Необароко (архітектура)

Будівля Бургтеатру у м. Відні
Прибутковий житловий будинок
на вулиці Рінгштрасе у м. Відні
Палац Сапігів на вулиці Коперника у м. Львові
Колегія П. Ґалаґана у м. Києві
Навчальний корпус Української сільськогосподарської академії
(тепер корпус №1 Національного університету біоресурсів і природокористування)

Необаро́ко — стильовий напрям в архітектурі історизму другої половини 19 — початку 21 ст., пов’язаний із використанням елементів і форм стилю бароко.

Історична довідка

Необарокову стилістику спопуляризувала у світі будівля театру Гранд-опера в Парижі, що еклектично (див. Еклектика) поєднала архітектурні форми необароко з мотивами неоренесансу. Під час реконструкції історичного центру м. Відня з забудовою кільцевого бульвару Рінгштрасе (див. Рінгштрасе стиль) необароко разом із неоренесансом, неокласицизмом і неоґотикою схвалено як інтегральну частину загальної стилістики головних репрезентативних споруд Австро-Угорщини. У необароковій стилістиці вирішено будівлю Бургтеатру 1874–1888 [архітектори Г. Земпер і К. фон Хазенауер (1833–1894; Австрія)], а також імператорський палац Новий Гофбург, прибуткові житлові будинки на Рінгштрасе архітекторів Ф. Фельнера і Г. Г. Гельмера (усі — у м. Відні). Необароко стало переважною стилістикою численних громадський будівель, зведених за проєктами зазначених архітекторів у різних країнах Європи (будівля міського театру в Чернівцях, Шляхетське казино 1897–1898 у м. Львові), що вплинула на громадську й приватну забудову в населених пунктах Центральної Європи.

Необароко в Україні

Часткове відтворення барокових форм в українській архітектурі відоме з другої половини 19 ст., зокрема, з робіт архітектора О. Шіле у м. Києві: будинок колегії Павла Ґалаґана (1870), музичне училище (1873), міська Дума (1876), житлові будинки. Регіональне відгалуження необароко розвивалося у Галичині завдяки творчості архітекторів І. Левинського, О. Лушпинського, В. Нагірного, Є. Нагірного, Т. Обмінського. Серед ранніх зразків — палац Сапігів 1867 на вулиці Коперника у м. Львові [архітектор А. Кун (1826–1914; тепер Польща — Україна)]; серед найвизначніших — твори І. Левинського: бурса педагогічного товариства 1901–1908, будинок товариства «Дністер» 1905 (обидва у м. Львові), народний будинок 1915 у м. Кам’янці-Бузькій.

На початку 20 ст. в рамках необароко започатковано цілеспрямований пошук національного архітектурного стилю: Георгіївська церква на Козацьких могилах під Берестечком [(1912–1914, архітектор В. Максимов (1882–1942; тепер Російська Федерація) під керівництвом О. Щусєва)]; прибутковий будинок на вулиці Володимирській, 19 у м. Києві (1914, архітектор П. Альошин, не збережено). Пропагандистом українського необароко був Г. Лукомський. Він протиставляв цей стиль як елітарний (аристократичний) і репрезентативний українському модерну В. Г. Кричевського, який орієнтувався на селянські архітектуру й мистецтво. Г. Лукомський опрацював кілька проєктів у цій стилістиці (будинок художньо-промислової школи в м. Києві 1913), які залишилися нереалізованими, проте вплинули на творчі пошуки архітекторів П. Альошина, Д. Дяченка та інших.

Послідовним провідником необароко як національного українського стилю став Д. Дяченко: будинок земської лікарні у м. Лубнах 1913–1914, будинок Климова 1913 у с. Круглику Полтавської області, комплекс Української сільськогосподарської академії (тепер Національний університет біоресурсів і природокористування України) в м. Києві 1925–1930. Ця творча спрямованість спричинила звинувачення Д. Дяченка в «українському буржуазному націоналізмі» з подальшими репресіями наприкінці 1930-х. Проте під час відбудови українських міст (Києва, Чернігова, Конотопа) після Другої світової війни стилістика українського необароко стала панівною в проєктах багатьох архітекторів, зокрема В. Заболотного та А. Добровольського: повоєнна забудова Красної площі з готелем «Десна», вулиці Леніна (тепер — проспект Миру) у м. Чернігові, вулиці Хрещатик та району «Соцмісто» у Дарниці в м. Києві тощо. Однак радикальна зміна спрямованості радянської архітектури в середині 1950-х, ініційована М. Хрущовим, поклала край цим плідним стильовим пошукам.

Зі здобуттям Україною незалежності стилістика українського необароко знову відродилася в усіх регіонах, передусім у церковному будівництві в творчості архітекторів В. Бикова, В. Гречини, В. Трегубова, Д. Яблонського: муровані церкви Різдва Богородиці в у с. Віта-Поштова (тепер Фастівського району Київської області) 1992-2002, Різдва Богородиці на масиві Березняки у м. Києві 1998–2000, Пантелеймонівська у м. Полтаві 2000; Покровська в смт Гребінки 2001.

Література

  1. Асеев Ю. Стили в архитектуре Украины. Киев : Будівельник, 1989. 104 с.
  2. Ясієвич В. Необароко // Мардер А. П., Євреїнов Ю. М., Пламеницька О. А. та ін. Архітектура: короткий словник-довідник. Київ : Будівельник, 1995. С. 181-182.
  3. Norwich J. J. Great Architecture of the World. New York : DaCapoPress, 2003. P. 216–217.

Автор ВУЕ

В. В. Вечерський


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Вечерський В. В. Необароко (архітектура) // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Необароко (архітектура) (дата звернення: 29.04.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
30.09.2022

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України


Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶