Дяченко, Дмитро Михайлович

Дяченко, Дмитро Михайлович1.jpg

Дяченко, Дмитро Михайлович

Народження 14.08.1887
Місце народження Таганрог
Смерть 21.05.1942
Місце смерті Кам'янський концтабір ГУЛАГ СРСР
Alma mater Санкт-Петербурзький державний архітектурно-будівельний університет
Напрями діяльності архітектура
Традиція/школа необароко (архітектура)
Дерев’яна церква в с. Білогородці під Києвом (не збережено).
Навчальний корпус Української сільськогосподарської академії в Голосієвому (м. Київ).
Лісотехнічний інститут Української сільськогосподарської академії в Голосієвому (м. Київ)

Дяче́нко, Дмитро́ Миха́йлович (14.08.1887, м. Таганрог, тепер Ростовської області Російської Федерації — 21.05.1942, Кам’янський концтабір ГУЛАГ СРСР, Саратовська область, тепер Російська Федерація) — архітектор, представник українського необароко, член-кореспондент Академії архітектури СРСР (з 1935).

Життєпис

Народився в українській родині з с. Патлаївки (тепер Полтавського району Полтавської області), яка виїхала на заробітки у м. Таганрог. Його племінник — Ю. Асєєв. 1907 закінчив Таганрозьке технічне училище, 1914 — Санкт-Петербурзький інститут цивільних інженерів (тепер ― Санкт-Петербурзький державний архітектурно-будівельний університет). З 1909 очолював нелегальний український студентський клуб «Громада», учасники якого організовували українознавчі виставки (1912, 1914), вивчали в експедиціях і пропагували давню українську архітектуру. З 1915 земський інженер у Полтавській, з 1917 ― у Київській губерніях. Переїхав до м. Києва 1917. Очолював 1918–1920 Товариство українських архітекторів. 1918–1922 ― засновник і перший ректор Українського архітектурного інституту (1924 об'єднано з Київським інститутом пластичних мистецтв, тепер Національна академія образотворчого мистецтва і архітектури).

1925–1930 ― професор Української сільськогосподарської академії (тепер Національний університет біоресурсів і природокористування України), 1932–1937 ― Київського художнього інституту (тепер Національна академія образотворчого мистецтва і архітектури).

Намагаючись урятуватися від репресій, 1937 виїхав до м. Москви, де працював за фахом. Там 01.07.1941 його заарештовано як «українського націоналіста», засуджено до 8 років ув'язнення. За офіційною версією помер від голоду. 1957 реабілітований.

Творчість

Брав активну участь в архітектурних конкурсах, проєктуючи будівлі та споруди в українському стилі. На відміну від інших колег (В. Г. Кричевського, О. Сластіона) орієнтувався не на селянську архітектуру, а на високопрофесійне зодчество Мазепиної доби, на стилістику Мазепинського бароко, вбачаючи в цьому втілення української державницької традиції. Активно відстоював цю позицію в архітектурних дискусіях 1920-х ― 1930-х, за що постійно зазнавав нещадної критики як провідник шкідливого «буржуазно-націоналістичного напряму» в українській радянській архітектурі. Особливо різкими були політичні звинувачення 1930. Унаслідок цього заарештований 1931 за «участь у контрреволюційній націоналістичній діяльності», проте вини не визнав і невдовзі був звільнений.

Практичний інтерес Дяченка до української архітектури доби Гетьманщини найяскравіше проявився в архітектурному ансамблі Української сільськогосподарської академії у тодішній околиці Києва Голосієвому. Його створення за більшовицького режиму стало можливим як наслідок периферійного розташування та високої оцінки, яку отримав проєкт у закордонній пресі. Дяченку належать багато нереалізованих проєктів. Його творчому впливу завдячуємо прекрасно прорисованим фронтоном на чолі споруди залізничного вокзалу в Києві, яка без цього знакового українського елементу лишилась би безликим конструктивістським об’єктом 1930-х.


Серед кращих реалізованих прожктів — ансамбль Української сільськогосподарської академії (1925–1931): усі шість споруд муровані, дво- та триповерхові, симетрично-осьової композиції, вирішені за останнім словом тогочасної будівельної науки і техніки. Усі вони органічно поєднані архітектурними формами й деталями в стилі модернізованого українського бароко (застосовано фронтони, аркади, високі мансардові (див. Мансарда) дахи з заломами і люкарнами). Створив також земську лікарню (1913–1915, тепер школа) у м. Лубнах (тепер Полтавської області), будинок Климова у с. Круглику (1913, тепер Миргородського району Полтавської область). За його проєктами у 1915-1918 побудовано земські школи в Лубенському і Золотоніському повітах на Полтавщині та 10 шкіл у Канівському повіті на Київщині (тепер Черкаської області). Автор житлових будинків у м. Києві (1931-1932), Торговельної академії (1935–1938, тепер Міністерство освіти і науки України), сільськогосподарського інституту у м. Ташкенті (1938–1941).

Праці

  • Будова села. Київ : Червоний шлях, 1924.
  • Проєкти з сільського будівництва. Київ, 1926.

Визнання

Більшість архітектурних творів Дяченка тепер визнано пам'ятками культурної спадщини.

Додатково

Архітектори були однією з небагатьох професійних груп в СРСР, яка найменше зазнала репресій за сталінської доби, бо їх було надто мало в масштабах країни і влада цінувала їхні рідкісні фахові вміння. Й. Сталін вважав архітектуру «мундиром держави» і для його створення потребував добрих фахівців. Стилістика українського необароко не тільки не була заборонена, а й стала дуже поширеною в УРСР після Другої світової війни у творчому доробку архітекторів різного етнічного походження — українців, росіян, євреїв тощо. У цьому контексті репресування і вбивство Дяченка пояснюють його особистою принциповістю і безкомпромісністю.

Цитата


В. Чепелик:
«В особі Д. Дяченка українська архітектура ХХ ст. набула майстра, твори якого позначені яскраво виявленою національною своєрідністю форм. Збурювач архітектурного спокою 1920-1930-х рр., він дерзновенно штурмував неприступні позиції ворогів самобутності українського зодчества. Становлення нового в нашій культурі 1920-1930-х рр. відбувалося через великі втрати архітектурної спадщини. Ми лише тепер можемо оцінити героїзм захисників спадщини (…) та архітектора Д. М. Дяченка, який ще й власною творчістю утверджував безперервність національної традиції, зберігав їй гідність за умов жорстоких політичних звинувачень та репресій.»

 Цит. за: Чепелик В. В. Український архітектурний модерн. Київ : Київський національний університет будівництва та архітектури, 2000. С. 318–319.


Література

  1. Асеев Ю. С., Дяченко Б. М. Украинский зодчий Дмитро Дяченко // Строительство и архитектура. 1990. № 5. С. 22–24.
  2. Тимофієнко В. І. Зодчі України кінця XVIII – початку ХХ століть: Біографічний довідник. Київ : Науково-дослідний інститут теорії та історії архітектури і містобудування, 1999. С. 136.
  3. Чепелик В. В. Український архітектурний модерн. Київ : Київський національний університет будівництва та архітектури, 2000. 378 с.
  4. Дяченко Дмитро Михайлович // Українська академія мистецтва. Спеціальний випуск. Професори НАОМА (1917–2007). Київ, 2008. С. 63–64.

Автор ВУЕ

В. В. Вечерський


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Вечерський В. В. Дяченко, Дмитро Михайлович // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Дяченко, Дмитро Михайлович (дата звернення: 28.04.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
11.05.2022

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України


Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶