Берджесс, Ернест Вотсон

БджессЭрнст.jpg

Бе́рджесс, Ерне́ст Во́тсон (англ. Burgess, Ernest Watson; 16. 05. 1886, м. Тілбері, провінція Онтаріо, Канада — 27. 12. 1966, м. Чикаго, США) — соціолог, один із основоположників Чиказької соціологічної школи.

Берджесс, Ернест Вотсон

(Ernest Watson Burgess)

Народження 16.05.1886
Місце народження Тілбері
Смерть 27.12.1966
Місце смерті Чикаго
Alma mater Чиказький університет
Напрями діяльності соціологія
Традиція/школа Чиказька соціологічна школа


Життєпис

Батько був англіканським священником, а також працював учителем у місцевій школі. Після закінчення в 1908 Кінгфішер-Коледжу (шт. Оклахома) був прийнятий на факультет соціології Чиказького університету (закінчив 1913). Викладав в університетах штатів Іллінойс, Канзас, Огайо.

Захистив докторську дисертацію на тему «Функція соціалізації в соціальній еволюції» (1916). Повернуся до Чиказького університету, де працював до кінця життя. Співпрацював з Р. Парком.

Упродовж 1920–1940-х Берджесс був секретарем Американської соціологічної асоціації, 1934 — обраний її президентом. 1936–1940 працював головним редактором «Американського журналу соціології» («American Journal of Sociology»). В останні роки життя часто хворів.

Діяльність

Берджесс (разом із Р. Парком і В. Томасом) є одним із основоположників Чиказької соціологічної школи. Розробив теорію «концентричних зон», основною ідеєю якої є механізм формування соціально-неоднорідних районів у процесі росту міст і утворення локальних спільнот. Основний метод визначення цих зон — соціальне картографування, яке передбачає збір об’єктивної інформації про різні соціальні процеси, що відбуваються в місті, та фіксацію цієї інформації у вигляді соціальних карт.

Польовий етап збору інформації передбачає також спостереження, інтерв’ю, аналіз документів. За Берджессом, у соціальній організації міського середовища вирішальне значення має екологічний порядок, а в соціальній дезінтеграції — девіантна поведінка.

Місто як соціальна лабораторія

На думку Берджесса, різні типи соціальних проблем взаємопов’язані. Соціологія повинна зосереджуватися на злободенних соціальних проблемах і допомагати їхньому вирішенню шляхом донесення до суб’єктів політики об’єктивної наукової інформації.

Створюючи карти м. Чикаго, Берджесс разом зі своїми однодумцями прийшов до висновку, що міста мають певну структуру і впорядкованість, є «лабораторією» для вивчення різних сторін поведінки людини. Для створення лабораторних умов життя різних міських спільнот потрібно було створити відповідну інфраструктуру для соціологічних досліджень.

Соціальні проблеми міста Берджесс досліджував у двох основних аспектах:

  • визначення просторового образу району, його ландшафту, топографії, розміщення місцевої спільноти та створених людиною структур: житло, робочі місця, місця відпочинку і т. д.;
  • вивчення «культурного життя» району: способу життя, звичаїв, стереотипів.

Дослідження Берджессом міського середовища значною мірою були спрямовані на вивчення соціальної та особистої дезорганізації. Соціальну дезорганізацію він розглядав в контексті взаємодії та адаптації індивідів. Одним із проявів дезорганізації Берджесс вважав зростання злочинності серед молоді та мігрантів. Було створено соціальні карти розподілу молодіжної злочинності в місті.

Теорія концентричних зон міста

Розробка теорії концентричних зон міста є одним із найбільших досягнень у творчості Берджесса. Її основні положення:

  1. Місто є соціальним організмом, просторово розташованим у вигляді певних концентричних зон — великих територіальних та соціальних утворень.
  2. Місто розвивається, що відображено на його концентричних зонах. Зростання міста відбувається нерівномірно й супроводжується рухливістю територіальних та соціальних кордонів. Розвиток міста відбувається хвилями від центру до околиць. Кожна внутрішня зона прагне до послідовного розширення своєї території шляхом проникнення в наступну зовнішню зону.
  3. При розвитку міста відбуваються процеси концентрації і децентралізації, що доповнюють один одного. У всіх містах існує природна тенденція до сходження транспортних комунікацій в центральному діловому районі, який акумулюючи значні маси населення з різних районів міста стає зосередженням економічного, культурного та політичного життя.
  4. Особливе місце серед концентричних зон займає зона переходу (транзиту), що безпосередньо дотична до центру міста. Її специфіка — залежність від зростання центру як зони активної економічної діяльності. Це зростання призводить до збільшення цін на землю, який розходиться з ділового центру круговими хвилями в усі частини міста. У центрі міста, де ціни на землю найвищі, зосереджені найпрестижніші види занять (управління, торгівля, бізнес і т. д.). Найменш привабливі для життя райони виявляються місцем існування нижчих соціальних класів.
  5. Зростання міста супроводжується розподілом населення за різними місцями проживання і родом занять, призводячи до диференціації міста на неоднорідні ареали й утворення локальних спільнот, що проявляється в концентричних зонах.
  6. Розвиток міста призводить до зміни не тільки його просторових меж, але й соціальної організації, і особистісних типів. Зростання міста порушує рівновагу соціального порядку, коли дезорганізація бере верх над організацією.
  7. Основною причиною порушення соціальної рівноваги міста є просторова й мобільність соціальна населення.

Просторова організація міста (м. Чикаго) представлена Берджессом у вигляді концентричних зон, кожна з яких належала особливій соціальній групі:

  • центральний (діловий) район (комерційні підприємства, магазини, розважальні установи для вищого класу);
  • розташована навколо центру перехідна, змішана зона (комерційні підприємства, житлові будинки для службовців);
  • робочий район (заводи, фабрики, будинки для робітників); передмістя (будинки для мешканців середнього класу);
  • приміські райони (зона проживання робітників сільського господарства, що забезпечують місто продовольством).

Методологічні ідеї

У соціальних дослідженнях віддавав перевагу якісним методам соціологічного дослідження, зокрема монографічному методу. Аналіз особистих документів, вивчення біографій, проведення глибинних інтерв’ю респондентів дозволяє краще розкрити внутрішній світ людини, її спогади і прагнення, страхи та надії.

Дослідження сім’ї та сімейних відносин

Сім’я розглядалася вченим як єдність взаємодіючих особистостей та середовище, де індивід стає особистістю. Ця єдність може сприяти як соціальній організації, так і дезорганізації суспільства в цілому. Відносини між батьками і дітьми, на думку Берджесса, є вихідним пунктом становлення особистості. Головні причини психологічного конфлікту (особистісної дезорганізації) полягають у тому, що набуті в період соціалізації сім’єю зразки поведінки не знаходять застосування за її межами. Це є однією з причин поширення девіантної поведінки в суспільстві.

Одним із перших застосував психоаналіз при дослідженні сімейних відносин. Розглядав соціальну дезорганізацію як невротичну тенденцію індивіда і як продовження його особистої дезорганізації. Сприяв розвитку соціології в США, зокрема, соціології міста, соціології сім’ї, соціології девіантної поведінки.

Додатково

Вже в початкових класах приватної школи за особливі здібності перший учитель називав Берджесса «маленьким професором».

Сучасники Берджесса відзначають його організаторські здібності (вмів налагоджувати контакти з очільниками Чикаго, зацікавлювати їх в соціологічних дослідженнях тощо).

Усі свої заощадження і майно заповідав Чиказькому університету з метою створення «Фонду Е. В. Берджесса», призначеного для допомоги студентам і проведення соціологічних досліджень.

Праці

  • Factors Determining Success or Failure on Parole // The Workings of the Indeterminate-Sentence Law and the Parole System in Illinois: A Report to the Honorable Hinton G. Clabaugh, Chairman, Parole Board of Illinois. Chicago : [W. p.], 1928. P. 205–249.
  • У с п і в а в т. — Introduction to the Science of Sociology. Chicago : University of Chicago Press, 1921. 1040 p.
  • The City. Chicago : University of Chicago Press, 1925. 239 p.

Література

  1. Ernest W. Burgess // Remembering the University of Chicago. Teachers, Scientists and Scholars / Ed. by E. Shils. Chicago : University of Chicago Press, 1991. P. 3–14.
  2. Бёрджесс Э. У. Рост города. Введение в исследовательский проект // Чикагская школа социологии / Пер. с англ. Москва : Институт научной информации по общественным наукам Российской академии наук, 2015. С. 20–34.
  3. Луков В. А., Тихомиров Д. А. Чикагская социологическая школа: начало качественной стратегии в эмпирической социологии // Горизонты гуманитарного знания. 2019. № 1. С. 89–107.
  4. Chapoulie J.-M. Chicago Sociology / Trans. from fr. New York : Columbia University Press, 2020. 488 p.

Автор ВУЕ

М. Н. Єнін


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Єнін М. Н. Берджесс, Ернест Вотсон // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Берджесс, Ернест Вотсон (дата звернення: 9.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
02.11.2021

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶