Неоренесанс
Неоренеса́нс — стилістичний напрям в архітектурі історизму другої половини 19 — початку 20 ст., звернений до архітектурних форм ренесансу.
Зміст
Історична довідка
Неоренесансну стилістику почав застосовувати у першій чверті 19 ст. архітектор Л. фон Кленце (палац герцога Лейхтенберзького у м. Мюнхені 1817–1821), розвинувши в музейній будівлі Старої Пінакотеки (там само; 1826–1836). Остаточно цей стилістичний напрям сформував і зробив популярним архітектор Г. Земпер, поєднавши модернізовані риси італійського ренесансу й бароко (будівлі Дрезденського оперного театру 1834–1838 і Дрезденської картинної галереї 1847–1855). Під час реконструкції історичного центру м. Відня з забудовою кільцевого бульвару Рінгштрасе (див. Рінгштрасе стиль) неоренесанс у трактуванні Г. Земпера став панівним стилістичним напрямом, завдяки якому об’єднано в цілісний ансамбль головні репрезентативні споруди імперії в стилістиці неокласицизму, необароко, неоґотики. Неоренесансна стилістика, еклектично (див. Еклектика) поєднана з елементами необароко, властива віденським спорудам Оперного театру, Університету, Палацу юстиції, Природничого й Художньо-історичного музеїв, Концертного залу, Біржі тощо.
Характеристика
Для неоренесансу характерним є застосування архітектурного ордера у вигляді колон, напівколон і пілястр з розкріпованими (див. Розкріповка) архітравами, а також аттиків, балюстрад, скульптурного декору, аркових вікон і порталів із ренесансними наличниками, різноманітне рустування фасадів, активна поліхромія, нерідко — з портиками, аркадами, куполами, вежами, високими дахами.
Неоренесанс має стилістичні різновиди залежно від взірців — конкретної ренесансної стилістики 15–17 ст., на яку орієнтувалися архітектори 19 ст.: флорентійський ранній ренесанс 15 ст., римський високий і пізній ренесанс 16 ст., французький ренесанс 16-17 ст., фламандський або північний ренесанс 16–17 ст.
Неоренесанс у Європі
Як панівна складова стилю Рінгштрасе, неоренесанс у тих художніх формах, які йому надав Г. Земпер, парадоксальним чином поширився протягом другої половини 19 ст. у різних національних регіонах (майбутніх незалежних державах) Австро-Угорщини як стиль тамтешнього національного відродження, протиставлений імперському пануванню Відня: у Чехії (споруди Національного театру 1868–1883, концертного залу Рудольфінум 1876–1885, Національного музею 1885-–1890, усі у м. Празі); Угорщині (Академія наук 1865 у м. Будапешті), Польщі (Академія мистецтв 1879–1880 у м. Кракові), Хорватії (Художня галерея Штросмаєра 1880 у м. Загребі) тощо.
В Україні неоренесанс представлено репрезентативними спорудами на західних землях (Палац юстиції 1904–1906 у м. Чернівцях).
Література
- Асеев Ю. Стили в архитектуре Украины. Киев : Будівельник, 1989. 104 с.
- Вечерський В. Курс історії архітектури. Київ : Інститут проблем сучасного мистецтва, 2006. С. 185–192.
- Вечерський В. Курс історії архітектури країн Східної Європи. Київ : АртЕк, 2007. С. 248–249.
Автор ВУЕ
Покликання на цю статтю: Вечерський В. В. Неоренесанс // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Неоренесанс (дата звернення: 9.05.2024).
Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено: 10.10.2022
Важливо!
Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.
Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.
Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.
Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів
Офіс Президента України
Верховна Рада України
Кабінет Міністрів України
Служба безпеки України
Міністерство оборони України
Міністерство внутрішніх справ України
Генеральний штаб Збройних сил України
Державна прикордонна служба України
Кіберполіція
Національна поліція України