(Перенаправлено з Брахма)

Брагма

Статуя Брагми, 12 ст. Храм Ченнакевава, м. Сомнатгапур, Індія
Брагма народжується з пупка Вішну. Ілюстрація з Магабгарати
Статуя чотириликого Брагми. Святилище Ераван, Таїланд

Бра́гма (санскр. ब्रह्मा, Brahmā, від кореня बृह् (bṛh) — збільшувати, розширювати, рости) — у міфології й релігії індуїзмубог, Творець світу в тріаді верховних божеств (Тримурті) поряд із Вішну (Охоронцем) та Шівою (Руйнівником); персоніфікація Абсолюту.

Походження і характеристика

У Ведах Брагма як бог-Творець відсутній, цими функціями наділене безіменне божество з титулом Праджапаті (букв. Владика всього живого). Пізніші тексти — пурани ототожнюють Праджапаті з Брагмою і розглядають його як одну з-поміж осіб Тримурті (упанішади, сутри).

Роль універсального творця у Рігведі також відведена Пуруші. Як бога-Прародителя («нашого Отця»), творця Всесвіту згадано і Вішвакармана (букв. Усетворець), значення якого пізніше зведено до небесного «ремісника».

У доепічній давній словесності Брагма має високий статус: у ранньоведійських джерелах він є втіленням священного Слова, в упанішадах — персоніфікує верховне начало Всесвіту. У пізніші часи відомий під епітетом Бгаґаван (Владика) або Ішвара (Господь).

Уперше постав у функції Творця в «Брігадараньяка-упанішаді»; набув популярності у постведійський період (2–6 ст.). Одна з найдавніших згадок про Брагму разом із Вішну й Шівою міститься в «Майтраяні-упанішаді» (ймовірно кін. 1 тис. до н. е.), однак текст ще не описує бога як частину Тримурті.

В епосі названо й інші імена Брагми: Тваштрі (Тесля), Відгатрі (Розподілювач), Дгатрі (Встановитель), Локаґуру (Наставник), Парамештхін (Найвищий), Сваямбгу (Самопороджений), Локеша (Повелитель світу), Брагманаспаті (Господар брагмана), Вірадж (Сяйний) та ін.

Деякі напрями індуїзму у потрактуванні образу Брагми демонструють тенденцію до монотеїстичного (див. Монотеїзм) мислення.

У міфології

Міфологія індуїзму докорінно відмінна від ведійської, тому пряму лінію спадковості міфу безпосередньо від Вед до епосу прокласти неможливо. На відміну від Вішну й Шіви Брагма — найабстрактніше божество Тримурті й значно рідше фігурує в міфічних сюжетах.

У пуранічному індуїзмі Брагма — втілення універсального творчого принципу існування, персоніфікація Абсолюту, форма (сагуна) безформного (ніргуна), недоступного пізнанню (ачінтья) об’єктивного начала, вищої метафізичної реальності, незнищенного духу — брагмана.

Оповіді про Брагму в пуранах різноманітні й непослідовні, подають різні космогонічні версії. Так, існує переказ про народження Брагми з лотосу, що росте з пупка бога Вішну (звідси одне з імен Брагми — Набгіджа, букв. Народжений із пупка), що спить і плаває в океані зачаття, куди він пролив своє сім’я. Від гніву Брагми народжується Рудра (Шіва). За іншим варіантом, Брагма виник у водах (звідси ім’я Нараяна, від «нара» — вода), його зображували хлопчиком, який плаває в первісному океані на листку священного дерева (при цьому тримає в роті великий палець ноги, що символізує коло вічності). За деякими пуранами, Брагма створив себе сам у подобі золотого зародку (Гіраньяґарбга) усередині космічного яйця, що плавало у первісному океані («Брагманда-пурана»). Після року перебування в оболонці Брагма начебто розламав яйце силою думки на дві половини, верхня стала небом, нижня — землею, а простір між ними наповнився повітрям. Брагма своїм розумом створив Всесвіт із Пракріті. Далі виникли 5 елементів світобудови (вода, земля, вогонь, повітря, етер), а також думка, боги, демони, час і всі елементи матеріального світу (зірки, моря, гори тощо). Пізніше з’являються люди, мовлення і всі прояви людських почуттів. Із власного подиху Брагма створив Веди. Світ розділився на протилежності, як і сам Брагма, який складається з двох частин — чоловічої і жіночої. Після цього з’явилися земні істоти.

Згідно з «Брагма-пураною», Брагма створений брагманом в особистісному прояві як Бгаґаван.

Брагма керує світовим порядком, він — понад усіма богами, тяглість його життя довша за життя їх усіх й хронологічно маркує вік Всесвіту. Творча активність Брагми пов’язана з пізньою концепцією зміни космічних епох — юг, де функція первинного творіння належить Брагмі, але в циклічному коловороті юг його роль перебирає Вішну (див. Індуїзму космологія).

Брагма начебто живе свої «сто років» — магакальпу (букв. Велику епоху), яка дорівнює 311 040 млрд людських років. Після завершення циклу настає перерва такої ж тяглості. Упродовж життя Брагми у Всесвіті («яйце Брагми») постійно чергуються періоди його дії («день Брагми») і спокою («ніч Брагми»). «Дні» й «ночі» Брагми є рівними за тривалістю (в текстах визначена по-різному); «вдень» Брагма творить Всесвіт, а «вночі», коли він засинає, все розчиняється в первинну субстанцію. В одному році Брагми — 360 «днів Брагми», за яких світ існує, і 360 «ночей», коли він не існує; цикли творіння і руйнації повторюються вічно.

Згідно з «Ґопатга-брагманою» Брагма створив воду зі свого поту, землю — з ніг, повітря — з живота, небо — з черепа. Потім він створив трьох богів: Агні для землі, Ваю для повітря, і Адітья (Сонце) для неба. І зрештою, три Веди: Рігведу від Агні, Яджурведу від Ваю і Самаведу від Адітья. Силою духу зі свого розуму Брагма народжує синів — манаса-путра («діти розуму»), котрі стали родоначальниками богів і людей. Брагма вважається також батьком дгарми.

Подібно до міфу Рігведи про виникнення варн із тіла Пуруші, Брагма є творцем розподіленого на касти людства. Із його вуст з’явилися брагмани, із грудей — кшатрії, зі стегон — вайшії (ремісники і землероби), зі ступень — шудри (недоторкані, слуги і чорнороби).

Брагма згаданий у багатьох міфічних сюжетах індуїстського епосу, проте рідко втручається у справи богів, а тим більше людей. Єдиний раз, коли він виконує невластиву йому роль спасителя людства — порятунок прабатька Ману від потопу. Назагал роль Брагми в епічних оповідях не є сюжетотвірною: він постає порадником, утішителем, виконує прохання чи дає накази.

Функція Брагми як самоствореного бога-Творця піддана сумніву в різних епічних легендах. Вішну й Шіва з часом просуваються у центр міфічних сюжетів, нівелюючи роль Брагми (до 7 ст. практично повністю втрачена). Його статус знижується до ролі другорядного творця, якого покликали до життя головні божества. До прикладу, створення Брагми приписують Вішну-Нараяні, що спочиває на змієві вічності (Ананті або Шеша). Брагма через свою довірливість (чи честолюбство) потерпає від хитрощів демонів (асурів), наслідком чого стають порушення світового порядку, які знов-таки виправляє Вішну та ін. Пурани, орієнтовані на Шіву, описують Брагму як створеного Шівою та Парваті. У деяких текстах йдеться про те, що Брагму створила Деві, а він створює відтак усі форми у Всесвіті, але не сам Всесвіт. Середньовічний індуїзм прямо стверджує, що сагуною Брагми є Вішну, Шіва або Деві. Низка текстів стверджує, що Брагма виник з метафізичного брагмана одночасно з Вішну, Шівою, іншими божествами і матерією.

Брагма творить, однак нічого не зберігає і не руйнує. В теїстичних школах індуїзму він смертний, як і всі божества, і розчиняється в брагмані, коли цикл чергового Всесвіту закінчено, до відліку нової кальпи.

За припущеннями релігієзнавців, головною причиною занепаду культу Брагми було поширення шіваїзму й вайшнавізму, культу Шакті, а також критика з боку буддистів і джайнів.

Культ

Зображення Брагми на гамсі, живопис, 17 ст.

Брагма, попри важливу роль у міфології й космології індуїзму, так і не став об’єктом всенародного поклоніння. У сучасному індуїзмі Брагму значно менше пошановують, ніж двох інших осіб Тримурті, хоча молитви до нього є невід’ємною частиною майже всіх ритуалів.

В Індії діють лічені храми, присвячені особисто Брагмі (тоді як храмів Шіві та Вішну налічують десятки тисяч), найвідоміший з них — храм у м. Пушкарі в шт. Раджастан (14 ст.), де відбувається щорічний фестиваль на честь бога. Є храми також у містах Тірупаттурі (шт. Тамілнад), Пудучеррі (однойменна союзна територія у складі Індії), Тірунаваї (шт. Керала). Деякі храми діють поза межами Індії, напр., храм Ераван у Бангкоку, святилище у комплексі Ангкор в Камбоджі, Балійський храм, кілька святилищ у Китаї та ін.

Іконографія

Зображують Брагму з білою бородою (символ мудрості), червоним (пізніше — золотавим) кольором обличчя (символ вогню або сонця як творчої сили), очима-лотосами. Бог має 4 тіла і 4 обличчя (тетради символізують 4 Веди, 4 варни, 4 космогонічні епохи — юги, 4 сторони світу тощо); 4 або 8 рук, у яких він тримає посудину (камандалу) з водою зі священної р. Ганги (символізує початкову субстанцію життя), жертовну ложку (шрува) з маслом гхі для підтримки жертовного вогню, вервицю (акшамала), яка символізує час, і рукопис Вед на пальмовому листі (іноді замінено на квітку лотоса).

Над головою нерідко присутній німб.

Трапляються зображення божества на вершині гори Меру, де знаходиться брагмалока — небо Брагми (рай). Часто зображений верхи на гамсі (санскр. haṃsa) — згаданий у текстах водний птах, можливо гуска або лебідь.

Додатково

  • Абстрактне, безособове поняття «брагман» (ब्रह्मन) — середнього роду, тоді як персоніфікація цієї безособистісної абсолютної реальності Брагма — чоловічого, лексема є власним ім’ям. Поняттям «брагман» у Ведах марковано й молитовну формулу, словесне вираження незмінного, безсмертного Абсолюту. Воно означає безособову Світову душу, яка існує без початку і кінця, не має причини, але є основою всього сущого і втілює вищу концепцію Бога. Пізніші омоніми позначають різні поняття: брагмани (ब्राह्म) як корпус ритуальних і жертовних текстів і брагмани (браміни, ब्राह्मण) як представники вищої варни жерців і вчених.
  • У священних текстах проводиться думка, що реальний проявлений світ — то лише сон Брагми, де людство перебуває в ілюзії існування, під покровом маї (माया).
  • Існує й інша міфологічна версія походження людей: люди з’явилися внаслідок інцесту Брагми зі своєю дочкою, яку він, втомлений самотністю, створив із власного тіла мантрою. Богиня Гаятрі («співоча», одна з найважливіших мантр в індуїзмі), яка фігурує під іменем його дружини Савітрі, має низку інших імен — Сарасваті, Сандгья, Шатарупа, Вач; у шиваїзмі ототожнена з Парваті. Вражений сотнею прекрасних форм Савітрі, Брагма створює собі 4 обличчя, щоб повсякчас дивитися на богиню. Однак Савітрі тікає на небеса до братів, і у Брагми з’являється п’яте обличчя, підняте вгору. Шіва, розлючений фактом інцесту, відрубує Брагмі п’яту голову. Сарасваті (Сонячна) — богиня мудрості і знання, вважається втіленням сили Брагми, його шакті — енергією творіння.
  • Брагма фігурує і в буддійських текстах, у деяких сутрах згаданий як творець світу, зокрема дгарми і Вед, повелитель богів, але вважається підвладним сансарі.

Література

  1. Classical Hindu Mythology. A Reader in the Sanskrit Purāṇas / Ed. by C. Dimmitt, J. van Buitenen. Philadelphia : Temple University Press, 1978. 373 p.
  2. The Hindu World / Ed. by S. Mittal, G. Thursby. New York; London : Routledge, 2004. 672 p.
  3. Frazier J. The Continuum Сompanion to Hindu Studies. London : Continuum, 2011. 407 p.
  4. Dalal R. The Religions of India : A Concise Guide to Nine Major Faiths. New Delhy : Penguin, 2014. 415 p.
  5. Jurewicz J. Fire, Death and Philosophy: A History of Ancient Indian Thinking. Warszawa : Elipsa, 2016. 717 p.
  6. Dimitrova S. The Day of Brahma. The Myths of India — Epics of Human Destiny. [W. p.] : Alpha-Omega, 2017. 163 p.
  7. Stietencron H. Der Hinduismus. 4 aufl. München : C. H. Beck, 2017. 128 p.
  8. Achuthananda S. The Ascent of Vishnu and the fall of Brahma. Queensland : Relianz, 2018. 145 p.

Автор ВУЕ

М. В. Луцюк


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Луцюк М. В. Брагма // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Брагма (дата звернення: 28.04.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
26.08.2022

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶