Бутру, Еміль

Émile Boutroux.jpg

Бутру́, Емі́ль [ фр. Boutroux, Émile; повне ім’я — Етьєн Еміль Марі (фр. Étienne
Émile Marie
); 28.07.1845, м. Монруж, регіон Іль-де-Франс, Франція — 22.11.1921, м. Париж, Франція; похований на кладовищі Монпарнас у м. Парижі] — філософ-спіритуаліст, історик філософії, філософ науки, член французької Академії моральних та політичних наук (1898), Національної академії деї Лінчеї (1905), Французької академії (1912).

Бутру, Еміль

(Boutroux, Émile)

Народження 28.07.1845
Місце народження Монруж
Смерть 22.11.1921
Місце смерті Париж
Місце поховання Париж
Alma mater Вища нормальна школа в м. Парижі
Місце діяльності Франція
Напрями діяльності філософія, історія філософії, філософія науки
Традиція/школа спіритуалізм


Життєпис

Закінчив паризький Ліцей Анрі ІV. 1865 вступив до Вищої нормальної школи в м. Парижі, 1868 отримав ступінь агреже з філософії.

У 1969–1970 продовжив освіту в Гайдельберзькому університеті, слухав курс історії філософії Е. Целлера. Після повернення у Францію отримав посаду професора філософії (1871) в ліцеї м. Кан (регіон Нормандія, Франція).

1874 захистив докторські дисертації: «Про випадковість законів природи» (фр. «De la contingence des lois de la nature», опубліковано 1879) та «Про вічні істини у Декарта» (лат. «De veritatibus aeternis apud Cartesium»).

У наступні роки викладав: з 1875 — в Університеті Монпельє, з 1876 — в Університеті Нансі, з 1878 — у Вищій нормальній школі, упродовж 1888–1907 — професор філософії та історії філософії в Сорбонні.

1902 призначений директором Фонду Тьєра, сприяв професійній кар’єрі перспективних молодих дослідників.

1908 узяв участь у Міжнародному конгресі філософії в м. Гайдельберзі, виступив з доповіддю «Французька філософія з 1867».

Дружина — Аліна Пуанкаре (сестра вченого, математика Ж. А. Пуанкаре), виховував двох дітей.

Погляди і праці

Належав до когорти представників т. з. нового ідеалізму (неоспіритуалізму), чиї погляди панували у французькій філософській думці останньої чверті 19 ст. Був палким опонентом доктрин матеріалізму, натуралізму, позитивізму, рівним чином заперечував догматизм і фіналізм теології, механістичну парадигму (див. Механіцизм) класичної науки.

Серед головних тем філософування Бутру — детермінізм і випадковість (контингентність), свобода і спонтанно-творча активність духу, співвідношення науки, філософії й релігії.

Обстоював сутнісну різноманітність, не-універсальність законів природи (логічних, математичних, фізичних, хімічних, біологічних, психологічних, соціальних) і рівнів буття, неможливість вивести всю тотальність Усесвіту «з єдиної формули». Наполягав на множинності наук (на противагу візії єдиної Науки), кожна з яких своїми власними методами вивчає невеликий фрагмент реальності. Вказував на відносність, варіативність, а особливо — випадковість як закономірності еволюції універсуму. Поряд із тим міркував про дію деякої творчої сили, спонтанний і вільний творчий акт, наслідком чого стають креативні, новаційні зсуви, стрибки на вищі щаблі розвитку (напр., перехід від неорганічної до органічної природи, від матерії до духу, поява психіки і свідомості). Вважав, що кожен новий рівень розвитку принципово незвідний до попереднього, притому на кожному з них роль випадковості зростає. Зрештою, вся ієрархія буття осмислена як засіб та умова розвитку свободи, що втілена вищою мірою в релігії, моралі, культурі. Підкреслював непридатність застосування панівних у науці підходів натуралізму, механіцизму й матеріалістичного детермінізму до пояснення психічних і духовних явищ.

Відтак нова метафізика, за Бутру, може конструювати філософію свободи, уґрунтовану на доктрині випадковості, творчої діяльності духу та керовану ідеалами краси і добра. Намагався показати суголосність метафізики і науки з погляду нової філософії природи. Тлумачив Бога як втілення абсолютної свободи (сам акт творіння постав виразом вільної випадковості, а не заданою необхідністю).

Більша частина праць Бутру присвячена історії філософії. Робив переклади з античної філософської думки. Видав і відкоментував праці Г. Ляйбніца, здійснене ним видання «Монадології Лейбніца» («La Monadologie de Leibnitz»; 1881) дотепер вважають класичним. Залишив монографічні розвідки з філософії Сократа, Б. Паскаля, Й.-Г. Фіхте, І. Канта. У праці «Наука та релігія в сучасній філософії» («Science et Religion dans la Philosophie Contemporaine»; 1908) розглядав проблему співвідношення науки й релігії у філософії О. Конта, Г. Спенсера, Е. Геккеля, В. Джеймса. Вважав релігію вишим щаблем духовної свободи, втіленням устремлінь людини вийти за межі даного, чуттєвого.

Серед праць: «Сократ, засновник моральної науки» («Socrate, fondateur de la science morale», 1883), «Нариси з історії філософії» («Études d’histoire de la philosophic»; 1897), «Паскаль» («Pascal»; 1900), «Філософія Фіхте» («La Philosophie de Fichte. Psychologie du mysticisme,»; 1902), «Природа і Дух» («La Nature et l'Esprit»; 1925), «Дослідження з історії німецької філософії» («Études d'histoire de la philosophie allemande»), «Філософія Канта» («La Philosophie de Kant»; обидві — 1926) та ін.

Погляди Бутру вплинули на творчість знаних європейських мислителів, як-от А. Бергсон, М. Блондель, Л. Брюнсвік, Ж. Марешаль, А. Пуанкаре, серед учнів філософа був Е. Дюркгейм.

Визнання

Член-кореспондент Британської академії (1907), Берлінської академії наук (1908), почесний член Угорської академії наук (1913).

Командор ордена Почесного легіону (1920).

На честь Бутру названі авеню в містах Парижі, Монружі.

Праці

  • Études d’histoire de la philosophic.‎ Paris : F. Alcan, 1897. 443 р.
  • Pascal. Manchester : Sherratt and Hughes, 1902. 344 р.
  • Science et Religion dans la Philosophie Contemporaine. Paris : E. Flammarion, 1908. 400 р.
  • La Nature et l'Esprit. Paris : J. Vrin, 1926. 272 р.
  • La Monadologie de Leibnitz. Paris : Librairie Générale Française, 1991. 317 p.

Література

  1. Foutaine A. P. La Philosophie d'E. Boutroux. 2nd ed. Paris : J. Vrin, 1920. 87 p.
  2. Gunn А. Тhe Philosophy оf Emile Boutroux // The Monist. 1922. Vol. 32. № 2. Р. 164–179.
  3. Crawford L. S. The Philosophy of Émile Boutroux as Representative of French Idealism in the Nineteenth Century. New York : Longmans, Green & Co, 1924. 172 p.
  4. Nye M. J. The Boutroux Circle and Poincaré's Conventionalism // Journal of the History of Ideas. 1979. Vol. 40. № 1. Р. 107–120.
  5. Huisman D. Histoire de la philosophie française. Paris : Perrin, 2002. 618 р.
  6. Голіченко Т. «Нарис сучасної французької філософії» («Очерк современной французской философии») Олексія Введенського як прецедент панорамного дослідження історії французької філософії XІХ століття // Маґістеріум. 2006. Вип. 23: Історико-філософські студії. С. 63–69.

Автор ВУЕ

Редакція ВУЕ


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Бутру, Еміль // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Бутру, Еміль (дата звернення: 2.05.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
19.09.2022

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶