Ваагн

Скульптура Ваагна-Драконоборця поблизу м. Єревана, Вірменія. Скульптор Карлен Нуріджанян

Ваа́гн (Вахагн; вірм. вірм. Վահագն) — у давньовірменській міфології — бог грому й блискавки, пізніше — війни і вогню, герой-демоноборець; одне з головних божеств язичницького пантеону.

Історична довідка

Уперше згаданий візантійським істориком Фавстосом (Павстосом) Бузандом (4–5 ст.) в книзі, що традиційно відома під назвою «Історія Вірменії» (назва оригіналу інакша).

Детальнішу оповідь про Ваагна, зокрема й текст присвяченої його народженню пісні, містить «Історія Вірменії» Мовсеса Хоренаці (бл. 410 — бл. 490; Вірменія).

Наявна згадка і в «Історії навернення вірмен» Агафангела Вірменського (5–6 ст.), де у привітанні царя Трдата ІІІ Великого (правив бл. 298–330) своєму народові Ваагн згаданий як джерело хоробрості й звитяги.

За припущеннями, міф про Ваагна сформувався у середині 1 тис. до н. е. на ґрунті давніх індоіранських міфів про небесні божества, які перемагали зміїв-демонів.

У міфології

За міфом, при народженні Ваагна мучилися пологами небо, земля, багряне море, а в морі — і червоний очерет. З очерету вивергалися дим і полум’я, з якого і вистрибнув юнак. Бог зображений як парубок з вогняними кучерями, полум’яною бородою, сяючими сонцеподібними очима.

Ваагн після народження вступає у борню з вішапами (демони, часом зміє- або драконоподібні істоти) та перемагає їх, рятуючи всесвіт від загрози знищення. Звідси його епітет Вішапаках (букв. вішапоборець). За іншою версією, буквальний переклад цього епітету — козел-вішап, що вказує на тотемічні (див. Тотемізм) корені божества.

Етимологічно ім’я героя співвідносять з епітетом Індри — одного з головних богів Ріґведи — Врітрахан (букв. вбивця Врітри; вбивство змія Врітри було центральним подвигом Індри та символізувало космогонічний акт перемоги над хаосом та упорядкування всесвіту). Споріднений індоєвропейський корінь віднаходять в іменах парфянського божества Вархагна, іранського Веретрагна.

За однією з версій міфу, Ваагн — пращур вірмен. Легенда переказує, що в люту зиму він викрав у родоначальника ассирійців Баршама солому і сховався з нею на небі. Та коли ніс свій трофей небом, губив дрібні соломинки, із яких і утворився Чумацький шлях (вірменською буквально «Шлях викрадача соломи»).

Нареченою Ваагна вважали богиню кохання, краси і води Астхік.

Інший варіант міфу називає Ваагна не богом, а одним з трьох синів царя Тиграна (ймовірна алюзія на Тиграна ІІ Великого, 1 ст. до н. е., або міфологізована збірна постать вірменських правителів).

Культ

На честь Ваагна були збудовані святилища в Аштішаті, Ахевакані, Малому Альбаці (усі — тепер Туреччина); більшість культових місць зруйновані у період християнізації Вірменії. За свідченнями Мовсеса Хоренаці, посаду верховного жерця культу передавали у спадок представники нахарарського роду Вахуні (ймовірні нащадки Ваагна, які були зобов’язані йому служити).

В елліністичну добу Ваагна отожнено з давньогрецьким Гераклом, а його кохану Астхік — з Афродітою.

Вказуючи на пізнішу актуалізацію функцій бога війни, проводять паралелі і з римським Марсом.

За Хоренаці, Ваагн був пошанований і в Грузії, де його вшановували жертвопринесеннями перед статуєю божества.

Свято на честь Ваагна відзначали у 7-й день місяця сахмі (15 жовтня). Крім того, у давньовірменському календарі Ваагну був присвячений 27-й день місяця, названий на його честь.

Із поширенням християнства образ Ваагна замістив архангел Гавриїл.

Культ Ваагна відроджено у сучасному вірменському неоязичництві, рідновіри відмічають уродини бога та свято Нового року у весняне рівнодення.

Образ змієборця як втілення мужності і звитяги дотепер надихає митців, художньо відтворений у вірменському живописі, літературі тощо.

Джерела

  • Ширакаци А. Космография / Пер. с древнеарм. Ереван : Академия наук Армянской ССР, 1962. 128 с.
  • Агатангелос. История Армении / Пер. с древнеарм. Ереван : Наири, 2004. 334 с.
  • Movses Khorenatsi. History of the Armenians / Тrans. from arm. Ann Arbor : Caravan Books, 2006. 417 p.

Література

  1. Абегян М. История древнеармянской литературы / Пер. с арм. Ереван : Академия наук Армянской ССР, 1975. 606 с.
  2. Ishkol-Kerovpian K. Mythologie der vorchristlichen Armenier // Wörterbuch der Mythologie : in 7 bd. Stuttgart : Klett-Cotta Verlag, 1986. Bd. 4: Götter und Mythen der kaukasischen und iranischen Völker. 546 р.
  3. Russell J. R. Zoroastrianism in Armenia. Cambridge : Harvard University Press, 1987. 578 p.
  4. Petrosyan A. State Pantheon of Greater Armenia: Earliest Sources // Aramazd: Armenian Journal of Near Eastern Studies. 2007. Vol. 2. P. 174–201.
  5. Ivanov V. A Probable Structure of a Protoform of the Ancient Armenian Song of Vahagn // Aramazd: Armenian Journal of Near Eastern Studies. 2011. Vol. 6. P. 7–23.
  6. Melik-Pashayan K. V. Armenian Pagan Pantheon and the Place оf Anahit in the Pantheon / Transl. from the Armenian by A. Kosyan // Fundamental Armenology. 2020. № 1 (11). P. 1–20. URL: https://fundamentalarmenology.am/datas/pdfs/664.pdf

Автор ВУЕ

А. В. Арістова


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Арістова А. В. Ваагн // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Ваагн (дата звернення: 28.04.2024).


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
09.01.2023

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України

Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶