Органи батьківського самоврядування

О́ргани ба́тьківського самоврядува́ння — форми самоорганізації учасників освітнього процесу, які створюються добровільно на основі єдності інтересів батьків щодо реалізації прав та обов’язків їхніх дітей під час навчання у закладах загальної середньої освіти (батьківські комітети, батьківські ради, батьківські збори, піклувальні ради тощо).

Історична довідка

У 2004–2017 повноваження батьківських комітетів визначались наказом Міністерства освіти і науки України (МОН) № 440 від 02.06.2004 «Про затвердження Примірного положення про батьківські комітети (ради) загальноосвітніх навчальних закладів». Відповідно до наказу метою діяльності батьківських комітетів був захист законних інтересів своїх дітей в органах громадського самоврядування закладу, у відповідних державних, судових органах, а також надання допомоги педагогічному колективу в реалізації завдань загальної середньої освіти. Створення і обрання складу батьківського комітету ухвалювалось на загальних батьківських зборах класу, представники батьківського комітету класу входили до складу батьківського комітету (ради) навчального закладу. Обов’язковою була звітність комітету перед зборами батьків. На практиці батьківський комітет здебільшого допомагав з покращенням умов освітнього процесу, зокрема, забезпеченням матеріально-технічною базою і благоустроєм навчального закладу, брав участь в організації та проведенні святкових урочистостей, виховних заходів і дозвілля. Батьківський комітет узгоджував свою діяльність із адміністрацією закладу освіти і мав лише дорадчий голос. У такому варіанті комітети не задовольняли повною мірою очікувань батьків щодо співучасті в освітньому процесі.

21.12.2017 наказ МОН № 440 від 02.06.2004 втратив чинність.

Основи діяльності

Батькам (як учасникам освітнього процесу) надано право на створення органу батьківського самоврядування відповідно до Законів України «Про освіту» (2017; ст. 28) і «Про повну загальну середню освіту» (2020; ст. 30). Закони не визначають назв, переліку повноважень і порядку формування органів батьківського самоврядування. Це можуть бути будь-які форми самоорганізації, передбачені законодавством України про громадські об’єднання — як зі статусом юридичної особи (громадська організація; ГО), так і без (батьківські комітети, ради). Вибір конкретної форми залежить від батьківської спільноти, її активності, рівня залучення у життя закладу освіти і положень статуту, який регулює діяльність закладу.

Батьки (опікуни) учнів можуть створювати орган батьківського самоврядування з метою захисту прав та інтересів, організації дозвілля та оздоровлення учнів, громадського нагляду (контролю); розглядати будь-які питання і ухвалювати рішення, крім тих, що належать до компетенції інших органів управління чи органів громадського самоврядування закладу освіти. Органи батьківського самоврядування мають право (але не зобов’язані) оформляти свої рішення протоколами. Працівники закладів освіти не мають права втручатися в їхню діяльність, збирати чи зберігати протоколи засідань.

Діяльність органів батьківського самоврядування здійснюється на визначених Законом «Про освіту» (2017; ст. 70) принципах: пріоритету прав і свобод людини і громадянина; верховенства права; взаємної поваги та партнерства; репрезентативності органів громадського самоврядування, громадських об’єднань та інших інститутів громадянського суспільства і правоможності їхніх представників; обов’язковості розгляду пропозицій сторін; пріоритету узгоджувальних процедур; прозорості, відкритості та гласності; обов’язковості дотримання досягнутих домовленостей; взаємної відповідальності сторін.

Формою участі батьків в управлінні освітнім процесом є загальні збори (конференція) колективу закладу загальної середньої освіти — вищого колегіального органу громадського самоврядування. Конференцію скликають щонайменше раз у рік; до її складу входять представники всіх учасників освітнього процесу (за наявності — їхніх органів самоврядування). Завдяки участь у загальних зборах (конференції) колективу батьки можуть впливати на внутрішню систему якості освіти через повноваження оцінювати діяльність керівника навчального закладу.

Нове освітнє законодавство розширило повноваження батьків в управлінні освітнім процесом у закладах загальної середньої освіти. Органи батьківського самоврядування (батьківські комітети), можуть впливати на освітній процес, його якість і розвиток — вносити пропозиції щодо вибору підручників та іншої навчальної літератури, факультативів і предметів варіативної частини; оцінювати (перевіряти) роботу навчального закладу, їдальні тощо.

Органи батьківського самоврядування (батьківські комітети) мають сприяти створенню належних умов для формування і розвитку учня та його громадянської позиції; становленню учнівського самоврядування; формуванню загальнолюдської культури і моралі; культури міжетнічних відносин; взаємодії з педагогічним колективом з питань профілактики правопорушень, бездоглядності та безпритульності серед учнів; всебічному зміцненню зв’язків між родинами, навчальним закладом і громадськістю з метою об’єднання їхнього виховного впливу на дітей; залученню батьківської громадськості до професійної орієнтації учня, позакласної та позашкільної роботи тощо. Крім того, органи батьківського самоврядування мають можливості для виявлення неблагополучних сімей, в яких батьки зловживають алкоголем, ведуть аморальний спосіб життя, аби вжити необхідні заходи з покращення умов виховання в таких родинах або звернутися до відповідних державних органів.

Додатково

Цінним є досвід громадської діяльності батьків щодо реформування вітчизняної системи освіти. У червні 2014 для обговорення освітніх проблем у соціальній мережі Фейсбук було створено батьківську групу «Батьки SOS». На 2023 спільнота об’єднує понад 225 тис. учасників, а її вебсайт, що створений за підтримки Благодійного фонду «Інститут розвитку освіти» і Програми підтримки освіти (англ. Education Support Program, ESP) Фундацій Відкритого Суспільства (англ. Open Society Foundations), має близько 40 тис. підписникі́в. Основною метою ГО «Батьки SOS» є висвітлення проблем сучасної освіти, надання допомоги батькам у разі порушення прав їхніх дітей під час навчання та пропозиції системних змін в освіті. За час існування ГО ініціювала участь у колегії МОН; співпрацю з депутатами різних рівнів та громадськими активістами батьківського руху з усієї країни; обговорення шкільних лінійок і форми та їхньої обов’язковості; посилення батьківського контролю за прозорістю фінансування у навчальних закладах і дотриманням прав усіх учасників освітнього процесу, зокрема, роз’яснення прав дітей, вчителів, батьків на тренінгах у рамках програм «Батьки — педагоги — шкільна адміністрація: діалог партнерства».

В умовах російсько-української війни «Батьки SOS» проводять для батьків онлайн-вебінари із фахівцями про те, як підтримати фізичне здоров’я і психічний стан дітей; організовують консультації зі Службою освітнього омбудсмана з питань законодавства; пропонують батькам посилання на різноманітні статті зі сайту Нова українська школа; надають допомогу закладам освіти, які зазнали руйнувань у ході війни та інше. Діяльність такої ГО свідчить, що батьківська громадськість поступово стає активним суб’єктом реформи системи освіти в Україні.

Джерела

  1. Про освіту: Закон України № 2145-VIII від 5 вересня 2017 р. // Відомості Верховної Ради. 2017. № 38–39. Ст. 380. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19
  2. Про повну загальну середню освіту: Закон України № 463-IX від 16 січня 2020 р. // Відомості Верховної Ради. 2020. № 31. Ст. 226. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/463-20#Text

Література

  1. Решетова І. А., Набока О. Г. Місце батьківських комітетів у державно-громадському управлінні загальноосвітнім навчальним закладом // Педагогічний альманах. 2015. Вип. 25. С. 262–265.
  2. Гриневич Л., Елькін О., Калашнікова С. та ін. Нова українська школа. Концептуальні засади реформування середньої школи. [Б. м.] : [б. в.], 2016. 40 с.
  3. Ципко С. Батьківська громадськість як суб’єкт реформаційних процесів системи освіти України // Релігія та соціум. 2017. № 3–4 (27–28). С. 210–217.
  4. Батьківський комітет: не грошима єдиними // Укрінформ. 2018. URL: https://www.ukrinform.ua/rubric-society/2396761-batkivskij-komitet-ne-grosami-edinimi.html
  5. Калініна Л., Мелешко В., Осадчий І. та ін. Управління загальноосвітніми навчальними закладами як активними системами: моделі та механізми. Київ : Педагогічна думка, 2018. 224 с.
  6. Батьки SOS. URL: https://batkysos.org.ua/

Автор ВУЕ

Л. В. Гончар


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Гончар Л. В. Органи батьківського самоврядування // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Органи батьківського самоврядування (дата звернення: 27.04.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
01.09.2023

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України


Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶