Бекташія

Дзеркальна каліграфія бекташія

Бекташі́я (бекташі; тур. Bektaşi, від тюрк. «бек таш» — міцний камінь) — суфійський тарикат, заснований у 13 ст. Хаджі Бекташем Валі (пом. 1270/1271) у Малій Азії (Анатолії), поширений у Туреччині та на Балканах.

Історична довідка

Хаджі Бекташ походив з хорасанського м. Нішапуру (тепер остан Хорасан-Резаві, Іран). Згідно з легендарним життєписом «Вілаят наме» (кін. 15 — поч. 16 ст.), він був нащадком сьомого шиїтського імама Муси аль-Казима (пом. 799). Хаджі Бекташ перебрався до Конійського Султанату в Анатолії, де проповідував серед переселенців з Центральної Азії. Вважається мюридом (учнем) Баба Ільяса Хорасані (пом. 1240), ідеолога повстання туркменських племен проти влади сельджуків у 1239–1240. Після придушення повстання і страти його лідерів, серед яких був його брат Метеш, Хаджі Бекташ оселився у селищі Карагуюк (тепер місто Хаджібекташ, провінція Невшехір, Туреччина), де провів останні роки життя. Мавзолей знаходиться у м. Хаджібекташі.

Утвердження тарикату, кодифікацію та систематизацію його практик пов’язують з постаттю Баліма Султана (пом. бл. 1516), відомого як «Другий старець» («Пір-е-сані»). 1501 османський султан Баязид ІІ (1481–1512) призначив його головою центральної обителі (текке) бекташія. Тарикат на той час набув популярності переважно у сільській місцевості в Анатолії.

Балім Султан провів ряд реформ, зокрема запровадив безшлюбність для вищих категорій членів тарикату. Після його смерті тарикат розколовся на дві гілки: софіян-челебі і бабаган. До першої входили нащадки Хаджі Бекташа, які контролювали центральну обитель і більшість осередків бекташія в Османській імперії, натомість друга набула поширення на Балканах.

За часів Баліма Султана бекташія налагодив тісні зв’язки із корпусом яничарів, а Хаджі Бекташ став їх святим покровителем. Голова тарикату (деде-баба) обіймав посаду командира 99-го полку яничарів. Після невдалого повстання і розпуску корпусу в 1826 султаном Махмудом ІІ (1785–1839) під заборону попав і тарикат бекташія, усе його майно було конфісковане, а обителі передані тарикату накшбандія. Центр діяльності бекташія перемістився на Балкани.

За правління султана Абдул-Меджида І бекташія частково відродився і відновив свою діяльність. Після національної революції 1908 балканські осередки бекташія перервали зв’язки із турецькими громадами. У республіканській Туреччині в 1925 діяльність бекташія та інших суфійських тарикатів було заборонено; тривалий час вони діяли нелегально в містах Стамбулі, Анкарі та Ізмірі.

У першій половині 20 ст. центром діяльності бекташія стала Албанія. Після комуністичного перевороту 1944, шейх албанської гілки бекташія Баба Реджебі з учнями оселився у м. Каїрі, згодом перебрався до США, де неподалік м. Детройту засновано текке. Після падіння комуністичного і соціалістичного режиму в Албанії та колишній Югославії у 1990-ті бекташі розгорнули активну діяльність в Албанії, Косово та Північній Македонії. Деякі спільноти у цих країнах останнім часом налагодили контакти з осередками у Туреччині.

Структура і практики

Члени тарикату поділялися на кілька категорій: ашик — той, хто не пройшов посвяту (айн-і-джем); мухіп — посвячений; дарвіш-мухіп — має право носити тадж та інші атрибути тарикату; баба — шейх місцевої спільноти; дарвіш-і-муджаррад — той, хто узяв обітницю безшлюбності; каліфа — регіональній намісник верховного шейха; деде-баба — верховний шейх. Посвячені члени спільноти проживають в обителях.

Відмітною ознакою вбрання є конусоподібний головний убір — тадж (корона), зазвичай білого кольору, зшитий з чотирьох клинів, або з 12-ти клинів у верхній частині тулії й 4-х — в нижній, які символізували дванадцять шиїтських імамів і чотири «брами» (або щаблі) суфійського шляху: шаріат, тарикат, марифат і хакікат.

Бекташія практикує голосний зикр, який включає співи та гру на музичних інструментах (сема). Особливе місце в релігійних практиках бекташія посідає культ шиїтських імамів, насамперед Алі, Хусейна й Джафара ас-Садика, та траур у місяць мухаррам. Також члени бекташія практикують щорічну сповідь у керівника спільноти (баба).

Загалом, вчення і практики бекташія містять елементи сунітської та шиїтської традицій.

Значення

Бекташія набув значної популярності в Анатолії та на Балканах, вагомо вплинув не тільки на релігійну культуру, але й на музичні та поетичні традиції у цих регіонах. З середовища тарикату бекташія вийшло багато талановитих поетів, найвідомішим з яких був Юнус Емре (пом. 1320, Туреччина).

З бекташія був пов’язаний містичний рух хуруфітів Фазлуллаха Астерабаді (пом. 1394/1398), учнем якого був знаний поет Насімі. Тарикат бекташія дав початок етнорелігійній спільноті алевітів (алеві-бекташі), поширеній у Туреччині й на Балканах. Алевіти, за різними оцінками, становлять 10–15 % населення Туреччини.

У м. Хаджібекташі, де знаходиться центральне текке та мавзолей (піреві) Хаджі Бекташа, 16–18 серпня відбуваються пам’ятні заходи на його честь, що збирають тисячі шанувальників.

Література

  1. Birge J. K. The Bektashi Order of Dervishes. London : Luzaс&Co, 1937. 291 р.
  2. Ислам: Энциклопедический словарь. Москва : Наука, 1991. 315 с.
  3. Knysh A. Islamic Mysticism: A Short History, Themes in Islamic Studies. Leiden : Brill, 2000. 358 р.
  4. Аверьянов Ю. А. Хаджи Бекташ Вели и суфийское братство бекташийа. Москва : Марджани, 2011. 648 с.
  5. Sulejmani A. Haji Bektash Veli and the Bektash Path in Albania and Macedonia // Occasional Рapers on Religion in Eastern Europe. 2014. Vol. 34. Is. 1. Р. 47–64.
  6. Rexheb В. Islamic Mysticism and the Bektashi Path / Transl. by Н. Abiva. Chicago : Babagân Books, 2017. 482 р.

Автор ВУЕ

О. А. Ярош


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Ярош О. А. Бекташія // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Бекташія (дата звернення: 29.04.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
28.09.2021

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶