Відмінності між версіями «Атараксія»

 
(Не показані 5 проміжних версій 3 користувачів)
Рядок 1: Рядок 1:
'''Агіа́сма''' ([[Грецька мова|грец.]] Αγίασμα — святиня) багатозначний термін:
+
'''Атара́ксія''' ({{lang-el|άταραξία}} — спокій, від {{lang-el|ά}} — заперечний префікс і {{lang-el|ταράσσω}} — хвилювати, тривожити, збуджувати) — в [[антична філософія|античній філософії]] — особливий внутрішній стан людини: душевний спокій, незворушність, безтурботність як етична чеснота мудреця.
  
'''1)''' У Септуагінті (переклад [[Старий Завіт|Старого Заповіту]] давньогрецькою, 3 ст. до н. е.) — святе місце, святилище, священне приношення, святиня. Також у цих значеннях вживають слово «агіасма» автори 1–9 ст. [[Філон Александрійський]], [[Климент Александрійський]], Ориген, [[Євсевій Кесарійський]], [[Василій Великий]], [[Григорій Богослов]], [[Іоанн Златоуст]], Дидим Сліпець, Феодорит Кирський, Феодор Студит. Климент Александрійський метафорично іменував [[Ісус Христос|Ісуса Христа]] «Агіасма знання». У творах Василія Великого, Григорія Чудотворця, Григорія Ниського, преподобного [[Іоанн Дамаскін|Іоанна Дамаскіна]] агіасми (переважно в множині) — [[Святі Тайни]]. У 10 ст. слово набуває ще одного значення — храм.
+
Уперше поняття «атараксія» вжив [[Демокріт]] на позначення найвищого душевного стану людини, необтяженої життєвими турботами, вільної від страху смерті, забобонів і душевних переживань.  
  
'''2)''' У православних і греко-католиків — вода або миро, над якими здійснено обряд освячення. Кирило Скіфопольський у «Житії святого Євфимія» (6 ст.) розповідає про помазання миром («агіасмою») від раки з мощами на могилі святого Євфимія. У трактаті «Про церемонії візантійського двору» (10 ст.) імператора Костянтина VII Багрянородного агіасма — вода із джерела Влахернської церкви Богородиці, а також богоявленська вода (освячена в свято [[Богоявлення|Богоявлення]] (19 січня). Церковнослов’янська мова засвоїла поняття агіасми в значенні «свята вода»: «Агіасма еже є освячена вода» (Дубенський збірник, 16 ст.). Зазвичай агіасма — вода, що пройшла чин Великого водосвяття під час святкування [[Хрещення Господнє|Хрещення Господнього]] (19 січня); таку воду називають «великою агіасмою». Рідше вживають словосполучення «мала агіасма» (свячена вода, що пройшла чин Малого водосвяття).  
+
В [[етика|етиці]] [[Аристотель|Аристотеля]] атараксія асоціюється з такими чеснотами, як-от мужність, безпристрасність, стриманість у міркуваннях і діях.  
  
В українській духовній культурі богоявленська (хрещенська) вода вважається великою святинею. Її прийнято зберігати протягом року, окропляти речі, приймати у випадку недуги, давати пити тим, хто не може бути допущеним до [[Причастя|Святого Причастя]].
+
Найповніше атараксію інтерпретовано у філософських системах [[епікуреїзм]]у та [[скептицизм]]у. [[Епікур]] витлумачив її як щастя, ідеал людини, яка досягла внутрішньої свободи. Мудрець у стані атараксії, набувши душевного спокою та внутрішньої гармонії, пізнає життя, переборює страхи, не боїться богів, уникає політики, оточує себе вірними друзями, є відкритою і гідною довіри особистістю. У філософській традиції скептицизму ([[Піррон]], [[Агриппа]], [[Секст Емпірик]]) атараксія — стан розуму (а не почуттів), який панує над усіма чуттєвими пристрастями і здатен до неупереджених розмірковувань. Це душевна рівновага, що опановує людину, яка відмовляється від марних спроб розрізнити істинне й хибне, справжнє й фальшиве, але водночас не припиняє дошукуватися істини. Досягнути стану атараксії можна через поміркованість, примирення з дійсністю, утримання від будь-яких категоричних суджень про [[добро і зло]]. Така життєва позиція розглядалася як спосіб уникнути страждань.  
  
== Література ==
+
Подібний ідеал неквапливого, врівноваженого життя, вільного від пристрастей, стоїки (див. [[Стоїцизм]]) позначали поняттям «[[апатія]]».
# Плюснин А. О святой воде. Москва: Благовест, 2013. 32 с.
+
 
== Автор ВУЕ ==
+
Антична ідея атараксії співзвучна культурам [[індуїзм]]у та [[буддизм]]у.
* [[Автор_ВУЕ::Предко О. І.|О. І. Предко]]
+
 
{{Цитування}}
+
У сучасному соціально-філософському тлумаченні атараксія — усамітнення і відірваність від життя.
 +
 
 +
У психології й медицині її розглядають як хворобу, що проявляється в захисних реакціях людського організму.
 +
 
 +
==Література==
 +
#Warren J. Epicurus and Democritean Ethies. An Archaeology of Ataraxia. Cambridge : Cambridge University Press, 2002. 241 p.
 +
#Конт-Спонвиль А. Философский словарь / Пер. с фр. Е. В. Головиной. Москва : Этерна, 2012. 752 с.
 +
#Тофтул М. Г. Енциклопедичний словник з історії та теорії моралі. Житомир : Вид. Євенок О. О., 2016. 684 с.
 +
#Хамітов Н., Гармаш Л., Крилова С. Історія філософії: проблема людини та її меж. Вступ до філософської антропології як метаантропології.<br> 4-е вид. перероб. та допов. Київ: КНТ, 2016. 396 с.
 +
#Маслов Д. К. Атараксия в пирронизме // Schole. 2018. Т. 12. № 2. С. 561–568.
 +
 
 +
==Автор ВУЕ==
 +
[[Автор_ВУЕ::Саух П. Ю.|П. Ю. Саух]]
 +
{{Цитування_автор}}
 +
[[Категорія:ВУЕ]]
 +
[[Категорія:Е-ВУЕ]]
 
[[Категорія:Цивілізація]]
 
[[Категорія:Цивілізація]]
[[Категорія:Поняття]]
 
[[Категорія:е-ВУЕ]]
 
[[Категорія:ВУЕ]]
 
 
[[Категорія:Філософські науки]]
 
[[Категорія:Філософські науки]]
[[Категорія:Релігієзнавство]]
+
[[Категорія:Історія філософії]]
[[Категорія:Православна церква]]
+
[[Категорія:Етика]]
[[Категорія:Багатозначний термін]]
+
[[Категорія:Стародавня Греція]]
 +
[[Категорія:Стародавній Рим]]
 +
 
 +
{{Оприлюднено
 +
|Науковий напрям=Філософські науки
 +
|Дефініція=в античній філософії — особливий внутрішній стан людини: душевний спокій, незворушність, безтурботність як етична чеснота мудреця.
 +
|Статус гасла=Оприлюднено
 +
|Аудіосупровід=
 +
|Відео=
 +
|Аудіо=
 +
|Ілюстрації=
 +
|Обсяг гасла=
 +
|Рік оприлюднення=2020
 +
|Місяць оприлюднення=09
 +
|Дата оприлюднення=05
 +
}}

Поточна версія на 19:16, 5 вересня 2020

Атара́ксія (грец. άταραξία — спокій, від грец. ά — заперечний префікс і грец. ταράσσω — хвилювати, тривожити, збуджувати) — в античній філософії — особливий внутрішній стан людини: душевний спокій, незворушність, безтурботність як етична чеснота мудреця.

Уперше поняття «атараксія» вжив Демокріт на позначення найвищого душевного стану людини, необтяженої життєвими турботами, вільної від страху смерті, забобонів і душевних переживань.

В етиці Аристотеля атараксія асоціюється з такими чеснотами, як-от мужність, безпристрасність, стриманість у міркуваннях і діях.

Найповніше атараксію інтерпретовано у філософських системах епікуреїзму та скептицизму. Епікур витлумачив її як щастя, ідеал людини, яка досягла внутрішньої свободи. Мудрець у стані атараксії, набувши душевного спокою та внутрішньої гармонії, пізнає життя, переборює страхи, не боїться богів, уникає політики, оточує себе вірними друзями, є відкритою і гідною довіри особистістю. У філософській традиції скептицизму (Піррон, Агриппа, Секст Емпірик) атараксія — стан розуму (а не почуттів), який панує над усіма чуттєвими пристрастями і здатен до неупереджених розмірковувань. Це душевна рівновага, що опановує людину, яка відмовляється від марних спроб розрізнити істинне й хибне, справжнє й фальшиве, але водночас не припиняє дошукуватися істини. Досягнути стану атараксії можна через поміркованість, примирення з дійсністю, утримання від будь-яких категоричних суджень про добро і зло. Така життєва позиція розглядалася як спосіб уникнути страждань.

Подібний ідеал неквапливого, врівноваженого життя, вільного від пристрастей, стоїки (див. Стоїцизм) позначали поняттям «апатія».

Антична ідея атараксії співзвучна культурам індуїзму та буддизму.

У сучасному соціально-філософському тлумаченні атараксія — усамітнення і відірваність від життя.

У психології й медицині її розглядають як хворобу, що проявляється в захисних реакціях людського організму.

Література

  1. Warren J. Epicurus and Democritean Ethies. An Archaeology of Ataraxia. Cambridge : Cambridge University Press, 2002. 241 p.
  2. Конт-Спонвиль А. Философский словарь / Пер. с фр. Е. В. Головиной. Москва : Этерна, 2012. 752 с.
  3. Тофтул М. Г. Енциклопедичний словник з історії та теорії моралі. Житомир : Вид. Євенок О. О., 2016. 684 с.
  4. Хамітов Н., Гармаш Л., Крилова С. Історія філософії: проблема людини та її меж. Вступ до філософської антропології як метаантропології.
    4-е вид. перероб. та допов. Київ: КНТ, 2016. 396 с.
  5. Маслов Д. К. Атараксия в пирронизме // Schole. 2018. Т. 12. № 2. С. 561–568.

Автор ВУЕ

П. Ю. Саух


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Саух П. Ю. Атараксія // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Атараксія (дата звернення: 6.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
05.09.2020

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України


Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶