Спеціальний авіаційний загін

Спеціа́льний авіаці́йний загі́н — авіаційне формування у складі Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту Державної служби України з надзвичайних ситуацій (ДСНС), призначене для пошуково-рятувальних і медико-евакуаційних робіт, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, проведення спеціальних робіт у складних умовах.

Історична довідка

300-й Окремий спеціальний авіаційний загін (військова частина Д1070) утворено на аеродромі «Ніжин» (Чернігівська область) відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України «Про створення Спеціального авіаційного загону Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи» від 22.02.1999 № 242. Базою для формування загону стала 18-та окрема дальня розвідувальна ескадрилья Військово-повітряних сил України, розформована 30.11.1999 на підставі Директиви Міністерства оборони України № 15/1/0150 від 30.04.1999.

У грудні 2005 частину реорганізовано в Спеціальний авіаційний загін Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи (після реорганізації в грудні 2010 — Міністерства надзвичайних ситуацій України).

З травня 2013 — Спеціальний авіаційний загін Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту Державної служби України з надзвичайних ситуацій (Спеціальний авіаційний загін ДСНС).

Структура

У складі Спеціального авіаційного загіну ДСНС:

  • управління і штаб;
  • група спеціального зв’язку та режиму секретності;
  • метеорологічна служба;
  • група керівництва польотами;
  • фінансово-економічна група;
  • авіаційна ескадрилья спеціального призначення на літаках;
  • авіаційна ескадрилья спеціального призначення на гелікоптерах;
  • інженерно-авіаційна служба;
  • пошуково-рятувальна і парашутно-десантна служба;
  • група засобів розпізнавання;
  • відділення оброблення інформації та об’єктивного контролю;
  • частина авіаційно-технічного і матеріального забезпечення;
  • група аеродромного обслуговування і забезпечення польотів (із постійним місцем дислокації в аеропорту «Жуляни», м. Київ);
  • вузол зв’язку (автоматизованих систем управління і радіотехнічного забезпечення);
  • медична служба;
  • пожежний пост;
  • відділення охорони.

Авіаційна техніка

На початок 2022 Спеціальний авіаційний загін ДСНС мав 6 видів авіаційної техніки:

  • Ан-32П — протипожежний і транспортний літак. 2007–2008 придбано 4 нові Ан-32П (серійні номери: 36-08, 36-09, 36-10 i 37-01; бортові номери: 31, 32, 33, 34). У грудні 2021 замовлено ще один літак цього типу. Проте через повномасштабне вторгнення Російської Федерації контракт не реалізовано.
  • Ан-26 — транспортний літак. У строю — 2 екземпляри: бортовий номер 01 (серійний номер 61-07, виготовлено 1978, капітально відремонтовано — 2018) і 04 (серійний номер 47-09, виготовлено 1977, переобладнано 2016 в медично-евакуаційний).
  • Ан-30 — аерофотознімальний літак. У строю — 1 екземпляр: бортовий номер 12 (серійний номер 03-02, виготовлено 1973, відремонтовано 2014; використовують переважно як транспортний).
  • Мі-8 — середній транспортний, рятувальний і протипожежний гелікоптер. У строю — 4 екземпляри, зокрема 3 Мі-8МТ (бортові номери: 22, 23 і 24; випущено 1986, 1986 і 1988) і 1 Мі-9 (колишній повітряний командний пункт, переобладнаний у транспортний; бортовий номер 28, випущено 1983).
  • Eurocopter ЕС145 (ВК-117С-2) — легкий пошуково-рятувальний і медико-евакуаційний гелікоптер. 2009 придбано 2 екземпляри (серійні номери: 9266 i 9306, бортові — 42 і 43).
  • Airbus Helicopters H225 (EC225LP) — середній транспортний, рятувальний і протипожежний гелікоптер. 2018–2021 отримано 6 екземплярів (серійні номери: 2725, 2747, 2744, 2708, 2739 і 2745, бортові — від 51 до 56).

Служба

Головним завданням Спеціального авіаційного загону ДСНС було гасіння лісових пожеж. Наприклад, навесні 2020 під час їх гасіння у Чорнобильській зоні здійснено 46 скидів води, із них 30 — літаками Ан-32П і 16 — гелікоптерами Мі-8. Майже щороку в літній сезон літаки Ан-32П працювали за кордоном. Так, у липні та серпні 2021 в Туреччині 2 такі літаки здійснили 124 скиди води.

Залучали авіацію ДСНС і до ліквідації наслідків надзвичайних подій техногенного характеру, зокрема влітку 2016 2 літаки Ан-32П брали участь у гасінні пожежі на Грибовецькому сміттєзвалищі поблизу м. Львова.

Із початком російської агресії проти України 2014 Спеціальний авіаційний загін ДСНС отримав нові завдання. Його гелікоптери були останніми державними повітряними суднами України, які діяли над окупованим Кримом. 06.03.2014 гелікоптер Мі-8 доставив до м. Севастополя (на територію Севастопольського авіаремонтного заводу) групу журналістів. Його екіпаж затримали озброєні особи без розпізнавальних знаків Увечері того ж дня інцидент вдалося врегулювати, а гелікоптер з екіпажем і журналістами вилетів на неокуповану частину України. 08.03.2014 гелікоптер ДСНС доставив дизель-генератор у блокований російськими військовослужбовцями український гарнізон у м. Феодосія.

Із початком російської агресії у Донецькій області та Луганській області літаки і гелікоптери Спеціального авіаційного загону ДСНС залучалися до виконання транспортних перевезень. Під час одного з таких рейсів у Чугуївському районі Харківської області розбився гелікоптер Мі-9 (бортовий номер 29), загинуло 3 членів екіпажу.

На початку лютого 2022 більшість повітряних суден Спеціального авіаційного загону ДСНС були евакуйовані за кордон. Літаки Ан-32П і Ан-26 беруть участь у перевезеннях гуманітарних вантажів. У серпні 2022 літак Ан-32П і гелікоптер Мі-8 залучали до гасіння лісових пожеж у Закарпатській області.

18.01.2023 у м. Броварах Київської області під час виконання службового польоту розбився гелікоптер Н225 (бортовий номер 54), на борту якого перебувало керівництво Міністерства внутрішніх справ України на чолі з міністром Д. Монастирським (1980–2023; Україна). Загинули 3 члени екіпажу і 7 пасажирів, 4 особи — на землі, ще 25 осіб були поранені.

Джерела

  1. Про створення спеціального авіаційного загону Міністерства з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи: Постанова Кабінету Міністрів України № 242 від 22 лютого 1999 р. // Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/242-99-%D0%BF#Text

Література

  1. Charuk A. Antonow An-26 // Lotnictwo. 2020. № 9. P. 68–81.
  2. Charuk A. Lotnictwo Paсstwowej sіuїby ds. Sytuacji Nadzwyczajnych Ukrainy // Lotnictwo. 2023. № 2. P. 28–32.

Автор ВУЕ

А. І. Харук


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Харук А. І. Спеціальний авіаційний загін // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Спеціальний авіаційний загін (дата звернення: 6.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
03.08.2023

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України


Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶