(Перенаправлено з Сакович, Каліст)

Касіян Сакович

Касія́н Сако́вич [Касіян (Сакович); світське ім’я — Сакович, Каліст (Калікст); пол. Sakowycz, Kasjan; Sakowicz, Kalikst; Isakowicz; бл. 1578, містечко Потелич, тепер село у Львівському районі Львівської області, Україна — 1647, м. Краків, тепер Польща] — церковний діяч, письменник-полеміст, філософ, педагог. Писав польською та староукраїнською мовами.

Касіян Сакович

(Sakowycz, Kasjan, Sakowicz, Kalikst)

Справжнє ім’я Сакович, Каліст
Народження бл. 1578«бл» не може бути присвоєно заявленому типу числа типу зі значенням 0.1578.
Місце народження Потелич
Смерть 1647
Місце смерті Краків
Alma mater Замойська академія, Ягеллонський університет
Напрями діяльності релігія, церковне управління, богослов'я, філософія, література
Традиція/школа християнство

Життєпис

Походив з родини священника шляхетного роду, гербу Корвін.

Освіту здобув у Замойській, Люблінській та Краківській академіях (тепер Ягеллонський університет).

Працював домашнім вчителем, зокрема, навчав Адама Киселя (1600–1653) — знаного військового і державного діяча Речі Посполитої. Був дяком у м. Перемишлі (тепер у Підкарпатському воєводстві, Польща).

1620 прибув до Києва, де прийняв чернечий постриг з ім’ям Касіян. У 1620–1624 — викладач і ректор Київського братської школи, де навчав поетиці, риториці та філософії.

1624 здійснював проповідницьку діяльність у Люблинському православному братстві, вчився у домініканців богослов’ю. 1625 перейшов до Уніатської церкви, був висвячений на ієромонаха митрополитом Йосифом Велямином Рутським.

Упродовж 1625–1639 — ігумен, архимандрит греко-католицького (ймовірно з 1626) Хресто-Воздвиженського монастиря (тепер не існує) у передмісті Дубно. Не пізніше 1630 порядкував усіма монастирями Дубенської архимандрії, які прийняли унію. Дійшли свідчення про скоєння замаху на Саковича (1633) та інших ченців-уніатів православними солдатами Дубенського гарнізону.

Був розчарований тогочасним надто повільним і несміливим, на його погляд, «узахідненням» Уніатської церкви. В серпні 1639 склав свої обов’язки. З дозволу папи Урбана VIII перейшов на латинський обряд.

1640 у м. Кракові вступив до августинського ордену, останні роки життя служив католицьким священником.

Діяльність і творчість

Касіян Сакович збирав українські церковні обрядові звичаї, зокрема весільні й похоронні, а також промови й проповіді. Писав поетичні твори з виразними патріотичними акцентами. Був автором «Віршів» на поховання гетьмана П. Конашевича-Сагайдачного (1922), прославляв звитягу запорозького козацтва.

Видав польською мовою філософсько-богословські праці «Аристотелеві проблеми, або питання про природу людини» («Агіstoteles problemata, albo Pytania о przyrodzeniu czlowieczym»; 1620, переклад з латини) і «Трактат про душу» («Traktat o duszy»; 1625). Праці стали основою лекційного курсу для студентів Київської братської школи (ймовірно першого такого курсу, створеного східнослов’янським автором). В «Аристотелевих проблемах» у формі запитань та відповідей викладено середньовічні уявлення про людську природу, подані поради щодо раціонального харчування, гігієни тощо; розміщено зразки промов, що виконували функцію посібника з риторики. Частина тексту з передмови є перекладом й переробкою псевдоаристотелевого апокрифічного твору. До нього включено роздуми Касіяна Саковича про ідейно-філософську та релігійно-полемічну боротьбу в Україні кін. 16 — поч. 17 ст. У «Трактаті про душу» розглядав проблеми сутності та здатностей душі, її долі після смерті. Виходив із християнського вчення про безсмертя душі, водночас спирався й на дані природничих наук, наголошував важливість самопізнання та свободи волі людини.

Був пристрасним полемістом, автором кількох полемічних творів. Спершу критикував католицизм, але знайомство з доробком західнохристиянської думки та занурення у проблеми релігійного життя українців уплинули на радикальну еволюцію його поглядів. На відміну від багатьох представників братського руху, котрі у протидії католицизму відкидали й здобутки західноєвропейської філософії та науки, розумів цінність (зокрема і для своїх співвітчизників) кращих досягнень духовної культури Заходу.

Знаний зусиллями з церковного реформаторства в умовах відкритих антиунійних виступів. З його ім’ям пов’язують перехід в унію принаймні трьох монастирів Дубенської архимандрії. За часів архимандритства вперше в уніатській Церкві запровадив читану Службу Божу. Брав участь в унійних змаганнях 1630-х, спрямованих на укладання Універсальної унії (спроби подолати конфесійний поділ у межах Київської митрополії).

Видав «Апологію» Мелетія Смотрицького. 1640 написав брошуру «Календар старий» («Kalendarz stary, w którym jawny i oczywisty błąd ukazuje się około święcenia Paschy»), в якому вказав на помилки навколо святкування Пасхи та міркував про користь запровадження григоріанського календаря.

Свою позицію переходу в католицизм роз’яснив у полемічному творі «Перспектива» («Ἐπανόρθωσις abo perspectiwa i objaśnienie błędów, herezjej i zabobonów w grekoruskiej cerkwi…»; 1642), де вказав на засадові причини занепаду східнохристиянських церков, практичні недоліки тогочасного православного обряду; історично обґрунтував і обстоював доцільність церковного розвитку України в річищі католицької традиції. Піддав критиці реформи митрополита Петра Могили.

Критичний аналіз Саковичем богослов’я, практик і стану тодішньої Православної церкви вплинув на зусилля православних діячів з її реформування.

Твори

  • Ἐπανόρθωσις albo perspectiwa y obiaśnienie błędow, herezyey y zabobonow w grekoruskiey cerkwi… Krakowie : W drukárni Wáleryaná Pia̜tkowskiego, 1642. 120 p.
  • Kalendarz stary, w którym jawny i oczywisty błąd ukazuje się około święcenia Paschy. Oxford : University of Oxford, 2008. 40 p.
  • У к р. п е р е к л. — Арістотелівські проблеми або питання про природу людини з додатком попедмов весільних і похоронних обрядів, складених Каллістом Саковичем // Пам’ятки братських шкіл на Україні кінець XVI початок XVII ст. / Редкол.: В. І. Шинкарук, М. В. Брик, А. Д. Сухов та ін. Київ : Наукова думка, 1988. С. 337–442.
  • Трактат про душу, написаний велебним отцем Касіяном Саковичем // Пам’ятки братських шкіл на Україні кінець XVI початок XVII ст. / Редкол.: В. І. Шинкарук, М. В. Брик, А. Д. Сухов та ін. Київ : Наукова думка, 1988. С. 443–512.
  • Вірші // Українська література XVII ст.: Синкретична писемність. Поезія. Драматургія. Белетристика / Упоряд. В. І. Крекотня. Київ: Наукова думка, 1987. 608 с.

Література

  1. Великий А. Г. З літопису християнської України : в 9 кн. Рим : Видавництво ОО. Василіян, 1972. Кн. 5: XVII ст. 288 с.
  2. Szegda M. Sakowicz (Isakowicz) Kalikst, imię zakonne Kasjan (ok. 1587–1647) // Polski Słownik Biograficzny : w 52 t. Wrocław; Warszawa; Kraków : Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk, 1993. T. 34. P. 343–345.
  3. Бичко А., Бичко Б. Світлотінь Касіяна (Калліста) Саковича. Київ : Український центр духовної культури, 2005. 168 с.
  4. Горін С. Дубенські Вознесенський, Спасо-Преображенський і Хрестовоздвиженський монастирі (до середини XVII ст.). // Дрогобицький краєзнавчий збірник. 2011. Вип. 14–15. С. 133–158.
  5. Астаф’єв О. Трагічна помилка як емоційна домінанта польськомовної полемічної прози Касіяна Саковича // Медієвіст. 2017. URL: https://www.medievist.org.ua/2017/05/blog-post_12.html
  6. Войтов Б. І. Ренесансне розуміння проблеми природи людини та душі у творах Касіяна Саковича «Агіstoteles problemata, albo Pytania о przyrodzeniu czlowieczym» («Аристотелеві проблеми, або Питання про природу людини») та «Traktat о duszy» (Трактат про душу») // Гілея. 2019. Вип. 145 (6). С. 25–30.
  7. Войтов Б. І. Твір «Перспектива…» Касіяна Саковича та відновлення полеміки між православними, уніатами та католиками першої половини XVII ст. // Гілея. 2019. Вип. 141 (2). С. 23–27.

Автор ВУЕ

О. В. Недавня


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Недавня О. В. Касіян Сакович // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Касіян Сакович (дата звернення: 2.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
11.02.2022

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶