Індуїзму космологія

Космологія індуїзму. Художнє втілення

Індуї́зму космоло́гія — сукупність індуїстських уявлень про виникнення (космогонія), устрій (космографія) та загибель (есхатологія) світу.

Загальні відомості

Космологічна міфологія індуїзму дуже багата й розвинена, причому більшість міфів зазвичай мають різні варіанти.

Серед численних індуїстських текстів, що містять космологічні міфи, виділяють епос («Магабгарата» й «Рамаяна») і пурани як компендіуми індуїстської міфології.

Порівняно з космологією ведизму й брагманізму (див. Індуїзму міфологія), епічно-пуранічна космологія є набагато складнішою.

Космогонія, світові періоди та есхатологія

Серед найпоширеніших космогонічних міфів — про виникнення світу з «золотого зародку» (санскр. hiraṇyagarbha) або «яйця Брагми» (санскр. brahmāṇḍa), що плавало у первісних водах. Цей міф сягає ще Ріґведи (Х, 121; Х, 129; Х, 82); його переказано у «Магабгараті», «Ману-смриті» (див. Ману закони), пуранах. За ним, у золотому зародку народжується бог Брагма й розділяє його на 2 половини. З цих половин постають, відповідно, небесна і земна сфери, а між ними — повітряний простір. Далі Брагма творить 5 першоелементів (воду, землю, вогонь, повітря, ефір), думку, згодом породжує богів і віддає їм у володіння різні сфери світобудови, встановлює жертвоприношення, найвищий порядок — дгарму, поділ суспільства на варни, дає 3 веди (Ріґведу, Самаведу і Яджурведу). З’являються зірки, час, смерть, гори, моря, річки, люди, мова, пристрасть, радість, горе, каяття, спека, холод тощо. Після розділення Брагми на чоловічу і жіночу половини виникають рослини, тварини, птахи, комахи, демони.

Творець Брагма. Рельеф, 6 або 7 ст.

Хоча характеристика Брагми як Творця світу є визначальною, часто цю функцію перебирають у нього Вішну і Шіва. Це пов’язано з тим, що таке абстрактне божество як Брагма поступово втрачало свої позиції (що помітно вже в епосі), а на роль єдиного, всюдисущого, вічного верховного Бога висували Вішну або Шіву. У текстах індуїзму Брагма може поставати як вторинне божество, що творить світ за велінням Вішну або Шіви. Поряд із тим, Вішну переважно приписують функцію хранителя, охоронця Всесвіту, а Шіві — руйнівника.

За космологічними міфами, виникнення, існування та загибель Всесвіту повторюються циклічно. Так, Брагма начебто живе «сто років Брагми», що становить магакальпу (тобто «велику кальпу»), яка дорівнює 311 040 млрд людських років. В одному році Брагми — 360 «днів Брагми», за яких світ існує, і 360 «ночей», коли Брагма спить, а світ не існує (дні й ночі Брагми чергуються та є рівними за тривалістю).

«День Брагми» — це кальпа (санскр. kalpa). Кальпа складається з 1000 магаюґ («великих віків»), кожна з яких містить 4 320 тис. людських або 12 тис. т. з. божественних років (божественний рік встановлюють у 360 разів довший за людський). Тривалість «дня Брагми» у текстах визначена по-різному.

За іншою пуранічною версією, день Брагми ділиться на 14 манвантар (санскр. manvantara — період Ману), по 306 720 тис. людських років у кожній. Манвантара складається зі 71 магаюґи, а кальпа містить не 1000, а 994 магаюґи (14 манвантар помножити на 71 магаюґу). Кожна манвантара має свого Ману (прародителя людства), своїх сімох ріші, власного Індру та ін. богів. За цим літочисленням, перебігає 7-а манвантара, тому прародителем людей, що живуть тепер, є 7-ий Ману (при цьому створення «Ману-смриті» традиція приписує 1-му Ману теперішнього дня Брагми). Теперішня епоха визначена як 28-ма магаюґа 7-ої манвантари, що входить до 1-ої кальпи 51-го року життя цього Брагми.

Магаюґа складається з чотирьох юґ, причому кожна наступна — на чверть коротша і щоменше сприятлива за попередню. Назви юґ позначені давніми термінами для гри в кості, що відповідають бокам гральних костей, де нанесені 4, 3, 2 та 1 очко. Чим далі від початку магаюґи — тим гірший дгармічний стан світу:

  • у крита-юзі (санскр. kṛta-yuga — досконала юґа), або сатья-юзі (санскр. satya-yuga — вік правди), що триває 4 800 божественних або 1 728 тис. людських років, немає зла (вад, хвороб, гріхів, лиха). Люди наділені лише чеснотами, вклоняються одному Богові, мають одну Веду, бездоганно слідують дгармі (що міцно оперта «на чотири ноги») і отримують блага без жертвоприношень;
  • у трета-юзі (3 600 божественних або 1 296 тис. людських років) дгармічний стан світу погіршується на чверть: дгарма «стоїть на трьох ногах». З’являються людські вади, але люди ще дотримують релігійних приписів; проте, починають складати жертви різним богам;
  • у двапара-юзі (2 400 божественних або 864 тис. людських років) дгарма спирається лише «на дві ноги». Людські вади й різні лиха розповсюджуються у світі, єдину колись Веду розділено на 4 частини (причому не всі здатні її осягнути й дотримуватися);
  • калі-юґа (1 200 божественних або 432 тис. людських років) позначена найсильнішим занепадом дгарми, від колишньої праведності лишилася остання чверть, панують гріхи і нещастя, Ведами нехтують.

Наприкінці кожної калі-юґи відбувається пралая (санскр. pralaya — розчинення, знищення), тобто загибель світу, після якої Брагма знову його створює.

«100 років Брагми» закінчуються магапралаєю, під час якої гине і сам Брагма, щоби потім знову народитися у «яйці» і вчергове приступити до творення Всесвіту.

Згідно з традицією, триває 6-те тисячоліття калі-юґи, що розпочалася, за григоріанським календарем, опівночі з 17 на 18 лютого
3102 до н. е., — у рік війни, зображеної в «Магабгараті».

Космографія

В індуїстській космографії (особливо епосі) поширене уявлення про Всесвіт як трилоку (санскр. tri-loka — три світи, де loka — царина, світ): небо, землю, підземний світ.

Пуранам в основному притаманні складніші класифікації світів (лок). За однією з популярних пуранічних моделей, Всесвіт складається з 21 локи. Земля, бгурлока (від санскр. bhūr — земля) — нижній з 7 найвищих світів. Над нею послідовно розташовані:

  • бгуварлока (від санскр. bhuvas — повітряний простір, атмосфера), обитель мудреців;
  • сварлока (від санскр. svar — небо, рай), також сварґа або небеса Індри (між Сонцем і Полярною зіркою), де перебувають боги, напівбоги, божественні провидці (ріші), герої, що загинули на полі бою;
  • магарлока (санскр. maharloka — лока величі) — обитель святих;
  • джаналока (санскр. janaloka — лока роду [Брагми]), де живуть сини Брагми;
  • тапарлока (від санскр. tapas — тепло, запал, жар) — обитель божества Вірадж;
  • сатьялока, або брагмалока, де перебуває Брагма.

Магарлока і вищі за неї світи не піддатні знищенню під час життя Брагми; зникають лише напередодні його смерті.

Під землею розташована патала, що складається з 7-ми світів, заселених демонами (дайтьями й данавами), напівлюдьми-напівзміями (наґами) та ін. міфічними істотами.

Під паталою — нарака (санскр. naraka — пекло), що налічує 7 пекельних світів (за ін. класифікаціями — 6, 21, 28 або 50), кожен з яких призначений для покарання особливого роду грішників. На верхньому кордоні нараки знаходиться міфічна столиця володаря царства померлих Ями.

Землю у міфологічній космографії зображено як плаский диск, посеред якого, на центральному материку Джамбудвіпі (букв. материк «рожевої яблуні», від jambu — «рожева яблуня» та dvīpa — острів, материк), височіє міфологічна гора Меру. Гору, що складається з золота і коштовного каміння, вважають віссю Всесвіту. На її вершину спадає з неба священна ріка Ґанґа, навколо неї обертаються Сонце, зорі і Місяць. На вершині Меру — небеса Індри, а над нею — інші вищі світи.

Джамбудвіпа — один із 7-ми (іноді — 4-х, 13-ти або 18-ти) материків земного світу, оточених 7-ма океанами. Бгаратаваршу («країну Бгарати» — автохтонна назва Індії) розміщують у південній частині Джамбудвіпи.

Розвиненому індуїзму притаманне уявлення про нескінченну множинність схожих всесвітів, що постійно виникають і зникають.

Значення

Космологія індуїзму значуще вплинула на світогляд індусів, зміст і символіку індійської культури; її сюжети і міфи відображені в мистецтві, літературі, архітектурі Індії.

Література

  1. Kirfel W. Die Kosmografie der Inder nach den Quellen dargestellt. Bonn; Leipzig : K. Schroeder, 1920. 409 р.
  2. Classical Hindu Mythology. A Reader in the Sanskrit Purāṇas / Ed. and transl. by C. Dimmitt & J.A.B. van Buitenen. Philadelphia : Temple University Press, 1978. 387 p.
  3. Jurewicz J. Kosmogonia Rygwedy. Myśl i metafora. Warszawa : Wydawnictwo Naukowe Semper, 2001. 400 s.
  4. The Hindu World / Edited by S. Mittal and G. Thursby. New York and London : Routledge, 2004. 658 p.
  5. Stietencron H. von. Hindu Myth, Hindu History: Religion, Arts and Politics. Delhi : Permanent Black, 2005. 327 p.
  6. Kloetzli W. R. Myriad Concerns: Indian Macro-Time Intervals (Yugas, Sandhyās and Kalpas) as Systems of Number // Journal of Indian Philosophy. 2013. Vol. 41. No. 6. Pp. 631–653.
  7. Krishnamurthy V. Meet the Ancient Scriptures of Hinduism. Chennai : Notion Press, 2019. 414 p.

Автор ВУЕ

О. А. Луцишина


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Луцишина О. А. Індуїзму космологія // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Індуїзму космологія (дата звернення: 27.04.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
09.12.2020

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶