця світу Брагми, який у парі з руйнівником Шивою утворює бінарну опозицію життя та смерті.

Найдавніші свідчення про існування культу Кришни відносять до 5–4 ст. до н. е.

За шруті, Кришна перед початком Калі-юґи зійшов з небес на землю, обравши собі за батьків принцесу Деваку та її чоловіка Васудеву. Мета сходження — захистити праведників і покарати злонравних, відновити релігійні принципи та здійснити життєстверджуючі трансцендентні «ігри».

Маленький Кришна, згідно з переказами, був відомий своїми витівками й пустощами, піснями і грою на флейті. Юнаком щедро наділяв коханням дівчат-пастушок (гопі), котрі збігалися слухати його музику. Дорослим навчився володіти зброєю і виконав своє призначення — вбив родича–тирана. В традиції індуїзму Кришна отримав численні імена відповідно до своїх дій: Говінда, Гопала, Джаганнатха та ін.

Життя, розваги, подвиги та повчання Кришни викладені у священних текстах індуїзму — пурані «Шрімад-Бгаґаватам», «Вішну-пурані», «Харівамші», а також у веданті («Магабгарата»). У цих творах Кришна зображується в різних іпостасях: як пустотливий хлопчик, веселий пастушок, прекрасний юнак, безстрашний герой-воїн, божество, Верховна Особистість.

Особливої шани набула «Бгаґавадґіта» (буквально «Божественна пісня») — частина епічної поеми «Магабгарата», сповнена філософських міркувань. Один із головних її епізодів переповідає, як Кришна від імені богів наставляє воїна Арджуну. Висловлені ним повчання та аргументи є важливою складовою змісту «Бгагавад-Гіти», мають значення одкровення. Крішна розвіює сумніви й вагання Арджуни щодо участі у братовбивчій битві: виголошує, що вищий обов’язок (дгарма) касти кшатріїв — вбивати, нехай і власних родичів, — визначений божественними силами, а тому призначення людини — спрямовано і діяльно виконувати цей обов’язок. Паралельно розглядаються філософсько-екзистенціальні проблеми про тотожність Брагмана й Атмана, розмежування вічного і невічного, перевтілення безсмертної душі, усвідомлення сутності Пуруші, пізнання Вищих Світів, Всесвітньої гармонії тощо.

Головною серед систем йоґи Кришна оголошує йоґу відданості, яка веде до справжньої мудрості й пізнання Брагмана (Брагмавід’ї) та виконання дгарми. У повчаннях Кришни втілені також уявлення про те, що досконалості можна досягти не тільки через містичне заглиблення і зреченість, філософські розмірковування, але й через бгакті — шлях кохання і щиросердної віри, сердечного благоговіння.

Іконографія

Кришна — антропоморфне божество; найчастіше зображується в образі чудової дитини чи красеня-юнака з темно-синьою шкірою; може мати дві чи чотири руки. Він — ошатно вбраний (зазвичай у червоний або жовтогарячий одяг), із численними прикрасами. Головний атрибут — флейта, на якій він грає для коханої Радгі. Може також тримати в руках колесо (чакри), мушлю (сангха), викривлену палицю, лук тощо.

В індійському сакральному образотворчому мистецтві Кришну традиційно зображують або як прекрасного музику з флейтою або у вигляді героя-принца, візничого колісниці Арджуни.

У кришнаїзмі

На ґрунті культу Кришни в лоні вішнуїзму формується крішнаїзм — фактичне вшанування Кришни як верховного божества. У вужчому сенсі цей термін вживається на позначення ґаудія-вайшнавізму — особливої релігійної традиції, що названа за місцем історичного зародження і поширення — провінції Ґаудадеша у Східній Індії (тепер — територія Західної Бенґалії та частини Банґладеш). Засновником вважають ченця, духовного вчителя і суспільного реформатора Чайтанью Магапрабгу (1486–1534). Поширення ґаудія-вайшнавізму в 20 ст. у західних країнах мало наслідком конституювання Міжнародного товариства Свідомості Кришни. Тут Кришна вшанований як головний Бог, ненароджений, самодостатній і вічний (що є близьким до розуміння Бога в монотеїстичних релігіях).

Кришна постає одночасно в трьох іпостасях: як Бгаґаван, Брагман і Параматма.

  • Бгаґаван («пан, володар») — прояв Бога як Верховної Особистості. Це — традиційний для індуїзму титул-епітет вищих божеств, найперше Вішну та його аватар. Цей аспект прояву Кришни відіграє провідну роль (на відміну від двох інших). Це свідчить про те, що культ Крішни тільки з часом набуває іпостасей-доповнень, еволюціонуючи у конкуренції з іншими релігійно-філософськими школами Індії.
  • Брагман (Парабрагман) — всепроникний імперсональний аспект Абсолютної Істини, який є неосяжним, без’якісним, неприступним для визначення в категоріях логіки і лінгвістики (зустрічається і потрактування Брагмана як випромінювання — «брагмаджьоті» — трансцендентального тіла Верховної Особистості Господа).
  • Параматма, тобто Верховна Душа, є самодостатньою сутністю, але водночас присутня в серці кожної живої істоти; відтак у вигляді Параматми Господь завжди перебуває поряд з індивідуальною атмою.

Кришнаїти впевнені, що Верховна Особистість перебуває у трансцендентному світі Кришна-лока, де насолоджується духовними розвагами й діяннями. Постійно «мешкаючи» там, Бог одночасно знаходиться в кожній точці Всесвіту завдяки своїм різноманітним енергіям.

Незліченні енергії Кришни подіяють на три основні види: внутрішню (духовну) енергію, що проявляється як духовний трансцендентний світ; зовнішню енергію, яка творить матеріальний світ; порубіжну енергію, до якої відносять всіх живих істот — від напівбогів і людей до найпростіших організмів і рослин.

Вищою цінністю для вірян є наближення до Кришни за допомогою духовної практики (яка полягає, головно, в оспівуванні святих імен Бога та проведенні кіртану — спільної релігійної церемонії), а метою — потрапити по смерті в Кришна-локу, щоби вічно насолоджуватися поряд із Кришною його трансцендентними забавами.

Значення

Кришну вшановують не тільки в традиції та модерних формах вайшнавізму, але й у інших релігійних культурах. У різних школах шактизму його згадують як сина Деві; у буддизмі — як легендарного царя і завойовника Індії або колишнє втілення одного з найближчих учнів Будди; у джайнізмі він входить до переліку 63-х видатних особистостей; у бахаїзмі — вшановується як один із пророків, що несли людям Одкровення.

Література

  1. Haberman D. L. Journey Through the Twelve Forests: An Encounter with Krishna. New York : Oxford University Press, 1994. 244 p.
  2. Bhattacharya S. K. Krishna-Cult in Indian Art. New Dehli : M.D. Publications, 1996. 164 p.
  3. Забияко А. П. Кришна: многоликий образ «чёрного» бога // Религиоведение. 2003. № 4. С. 77–92.
  4. Матвєєв В. О. Крішнаїти в Україні: проблеми культурно-релігійного діалогу. Київ : Міленіум, 2005. 224 с.
  5. Индуизм от А до Я. Москва : АСТ ; Восток-Запад, 2007. 320 с.
  6. Bryant E. F. Krishna: A Sourcebook. Oxford : Oxford University Press, 2007. 592 р.
  7. Patton L. L. Myth as Argument: The Brhaddevata as Canonical Commentary. Berlin : Walter de Gruyter, 2014. 550 р.

Див. також

Міжнародне товариство свідомості Крішни

Автор ВУЕ

В. О. Матвєєв

Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Матвєєв В. О. Кришна // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Кришна (дата звернення: 10.05.2024).


Оприлюднено


Оприлюднено:
30.08.2019

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України


Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶