Андрогін

Мармурова статуя Гермафродита, Пергам 3 ст. до н.е. Археологічний музей Стамбула

Андрогі́н (грец. ἀνδρόγυνος — чоловік-жінка, від ἀνήρ (ἀνδρός) — чоловік і γυνή — жінка) — особа, яка вирізняється поєднанням жіночих і чоловічих якостей і ознак, або їхньою відсутністю (безстатевістю). У міфології андрогінність є виявом божественного й передвічного буття, репрезентує цілісність пра-світу до його поділу на категорії, статі та здатність породжувати нове життя. Також символізує онтологічний дуалізм.

У міфології

Уявлення про божественну двоєдність персоніфіковане в образі бога-андрогіна, наділеного одночасно жіночою та чоловічою силою. Андрогінний бог відповідає за космогонічний акт і є водночас його втіленням: він самопороджує світ, першу божественну пару й інших богів.

Міф про андрогінів — пралюдей «третьої статі», наділених силою та могутністю, — наводить Платон у діалозі «Бенкет». Філософ пояснює чоловічу стать походженням від Сонця, жіночу — від Землі, спільну — від Місяця, що поєднує обидва первні. Цілісність і досконалість образів андрогінів передають їхні гіперболізовані зовнішні ознаки: два однакові обличчя на круглій шиї, дві пари вух, круглясте тіло з парою геніталій і двома парами рук і ніг. Сильні й спритні андрогіни зазіхнули на владу богів. За це Зевс розрізав кожного з них навпіл і так удвічі зменшив їхню силу. Від того часу розділені половини шукають одна одну, аби повернути втрачену первинну цілісність. Цей міфологічний сюжет у Платона слугував вступом до вчення про Ероса, який нібито з’єднує розрізані половинки андрогінів.

За М. Еліаде, архаїчна формула двоєдності — андрогінність — є функціональною ознакою богів. Тож андрогінними можуть бути істоти «третьої статі», як і власне чоловічі чи жіночі божества — носії протилежностей як втілення ідеї первісної цілісності, сили й фертильності.

Андрогін може змінювати стать або набувати ознак протилежної статі з ритуальною або космогонічною функціями. Так, Зевс зображувався з бородою та шістьма грудьми. Андрогіном постає в іконографії бог вина й божественного екстазу Діоніс. Аккадська богиня Іштар часом зображувалася з бородою задля підкреслення її войовничого характеру. Їй приписано здатність перетворювати чоловіка на жінку. Єгипетський Гапі (бог розлиття р. Нілу) мав образ чоловіка з великими жіночими грудьми — символом плодючості, багатого врожаю. Єгипетський Вадж-вер («Велика Зелень», фертильний бог, уособлення Середземного моря, лагун та озер дельти р. Нілу) мав аналогічне до Гапі зображення, але з тілом, наповненим водою.

Найчастіше андрогінними поставали міфологічні космічні гіганти та першобоги (скандинавський Імір, індуїстський Пуруша, китайський Пань-гу, іранський Зерван, полінезійський Та’ароа, шумерська Тіамат); верховні божества (давньогрецький Зевс, єгипетський Ра, Тлацолтеотль ацтеків та ін.); великі богині (давньогрецькі Афродіта й Кібела, аккадська Іштар, семітська Астарта, давньоєгипетська Нейт); божества рослинності й плодючості (Діоніс, Аттіс, Гапі); першолюди й першопредки (Адам у рабинській традиції, німецький Туїсто).

У пізніших традиціях першобожество чи першопредок могли поступитися місцем божественній парі чи парі близнюків (семітські ВаалАстарта, індійські Яма — Ямі, іранські Йіма — Йімаг та ін.). Напр., у міфології догонів близнюки-андрогіни Номмо і Йуругу, породження 14 божеств Амми, постають із плаценти світового яйця.

Носіями андрогінності (бодай тимчасової) є також міфологічні герої; на ритуальному рівні — жерці, служителі культів. Так, давньогрецький герой-андрогін Терезій, побачивши спарювання змій, убив самицю й сам перетворився на жінку. Через 7 років при повторенні сюжету убив самця і знову став чоловіком. Арджуна, герой Махабгарати, провів рік у жіночій подобі (тоді носив ім’я Бриханнала).

У культових практиках

Андрогінність давньовавилонських жерців виводять з міфологеми створення богом Енкі жерців гала для співу пронизливих елегій і плачів богині Інанні. У магічних практиках використовували сакральну мову еме-саль («спотворена мова»), за допомогою якої зверталися до богів і передавали промови богинь. Спів плачів божеству вважався жіночою справою, тому жерці набували жіночих ознак: храмові співці могли брати жіночі імена, жриці Інанни й пророки енсі мали послуговуватися еме-саль. В аккадських текстах ці жерці номінуються калу або калу‘у (кулу). Слуг Інанни / Іштар кургарру та ассину з близькою до гала функцією зображують у масках і жіночому вбранні.

У давній Анатолії служителі культу Кібели та Аттиса галлі належали до третьої статі, оскільки жрецтво передбачало ритуальну кастрацію.

Шамани-андрогіни у різних народів (зокрема в австралійців, народів Сибіру та індіанців) вважалися такими, що наділені особливою магічною силою та здатністю контактувати із духами.

У філософії

Ідея андрогіна як ідеальної субстанції була центральною в дослідженнях Я. Беме та Е. Сведенборга. К. Г. Юнґ у контексті психоаналізу розглядав андрогіна як magnum opus (лат., букв. — велика справа), вважаючи його символом кінцевої мети алхімічного процесу.

Образ андрогіна повертає актуальність у розвідках з постгендерної ідентичності.

Символіка

Символ андрогіна в античності та середньовіччі — кадуцей (жезл у формі крилатої палиці або ж обвитої двома зміями). Був атрибутом Гермеса / Меркурія. Символом андрогіна став також ребіс — філософський камінь, який для герметиків (див. Герметизм) та алхіміків символізував єдність протилежностей.

Література

  1. Платон. Діалоги / пер. з давньогрец. Харків : Фоліо, 2008. 349 с.
  2. Еліаде М. Священне і мирське; Міфи, сновидіння і містерії; Мефістофель і Андрогін; Окультизм, ворожбитство та культурні уподобання / Пер. з англ., нім., фр. Г. Кьоран, В. Сахно. Київ : Основи, 2001. 592 с.
  3. Копилова Н. Міфологема андрогінності: від архаїчної традиції до постгендерної ідентичності // Наукові записки Національного університету «Острозька академія». Серія: Культурологія. 2014. Вип. 14 (1). С. 34–46.
  4. Туренко В. Е. Комічність та трагічність любові у міфі Аристофана про андрогінів // Мультиверсум. Філософський альманах. 2016. Вип. 5–6. С. 111–‍123.
  5. Опрелянська А. О. Андрогінність хатніх духів: специфіка ґендеру в образі хатника, домовика // Молодий вчений. 2017. № 3. С. 336–339.

Автори ВУЕ


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Наумовська О. В., Опрелянська А. О. Андрогін // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Андрогін (дата звернення: 10.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
17.07.2020

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶