Масова комунікація

Ма́сова комуніка́ція (англ. mass communication) — соціальний процес виробництва та поширення інформації в суспільстві на чисельно великі розосереджені аудиторії за допомогою засобів масової інформації (преси, радіо, телебачення, кіно, Інтернету).

Характеристика

Виділяють такі основні функції масової комунікації:

  • інформаційна — одержання й поширення відомостей про найважливіші події;
  • освітня та виховна — розширення за допомогою повідомлень пізнавальних та оцінювальних можливостей аудиторії; формування і зміна установок та ціннісних орієнтацій індивідів; заохочування до певного способу життя;
  • інтеграційна — відтворення зразків панівної культури, підтримка спільних соціальних цінностей;
  • мобілізаційна — спонукання індивідів до певних дій, стилю і мотивації певного типу поведінки;
  • комунікативна — спілкування, налагодження контакту між різними групами населення;
  • рекламна — просування товарів і послуг на ринок, задоволення запитів різних прошарків аудиторії;
  • рекреативна — структурування дозвілля, розвага аудиторії, зняття емоційної напруги, одержання задоволення.

З-поміж латентних функцій — прихована ідеологічна дія, відтворення і зміцнення тих ідеалів і цінностей, що сприяють збереженню та легітимації наявної влади та суспільного устрою; захист інтересів і культурних цінностей тих чи тих впливових груп та ігнорування, замовчування поглядів і проблем непривілейованих або дискримінованих груп і закріплення їх становища; нав’язування одних культурних норм на шкоду іншим, стандартизація та нівелювання культурного різноманіття суспільства.

Конструює уявлення аудиторії масової про навколишній світ, впливаючи на свідомість і поведінку.

Масовій комунікації властива наявність невеликої кількості розповсюджувачів (комунікаторів) і значної кількості одержувачів (реципієнтів), які мають обмежені можливості зворотного зв’язку. Вагомим чинником є Інтернет із його можливостями зворотного зв’язку і впливом на економічну, соціально-політичну, культурну сфери суспільного життя.

Масова комунікація сприяє здійсненню індивідами соціального контролю, привертає увагу аудиторії до соціальних проблем, конфліктів, порушень соціального порядку та ін.

В Україні масову комунікацію почали досліджувати в 1960-х. Аналіз аудиторії, процесу споживання, розуміння і ставлення до інформації ґрунтувався на значній емпіричній базі [всесоюзні опитування читачів газет. Після 1990 з упровадженням комерційної моделі засобів масової інформації зріс інтерес до вивчення масової комунікації.

Значення

Вплив масової комунікації може бути функціональним і дисфункціональним, явним і латентним. Інформаційне поле масової комунікації є ареною боротьби інтересів різних соціальних груп за увагу аудиторії. Дисфункціональні наслідки масової комунікації можуть виявлятися у зростанні соціальної напруги й конфліктів.

Для мінімізації деструктивних наслідків масової комунікації держави вводять правові обмеження, журналістська спільнота виробляє етичні кодекси, які фіксують у документах професійних об’єднань.

Масова комунікація є атрибутивним інститутом для функціонування націй в індустріальному суспільстві, його існування стає можливим через стійкий обмін інформації між індивідами й соціальними групами. Завдяки одночасному поширенню інформації формується громадська думка. В інформаційному суспільстві масова комунікація характеризується процесами розвитку цифрових, мережевих технологій і комунікацій. Інтернет стає простором для існування традиційних засобів масової інформації та джерелом двосторонньої комунікації.

Закономірності та особливості взаємодії мас-медіа й аудиторії активно використовують у практиці рекламної діяльності, електоральних технологіях, маркетингу. Для забезпечення цієї діяльності функціонують різні соціологічні центри.

Додатково

Аналіз соціального й політичного впливу мас-медіа в 1930–1940-х постав як реакція на створення індустрії реклами, успіхів військової пропаганди, широкого використання нових засобів кіно й радіо для консолідації масової підтримки.

Згідно з теорією Г. Д. Лассуелла, що має назву «підшкірної голки» («магічної кулі»), ідеї, почуття, думки можна автоматично спрямовувати аудиторії, викликаючи в реципієнтів негайну реакцію, що стає підставою для наступних дій.

В 1940–1960-х домінувала позиція, що вплив масової комунікації залежить від низки контекстуальних чинників: суспільного стану, групової належності, освіти, установок індивідів. Відповідно, масова комунікація незначним чином впливає на свідомість аудиторії. Головний ефект впливу полягає в посиленні та стимуляції вже сформованих думок, а аудиторія має можливість цьому протидіяти. Така теорія одержала назву «обмеженого впливу», або «мінімального впливу» П. Ф. Лазарсфельд, К. І. Говленд (1912–1961), Дж. Т. Клаппер (1917–1984; обидва — США)].

В 1960–1970-ті в дослідженнях масової комунікації оприсутнюється модель «помірного впливу» на аудиторію. З появою телебачення та розвитком лівих політичних віянь мас-медіа приписували важливу роль щодо легітимації владних класів капіталістичних і соціалістичних бюрократизованих держав, контролю мас у їх інтересах. В аналізі масової комунікації важливе місце посіла тема медіанасильства. Більшість спостережень підтверджувало «гіпотезу моделі»: мас-медіа є одним із чинників, які сприяють соціальному насильству.

З 1970–1980 домінує підхід, за яким визнають активну роль аудиторії в інтерпретації медійних повідомлень і пов’язану з цим модель «мінімального впливу», а також активну роль мас-медіа у формуванні порядку денного (порядку денного теорія) та спрямуванні уваги аудиторії. Масову комунікацію характеризують як цикл, створюваний процесами кодування й декодування, у якому здійснюється виробництво знань і обмін ними членами якої-небудь спільноти (С. М. Голл). Медіа визначають спосіб представлення новин через відбір інформації, її обсяг, повторюваність, використання ключових слів, відео- і звукоряду, смислових кліше, а також інтонації коментаторів тощо.

Література

  1. Кононов І. Ф. Етнос. Цінності. Комунікація (Донбас в етнокультурних координатах України). Луганськ : Альма матер, 2000. 494 с.
  2. Крос К., Гакет Р. Політична комунікація й висвітлення новин у демократичних суспільствах. Перспективи конкуренції / Пер. з англ. Р. Ткачук. Київ : Основи, 2000. 142 с.
  3. Костенко Н. Теоретичний дискурс про медiа та масову комунiкацiю // Соцiологiчна теорiя: традицiї та сучаснiсть / За ред. А. Ручки. Київ : Інститут соціології НАН України, 2007. С. 290–312.
  4. Медіа як предмет наукових концептуалізацій // Медіа, демократія, культура / За ред. Н. Костенко, А. Ручки. Київ : Інститут соціології НАН України, 2008. 356 с.
  5. Єнін М. Н. Соціологія масової комунікації. Луганськ : Державний заклад «Луганський національний університет імені Тараса Шеченка», 2012. 168 с.
  6. Костенко Н. Медіа-динаміка: тренди і відхилення // Вектори змін українського суспільства / За ред. В. М. Ворони, М. О. Шульги. Київ : Інститут соціології НАН України, 2014. С. 326–348.
  7. Яремчук С. С. Соціологія масової комунікації. Чернівці : Чернівецький національний університет, 2015. 248 с.
  8. Boyd-Barrett O. Media Imperialism: Continuity and Change. Lanham : Rowman & Littlefield, 2020. 344 p.

Автор ВУЕ

М. Н. Єнін


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Єнін М. Н. Масова комунікація // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Масова комунікація (дата звернення: 11.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
14.01.2021

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶