(Перенаправлено з Бьоме, Якоб)

Беме, Якоб

Портрет Я. Беме. Худ. Готлоб Гліманн, перша пол. 18 ст.

Бе́ме, Я́коб [Бьоме; нім. Böhme (Boehme), Jakob; 1575, містечко Альт-Зейденберг, тепер с. Старий Завідув Зґожелецького пов. Нижньосілезького воєводства, Польща — 17.11.1624, м. Герліц, земля Саксонія, Німеччина] — теософ, містик-мислитель, візіонер, основоположник ранньомодерної містичної традиції.

Беме, Якоб

(Böhme, Jakob)

Народження 1575
Місце народження Старий Завідув
Смерть 17.11.1624
Місце смерті Герліц
Напрями діяльності філософія
Традиція/школа панентеїзм, містицизм

Життєпис

Народився у статечній селянській родині. Отримав початкову освіту.

Оволодів ремеслом шевця. Від 1599 — громадянин м. Герліца, член цеху шевців. Цього ж року одружився; виховував 4-х синів. У 1619 змінив швецьке ремесло на торгівлю пряжею.

Зачитувався Біблією, зазнав упливу Парацельса, можливо, В. Вайґеля (1533–1588). Назагал — автодидакт, візіонер. Зламним у житті стало видіння 1600. За чверть години, як згадував пізніше, побачив і пізнав більше, ніж міг би дізнатися за роки навчання у вищій школі. Свідчив про містичні зустрічі з «Дівою Софією» (Божою Премудрістю), став родоначальником новоєвропейської софіології.

Перший твір Беме, що розійшовся у копіях, — за остаточною назвою, «Аврора, або Вранішня зоря, що сходить...» (нім. «Aurora oder Mörgenröte im Ausgang»; 1612). Старший пастор і магістрат відреагували на книгу забороною писати. Знову взявся за перо тільки в 1618 або 1619. Десятки нових праць викликали жвавий інтерес і сприяли розширенню кола шанувальників. Один з них видрукував збірку текстів теософа під назвою «Шлях до Христа» (нім. «Weg zu Christo»; 1624). Збірка стала приводом для чергової кампанії цькування мислителя, яку не зупинила навіть смерть Беме: пастори відмовлялися ховати вільнодумця, аж доки в ситуацію не втрутилася міська рада.

Погляди і праці

Всупереч ієрархічно-статичній картині світобудови, яка панувала у середньовіччі, Беме висунув динамічну. Головним рушієм теогонічно-вселенського процесу в ній є принцип полярності, дії та протидії, виникнення всього із взаємодії «Так» і «Ні». Теософ був предтечею діалектики та її «золотого віку» в Німеччині.

Вчення теософа розгортається як самоодкровення Божественного в процесі його трансформації з пра-стану непроявленості, — Безодні Безосновності (нім. Ungrund`а), «вагітної» хаотично-вільною волею до повноти реалізації, — у проявленість власне Богом. Бог, своєю чергою, розкривається як Трійця (Отець, Син, Святий Дух), з одного боку, як вічна природа та людина — з іншого. При цьому трансцендентність Бога суміщається з іманентністю Своєму творінню.

Беме у своїх міркуваннях постає радше панентеїстом (див. Панентеїзм), а не крайнім теїстом чи беззастережним пантеїстом (див. Теїзм, Пантеїзм). Вивищуючи волю, став одним із основоположників традиції волюнтаризму в німецькій філософії. Бог теософа, на відміну від ортодоксально-християнського, уособлює повноту полярностей, є не лише світлом, а й темрявою, не лише любов’ю, а й гнівом тощо (оскільки, на думку мислителя, сторони полярностей не існують одна без іншої). Тринітаризм Беме можна тлумачити як у дусі християнської догматики (покликаючись на «Аврору...»), так і всупереч їй (спираючись на пізніший твір «Велика загадка» — лат. «Mysterium Magnum...»; 1623).

Погляди Беме розмежовуються і з церковно-християнським креаціонізмом: світ твориться/народжується Богом радше із Самого Себе, а не ex nihilo, причому вічно, а не разово. Вчив про існування трьох світів: а) темного (вогняного першостану вічної природи); б) Божественного, або ангельського і в) матеріального. Два перших вважав «внутрішніми», третій, як їх оприявнення, «зовнішнім». Ті заховані в ньому, як душа в тілі.

В антропософії переконував, що відома нам людина — це геть не вся людина. Натомість уся є «малим Богом», оскільки Бог обдарував її максимально, щоб мати можливість споглядати в ній Самого Себе. Порівнював Бога з деревом, а людську душу — з гілкою, отже, приймав за розширення буття і свідомості Бога. Пов’язував «ницість» нинішньої людини з падінням, а її відродження з «народженням у Христі».

Основні твори: «Теософські послання» (нім. «Theosofische Sendbriefe»; 1618–1624), «Аврора, або вранішня зоря, що сходить»; «Опис трьох принципів Божественної сутності» (нім. «De tribus principiis, oder Beschreibung der drei Prinzipien göttlichen Wesens»; 1619), «Про трояке життя людини» (нім. «De triplici vita hominis, oder Vom dreifachen Leben des Menschen»; 1620), «Істинна психологія, або Сорок питань про душу» (нім. «Psychologia vera, oder Virzig Fragen von der Seelen»; 1620), Про влюднення Ісуса Христа (нім. «De incarnatione verbi, oder Von der Menschwerdung Jesu Christi»; 1620), «Про народження і позначення всіх сутностей» (нім. «De signatura rerum, oder Von der Geburt und Bezeichnung aller Wesen»; 1622), «Велике таїнство, або Роз’яснення першої книги Мойсея» (нім. «Mysterium Magnum, oder Erklärung über das erste Buch Mosis»; 1623) тощо.

Визнання

Традицію бемізму підтримували в Німеччині: заснований Й. Ґ. Ґіхтелем (1638–1710) рух «ангельських братів», пієтисти [Ф. К. Етінґер (1702–1782), Й. Х. Юнґ-Штіллінґ (1740–1817), див. Пієтизм], в Англії — Дж. Пордедж (1607–1681), у Франції — Л. К. де Сен-Мартен та мартиністи. Великими шанувальниками Беме були філософи Г. Гегель, Ф. Шеллінг, Ф. фон Баадер, А. Шопенгауер, В. Соловйов, М. Бердяєв, а також німецькі романтики (Л. Тік, Новаліс), художник Ф. Рунге, композитор А. Брукнер, поет Ф. Тютчев.

Беме визнано завершителем німецької пізньосередньовічної містичної традиції й основоположником ранньомодерної; його погляди вплинули на новочасне оновлення образів Бога, світу і людини. Започаткував укладання філософських творів німецькою мовою. Творчість Беме відносять до високої класики теософії. Мислителя називають «уособленням духу Реформації, її глибоких, але так і нереалізованих духовних потенцій»; він шанобливо іменований сучасниками «philosophus teutonicus» (з лат. — тевтонським філософом). За висловом Гегеля, саме завдяки Беме в Німеччині з'явилася філософія зі своєрідним характером; М. Бердяєв вказував, що «Беме повинен увійти в наше духовне життя як вічний елемент».

Знали й шанували Беме і в Україні. За повідомленням архієпископа Чернігівського Філарета (Гумілевського) селянин В. Каразіна приніс архієпископу-історику «три фоліанти» творів теософа, перекладених у 18 ст. Його вплив відчутний і в творчості Г. Сковороди. Всі чи майже всі твори Беме переклав російською мову полтавчанин-масон, вихованець Києво-Могилянської академії С. Гамалія.

Додатково

Беме вважав себе, на кшталт біблійних пророків, Богонавченим; писав як Той, хто начебто зазирнув за завісу, по цей бік якої перебувають всі інші.

Праці

  • Sämtliche Schriften Faksimile-Neudruck der Ausgabe von 1730 : in 11 Bd. Stuttgart : Fromann, 1955–1961.
  • Die Urschriften / Hrsg. von W. Buddecke : in 2 Bd. Stuttgart : Fromman, 1963–1966.
  • Р о с. п е р е к л а д и — Christosophia или Путь ко Христу / Пер. с нем. А. Лабзина. Санкт-Петербург : A-cad, 1994. 224 с.
  • Истинная психология, или Сорок вопросов о душе / Пер. с нем. Москва : «София», 2004. 304 с.
  • О тройственной жизни человека / Пер. с нем. И. Фокина. Уфа : ARC, 2011. 428 с.
  • Аврора, или Утренняя заря в восхождении / Пер. с нем. С. Петровского. Санкт-Петербург : Вита-Нова, 2012. 493 с.
  • О трех Божественных Принципах / Пер. с нем. В. Эрцен-Глерона. Киев : Береза, 2012. 368 с.
  • De incarnatione verbi, или О вочеловечивании Иисуса Христа / Пер. с нем. К. Коваленко, С. Шаулова. Уфа : ARC, 2014. 392 с.
  • De signatura rerum, или О рождении и обозначении всех сущностей / Пер. с нем. С. М. Шаулова. Уфа : ARC, 2020. 360 с.

Література

  1. Grunsky H. Jacob Boehme. Stuttgart : Fromman, 1956. 348 р.
  2. Koyre A. La philosophie de J. Boehme. 2 ed. Paris : J. Vrin, 1971. 523 р.
  3. Вер Г. Якоб Бёме сам свидетельствующий о себе и о своей жизни / Пер. с нем. Челябинск : Урал LTD, 1998. 302 с.
  4. Фокин И. Л. Philosophus Teutonicus. Якоб Бёме: Возвещение и путь немецкого идеализма. Санкт-Петербург : Умозрение, 2019. 646 с.
  5. Піч Р. Божественна Премудрість як цвіт світла з Божого серця. Огляд загальних рис софіології Якоба Бьоме // Sententia. 2019. Вип. 38/2. С. 58–85.
  6. Бердяев Н. А. Этюды о Якобе Бьёме. Санкт-Петербург : Умозрение, 2021. 72 с.

Автор ВУЕ

В. Д. Білодід


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Білодід В. Д. Беме, Якоб // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Беме, Якоб (дата звернення: 27.04.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
09.12.2021

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶