Атанасій Кальнофойський

Атанасій Кальнофойський, титулка книги «Тератургіма»

Атана́сій Кальнофо́йський (кін. 16 ст., місце невідоме — після 1638, місце невідоме) — письменник, історик, поет.

Життєпис

Походив з українського православного шляхетного роду. Ймовірно, син благодійника Києво-Печерської лаври Габріеля Кальнофойського, згаданого Атанасієм у творі «Тератургіма». Можливо, з цього ж шляхетного роду також походив і Валеріан Кальнофойський (Колонофойський), уніат (див. Берестейська церковна унія 1596), ієромонах, котрого поряд із Рафаїлом (Корсаком), майбутнім уніатським митрополитом Київським і Галицьким, згадував Петро Могила у своїх записках.

Атанасій Кальнофойський здобув гарну освіту, володів церковнослов’янською, польською, грецькою мовами, латиною. За припущенням В. Аскоченського, навчався в Київській братській школі, на думку В. Шевчука — також у західних закладах.

Імовірно, залишився в Києво-Печерькій лаврі, прийняв чернечий постриг завдяки зусиллям Єлисея Плетенецького, який прагнув зосередити в м. Києві найкращі інтелектуальні сили. Атанасій був сподвижником архимандрита лаври, пізніше — митрополита Київського, Галицького і всієї Русі Петра Могили. Разом із Сильвестром Косовим він поставив за мету прославити лавру й заперечити заяви єзуїтів про те, що там припинилися чудеса.

Праці. «Тератургіма»

Спочатку вийшов у світ «Paterikon» (переклад «Києво-Печерського патерика» польською мовою, окрема редакція твору; 1635) Сильвестра (Косова); 1638 у друкарні Києво-Печерської лаври надруковано книгу «Тератургіма або чуда, котрі у самому святочудотворному монастирі Печерському київському, так і в обох святих печерах, у яких, за волею Божою, поживши, поклали тягарі тіл своїх благословенні отці печерські, вірно й пильно тепер уперше зібрано і світу подано через велебного отця Атанасія Кальнофойського, законника того ж святого монастиря Печерського» («Τερατουργημα lubo Cuda które były tak w samym Świętoсudotwornym Monastyru Pieczarskim Kiiowskim jako i w obudwu świętych piaczarach w których po woli Bożej Błagosławieni Oycowie Pieczarscy pożywszy, i ciężary ciał swoich złożyli, wiernie i pilnie teraz perwszy raz zebrane y światu podane przez w. Oyca Athanasusa Kalnofoyskiego, zakonnika tego ż Ś. monastyra Pieczarskiego»). Книга задумувалася як своєрідне продовження і завершення твору Сильвестра (Косова). Атанасій Кальнофойський активно використав записки Петра (Могили), давні українські літописи, насамперед «Повість минулих літ», польські хроніки (Я. Длугоша, М. Стрийковського) тощо, виявив високий рівень знання Біблії. У творі міститься опис м. Києва та його околиць, Києво-Печерської лаври, тексти (оригінальні або відредаговані Атанасієм) надмогильних написів та епітафій видатних церковних, держаних та культурних діячів, похованих у лаврі (до них він додав і свої вірші); опис 47 чудес, які сталися в лаврі (останнє датоване 1637); широкі генеалогічні дані, насамперед про рід князя Іллі Святополка-Четвертинського, якому присвячено твір, про роди українських князів Острозьких, Корецьких, Вишневецьких та ін.

Унікальними є плани й малюнки Києва, Києво-Печерської лаври, лаврських печер, друкарні тощо.

У «Тератургімі» Атанасій Кальнофойський виступає як поет, прозаїк, історик, топограф, автор першого історично-краєзнавчого твору. В. Шевчук характеризує «Тератургіму» як перший твір нової поетичної школи розвинутого бароко Києво-Могилянської академії, який вплинув на ін. літераторів 17 ст., зокрема І. Величковського.

Атанасій підкреслював безперервність зв’язку історії України від доби Русі, але вороже ставився до козацьких повстань кінця 16 ст. —
1630-х.

Також був редактором і співавтором видання «Парергон чуд святих образу Пречистої Богородиці в монастирі Купятицькому» («Parergon cudów świętych obraza Przeczystey Bogarodzice w Monastyru Kupiatickim»; 1638) І. Денисовича. До книги останнього він написав додаткові розділи (параенесиси).

Відомі також записи Атанасія на примірнику «Тріоді цвітної» (1631).

Разом із Петром (Могилою) він відкрив поховання князя Володимира в Десятинній церкві в Києві. Похований у Хрестовоздвиженській церкві Києво-Печерської лаври.

Твори

  • Teraturgima. 1638 // Seventeenth-Century Writings on the Kievan Caves Monastery. Cambridge, 1988.
  • Р о с. п е р е к л. — Тератургима, или Чудеса .... Киев, 2013.

Література

  1. Глобенко М. «Тератургіма» Атанасія Кальнофойського. Мюнхен, 1956.
  2. Глобенко М. «Тератургіма» Атанасія Кальнофойського в її зв'язках із старокиївською літературною традицією // Збірник «Української літературної газети», 1956. Мюнхен: Українське товариство закордонних студій, 1957. С. 267–300.
  3. Мыцык Ю. А. Украинские летописи ХVІІ века. Днепропетровск, 1978.
  4. Грушевський М. Історія української літератури : в 6 т. Київ, 1995. Т. 6.
  5. Шевчук В. «Тератургима» Атанасія Кальнофойського // Хроніка–2000. 1997. № 17–18.
  6. Мех Н. О. Трактат Афанасія Кальнофойського «Тератургіма або Чудеса…» в сучасному українському культурному просторі // Проблеми історії України XIX — початку XX ст. 2013. Вип. 21.
  7. Дубина О. Ю. Від каменя до ефіру: образ душі у «Тератургимі» Афанасія Кальнофойського // Наукові записки Національного університету «Києво-Могилянська академія». Філологічні науки. 2017. Т. 195.

Автор ВУЕ

Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Мицик Ю. А. Атанасій Кальнофойський // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Атанасій Кальнофойський (дата звернення: 30.04.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
07.30.2022

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶