Бог є Любов (енцикліка)

Папа Бенедикт XVI

«Бог є Любо́в» (лат. «Deus Caritas Est») — перша енцикліка за понтифікату Папи Римського Бенедикта XVI, оприлюднена на свято Різдва Христового 25.12.2005.

Історична довідка

Назва енцикліки походить від латинського перекладу новозавітного тексту — 16-го вірша 4-ї глави Першого послання ап. Івана: «Бог є любов, і хто пробуває в любові, пробуває той в Бозі, і в нім Бог пробуває!» (1 Ів. 4:16).

Задум енцикліки належав попереднику Бенедикта XVI — папі Івану Павлу ІІ, який почав роботу над нею, але через хворобу не зміг її завершити.

Першу частину документа Бенедикт XVI опрацював влітку 2005, другу — уклав на основі записів, залишених Іваном Павлом ІІ.

Структура

Складається зі «Вступу», 2-х частин («Єдність любові у творінні та історії спасіння» й «Сaritas — милосердя церкви як “спільноти любові”») і «Закінчення», поділена на тематичні блоки і 42 параграфи.

Зміст

Енцикліка присвячена темі християнської любові, що аналізується у двох основних аспектах — філософсько-богословському (Ч. 1) та релігійно-практичному (Ч. 2).

Перша частина розкриває становлення і зміст поняття «любов» у його семантичній багатоаспектності. Папа порушує й обмірковує питання: чи любов є однією й єдиною, попри все розмаїття проявів і форм, чи, навпаки, одне й те саме слово вживаємо для позначення цілком різних реалій? Розглянуто розбіжність і єдність понять «ерос», «філіо», «агапе».

Оглядаючи концепт еросу в історії й сучасності, Бенедикт XVI прагне спростувати тезу, що «християнство руйнує ерос»; наголошує, що еротична складова любові віддзеркалює прагнення людини до особливого переживання єднання чоловіка й жінки на користь життя вічного. На думку папи, еротичний зміст любові не принижує людину, а навпаки, підтверджує її прагнення до Бога; еротична любов, очищена силою християнської віри, в поєднанні з агапе стає чинником розвитку особистості (а не виявом гріховності) і прикладом утвердження її духовності. Агапе й ерос потрактовані як дві грані християнської любові, в якій ерос тіла, створеного за образом і подібністю до Бога, сприяє відновленню втраченої єдності з Творцем, а домінування агапе — звільняє ерос від деструктивного егоїзму і споживацтва.

Понтифік розмірковує над концептами любові до Бога і любові до ближнього та нерозривний зв'язок між ними: з християнського погляду — це одна любов і одна нероздільна заповідь й «обидві живляться любов’ю, що походить від Бога, який перший полюбив нас».

Друга частина енцикліки присвячена практичній реалізації вимог християнської любові як невід’ємної від актів милосердя, справедливості, служіння, доброчинності.

В енцикліці наголошено, що любов до ближнього, закорінена в Божій любові, є передусім обов’язком кожного вірянина, однак також і завданням всієї церковної спільноти на всіх її рівнях: місцевому, помісному, Вселенському. Вказано, що «суть Церкви виявляється у потрійному завданні»: проповідуванні Божого Слова, здійсненні таїнств і вчинках любові. Відтак вияв милосердя є для Церкви проявом її справжнього буття.

Благодійність оприявнює любов людини до Бога й любов до ближнього і водночас є необхідним елементом організації життя християн і людей доброї волі, конкретним способом утвердження християнської віри.

Бенедикт XVI підкреслює, що християнська доброчинність керується вірою, яка реалізується через християнству любов, а не політичними ідеологіями покращання світу. Справи милосердя не повинні бути ані засобом прозелітизму, ні знаряддям політичних стратегій.

Значення

Енцикліка розвиває полеміку між католицькими і протестантськими богословами, між Церквою і секулярним суспільством з питань морально-етичних цінностей християнства.

Цитата

«У Літургії Церкви, у її молитві, у живій спільноті вірних ми пізнаємо любов Бога, відчуваємо Його присутність і вчимося впізнавати її в нашому щоденному житті. Він бо першим полюбив нас і продовжує першим нас любити; тому ми також можемо відповісти Йому любов’ю. Бог не вимагає від нас такого почуття, якого ми не здатні викликати в собі. Він нас любить, Він дозволяє нам побачити і відчути Його любов, в нас також може народитися любов у відповідь на «першість» Божої любові.»

 Енцикліка DEUS CARITAS EST. 2005. URL: https://ofm.org.ua/library/entsyklika-deus-caritas-est.html


Джерела

  • Енцикліка DEUS CARITAS EST // Орден Братів Менших в Україні. 2005. URL: https://ofm.org.ua/library/entsyklika-deus-caritas-est.html
  • Бог є любов. Про християнську любов. Deus Caritas Est. Енцикліка Вселенського Архиєрея Венедикта XVI / Пер. з італ. З. Курдини. Львів : Місіонер, 2008. 58 с.

Література

  1. Rausch Th. Catholicism in the Third Millennium. 2nd edition. Collegeville : Liturgical Press, 2003. 282 p.
  2. Гаврилюк Т. Християнство в антропологічній перспективі ХХІ ст. // Українське релігієзнавство. 2016. № 79. С. 72–78.

Автор ВУЕ

С. І. Присухін


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Присухін С. І. Бог є Любов (енцикліка) // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Бог є Любов (енцикліка) (дата звернення: 29.04.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
19.03.2021

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶