Баронч, Тадеуш
Ба́ронч, Таде́уш (пол. Barącz, Tadeusz; вірм. Բարոնչ, Տադէուշ; 24.03.1849, м. Львів, тепер Україна — 12.03.1905, там само) — скульптор.
Баронч, Тадеуш (Բարոնչ, Տադէուշ) | |
---|---|
Народження | 24.03.1849 |
Місце народження | Львів |
Смерть | 12.03.1905 |
Місце смерті | Львів |
Напрями діяльності | скульптор |
Життєпис
Походив із родини львівських вірмен.
Освіту здобув у Школі-академії художників та скульпторів у м. Мюнхені (Німеччина, 1869–1871; тепер Мюнхенська академія мистецтв) та ательє А. Рівальто (1872–1875) у м. Флоренції (Італія).
На початку 1876 повернувся до м. Львова. Брав участь у щорічних виставках львівського Товариства шанувальників красних мистецтв (1874–1904), міжнародних виставках у містах Берліні (Німеччина, 1891) та Чикаго (США, 1893).
У червні 1905 відбулася персональна посмертна виставка його творів у м. Львові.
Творчість
Дотримувався пластичних засобів пізнього романтизму (до 1875), згодом — реалізму, неоренесансу і необароко.
Створив чимало портретних погрудь: перше у львівському мистецтві погруддя Т. Шевченка (1873, теракота; до 1914 власність львівського товариства «Просвіта»); портретував відомих львів’ян — Л. Сапігу (1876), О. Фредра (Львівський історичний музей), Ф. Смольку (обидва — 1877), О. Гауснера (1878), В. Дідушицького (1888).
Виконав монументально-декоративні роботи: скульптурне оздоблення будинку гімназії ім. Франца-Йосифа на вул. Баторія, № 5 (тепер вул. Князя Романа), для якої вирізьбив шість фігур видатних діячів, встановлені пізніше на фасаді будинку (1876); дві фігури левів біля входу до ратуші (див. Ратуша у Львові; 1880); статуї на фасаді Театру опери та балету (тепер Львівський національний академічний театр опери та балету імені Соломії Крушельницької): «Комедія» в ніші біля входу, а також дві скульптури муз Мельпомени й Талії на аттику будівлі (1899).
Виконав низку надгробних пам’ятників для Личаківського цвинтаря, серед них: проект пам’ятника герою оборони м. Варшави 1831 Ю.-К. Ордону (1896, співавтор Ю. Марковський); надгробки на могилах Ю. Кровчинської (1881), Г. Шмітта (1883, не збережено), М. Левицької (1889), М. Жлобіцької (1895). Встановив пам’ятник Яну III Собеському у м. Львові (1898, тепер у м. Гданськ, Польща) та пам’ятник А. Міцкевичу в м. Трускавці (тепер Львівська область, 1900).
У Львівській національній галереї мистецтв імені Б.Г. Возницького зберігається близько 50 творів Баронча, зокрема «Амур і Психея» (1872), «Чоловіча постійність» (1874), «Геній» (фрагмент проекту пам’ятника А. Міцкевичу в м. Кракові, 1884), «Голова старого в капелюсі», «Тигр» (обидва — 1891), «Львівський пантеон» (1897).
Література
- Бірюльов Ю. Баронч Тадеуш // Енциклопедія Львова : в 4 т. / За ред. А. Козицького, І. Підкови. Львів : Літопис, 2007. Т. 1. С. 184.
- Бірюльов Ю. Львівська скульптура від раннього класицизму до авангардизму (середина XVIII — середина ХХ ст.). Львів : Апріорі, 2015. 528 с.
Автор ВУЕ
Покликання на цю статтю: Бірюльов Ю. О. Баронч, Тадеуш // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Баронч, Тадеуш (дата звернення: 14.05.2024).
Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено: 10.11.2021
Важливо!
Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.
Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.
Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.
Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів