Бурхан

Статуя будди в монастирі Ердені-Дзу, Монголія — колись великому релігійному, культурному і політичному центру середньовічної Монголії (засн. у 16 ст.)

Бурха́н (буркан, бурган, пуркан, пурган; тюрксько-монгольска модифікація слова «будда» або словосполучення «будда-хан») — у міфологічних системах монгольських та окремих тюркських народів (хакасів, тувинців, киргизів та уйгурів) означення будди, бога назагал або виготовлене зображення бога у вигляді кумира (ідола). Поряд із тим у ізольованих монголомовних групах, які зберігають архаїчні міфологічні уявлення, термін «пурган» позначає багатоманіття божеств і духів (включно з демонами), на противагу Тенгрі (Тенгері) — уособленню єдиного небесного божества (або обожнене небо).


У словоформі «буркан» термін запозичений з монгольської до тунгусо-маньчжурської міфології, де вживається на позначення духа-помічника шамана під час камлання. Тоді як в бурятській міфології бурханом може бути назване будь-яке божество або просто злий дух: Арахі-бурхан (Раху), Саган-бурхан (дух віспи) тощо.

Із поширенням буддизму поняття «бурхан» почали відносити до індо-тибетських ламаїстських (див. Ламаїзм) божеств, які після 17 ст. були інтегровані до шаманського пантеону. В переліку обрядових закликів вони зазвичай згадуються першими, а в космогонічних та антропогонічних переданнях постають головними діючими персонажами. До них належать: Шагджитубі (від тибетського Шак'ятхубпа, тобто Шак'ямуні) або Бурхан-бакши (у значенні Будда-вчитель), Ар'я-Бало (Авалокітешвара), Майдар (Майтрея) тощо. Буддисти-монголи розподіляють бурханів на утихомирювачів (аморлінгой) та лютих (докшит).

Широкого розповсюдження набуло виготовлення литих або кованих скульптурних зображень бурханів з різноманітних металів (золота, срібла, бронзи, міді). Зазвичай їх розміщують у буддійських кумирнях, які в середовищі сибірських буддистів називають «дацан» (дасанг), а в Середній Азії — «суме». Обличчям статуї бурханів звернені на південь, тобто до дверей кумирні.

Часом Бурхан постає в ролі одного з верховних небожителів, деміургів, творців світу (в окремих сюжетах тюрксько-монгольскої релігійно-міфологічної традиції поряд з Юч-Курбустаном, Ульгенем та Кудаєм).

Так званий Білий Бурхан — верховне божество в синкретичній новій релігії алтайців — бурханізмі.

Література

  1. Kaschewsky R. Die Religion der Mongolen // Die Mongolen, Beiträge zu ihrer Geschichte und Kultur / Hrsg. von M. Weiers. Darmstadt : Wissenschaftliche Buchgesellschaft, 1986. P. 87–123.
  2. Atwood C. P. Buddhism and Popular Ritual in Mongolian Religion: A Reexamination of the Fire Cult // History of Religions. 1996. Vol. 36 (2). P. 112–139.
  3. Balogh M. Contemporary Shamanisms in Mongolia // Asian Ethnicity. 2010. Vol. 11 (2). P. 229–238.
  4. Buddhism in Mongolian History, Culture, and Society / Ed. by V. A. Wallace. New York : Oxford University Press, 2015. 352 р.

Автор ВУЕ

Д. В. Базик


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Базик Д. В. Бурхан // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Бурхан (дата звернення: 12.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
17.12.2022

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶