Беклемішев, Григорій Миколайович
Бекле́мішев, Григо́рій Микола́йович (04.02.1881, м. Москва, Росія — 05.02.1935, м. Київ, тепер Україна) — піаніст, педагог, композитор, заслужений професор УРСР (з 1926), основоположник піаністичної школи в Україні, один із засновників фортепіанної кафедри Київської консерваторії.
Беклемішев, Григорій Миколайович | |
---|---|
Народження | 04.02.1881 |
Місце народження | Москва |
Смерть | 05.02.1935 |
Місце смерті | Київ |
Напрями діяльності | музичне мистецтво |
Життєпис
Народився у сім’ї композитора та співачки. Навчався гри на фортепіано з 5 років. У 9-річному віці розпочав концертну діяльність, виступав як соліст-піаніст.
Закінчив з золотою медаллю Московську консерваторію (1900; тепер Московська державна консерваторія імені П. І. Чайковського), клас П. Шлецера (близько 1841–1898; Росія) та В. Сафонова (1852–1918; Росія). Навчався у м. Берліні у композитора і педагога Ф. Бузоні. Концертував у містах Російської імперії та Німеччини.
З 1913 — професор Київської консерваторії (тепер Національна музична академія України імені П. І. Чайковського), 1923–1934 — Державного музично-драматичного інституту імені М. Лисенка (з кінця 1920-х — перший керівник аспірантури цього інституту). 1919–1922 — музичний інструктор 12-ї армії, згодом політуправління Київського округу Червоної армії.
Творчість
У виконавському мистецтві синтезував традиції московської школи піанізму та школи Ф. Бузоні. Стиль виконання вирізнявся монументальністю, емоційністю, віртуозним володінням фортепіанною технікою, прагненням наблизити звучання інструмента до інтонацій людського голосу.
Перший у м. Москві виконавець «Картинок із виставки» М. Мусоргського. Уперше виконав Третю фортепіанну сонату О. Скрябіна.
Популяризував українську фортепіанну музику. У складі «професорського тріо» разом разом зі скрипалем С. Бертьє (1882–1950; тепер Україна) та віолончелістом С. Вільконським (1870–1963; тепер Україна) виконував твори М. Лисенка, В. Барвінського, Б. Лятошинського, В. Золотарьова (1872–1964; Росія) та ін.
Ініціював турне українських піаністів за кордоном (1927–1928).
Провів цикл лекцій-концертів «Музично-історичні демонстрації» (1923–1928). У них брали участь також Г. Нейгауз, Г. Коган (1901, тепер Білорусь —1979, тепер Росія), А. Альшванг.
У репертуарі було близько 2 тис. творів композиторів різних країн світу 16–20 ст. Включав до своєї програми не тільки фортепіанні п'єси, а й транскрипції симфонічної, оперної, вокальної музики.
Автор п’єс, етюдів, прелюдій, фортепіанних транскрипцій, а також навчальних програм, посібників, методичних розробок. Був одним із ініціаторів створення народних консерваторій у містах Києві, Харкові, Робітничої консерваторії у м. Києві. Ініціатор заснування музичної школи-десятирічки при Київській консерваторії та музичної професійної школи (тепер Київська муніципальна академія музики імені Р. М. Глієра).
Разом з Л. Ревуцьким та В. Золотарьовим підготував серію нотних видань «Український музично-педагогічний репертуар» (близько 60 творів). Більшість творів українських композиторів 20 ст. публікувались уперше (В. Косенко, Л. Ревуцький). До видання увійшли твори західноукраїнських композиторів — С. Людкевича, М. Колесси.
Стаття Беклемішева «Психофізичні основи сучасної фортепіанної техніки» присвячена процесу формуванню музичної психології в Україні як наукової дисципліни.
У педагогічній роботі продовжував і розвивав традиції провідних фортепіанних шкіл.
Серед учнів — М. Гозенпуд (1903, тепер Україна — 1961, тепер Росія), А. Луфер (1905–1948; тепер Україна), Г. Курковський (1898–1982; тепер Україна) та інші.
Додатково
Був у дружніх відносинах з Р. Глієром, С. Козолуповим (1884–1961; тепер Росія), О. Скрябіним.
Праці
Психофізичні основи сучасної фортепіанної техніки // Радянська музика. 1939. № 4. С. 35–50.
Твори
- Дві прелюдії. Київ : Київське музичне підприємство, 1929. 6 с.
- Три п’єси на народні пісні. Харків : Державне видавництво України, 1930. 6 с.
Література
- Гозенпуд М. Пам’яті Григорія Миколайовича Беклемішева // Радянська музика. 1940. № 1. С. 30–34.
- Аністратенко Ж. Г. М. Беклемішев-педагог // Українське музикознавство. 1973. № 8. С. 209–221.
- Немкович О. Беклемішев Григорій Миколайович // Українська музична енциклопедія : в 5 т. / Гол. ред. Г. Скрипник. Київ : Інститут мистецтвознавства, фольклористики та етнології імені М. Т. Рильського НАН України, 2006. Т. 1. С. 166.
- Гуральник Н. П. Развитие украинской фортепианной школы в ХХ ст. музыкально-просветительские традиции и методические ориентиры // Ars inter Culturas. 2013 № 2. С. 43–59. URL: https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Ars_inter_Culturas/Ars_inter_Culturas-r2013-t-n2/Ars_inter_Culturas-r2013-t-n2-s43-59/Ars_inter_Culturas-r2013-t-n2-s43-59.pdf
- Беклемішев Григорій Миколайович // Бугаєва О. Музичне товариство імені М. Д. Леонтовича (1921–1931). Київ : Національна бібліотека України імені В. І. Вернадського, 2015. С. 31–32.
Автор ВУЕ
Покликання на цю статтю: Беклемішев, Григорій Миколайович // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Беклемішев, Григорій Миколайович (дата звернення: 29.04.2024).
Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено: 18.01.2024
Важливо!
Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.
Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.
Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.
Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів
Офіс Президента України
Верховна Рада України
Кабінет Міністрів України
Служба безпеки України
Міністерство оборони України
Міністерство внутрішніх справ України
Генеральний штаб Збройних сил України
Державна прикордонна служба України
Кіберполіція
Національна поліція України