Воєнний стан

Воє́нний стан — правовий режим та порядок управління, що запроваджується на всій території держави чи в окремих її місцевостях у разі оголошення війни, збройної агресії або загрози воєнного нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності.

Правова основа

Правовою основою введення воєнного стану в Україні є Конституція України, Закон «Про правовий режим воєнного стану» (2015), інші закони України [«Про оборону України» (1991), «Про державний матеріальний резерв» (1997), «Про функціонування єдиної транспортної системи України в особливий період» (1998)] та Указ Президента України про введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях, затверджений Верховною Радою України.

Воєнний стан запроваджується Указом Президента України, який має бути затверджений Верховною Радою України протягом двох днів після його подання. Воєнний стан скасовує Президент України за умови зникнення загрози збройної агресії або припинення стану війни після укладення миру з протилежною воюючою стороною. Скасування воєнного стану та укладення миру оголошуються Верховною Радою за поданням Президента, про що негайно повідомляється через засоби масової інформації.

Режим воєнного стану визначається відповідними законодавчими актами. У разі запровадження воєнного стану Президент України відповідно до Міжнародного пакту про громадянські і політичні права впродовж перших трьох днів повідомляє про це Генерального секретаря ООН.

Характеристика

Мета введення воєнного стану:

  • забезпечення обороноздатності держави шляхом мобілізації ресурсів, здійснення цивільної оборони, ефективного використання державних матеріальних резервів;
  • створення умов для забезпечення функціонування органів державної влади та місцевого самоврядування, об’єднань громадян і громадських організацій, військового командування, стабільного функціонування інфраструктури;
  • здійснення заходів щодо локалізації та нейтралізації загрози національній безпеці країни, захист її національних інтересів;
  • забезпечення обороноздатності країни, прав і свобод людини та громадянина в умовах особливого періоду.

На територіях, де введено воєнний стан, для забезпечення дії Конституції та законів України та здійснення заходів правового режиму воєнного стану можуть утворювати тимчасові державні органи — військові адміністрації.

Із запровадженням воєнного стану надають (розширюють) додаткові повноваження військовому командуванню (військовим радам фронтів, оперативних командувань, начальникам зон територіальної оборони тощо), відповідним правоохоронним органам та вводять в інтересах оборони окремі тимчасові обмеження у реалізації конституційних прав і свобод громадян, а також прав юридичних осіб із покладенням на них додаткових обов’язків. Вичерпний перелік таких обмежень із зазначенням строку дії цих обмежень зазначено в указі Президента про запровадження воєнного стану. В умовах воєнного стану продовжують діяльність Конституційний Суд України, суди, органи Прокуратури України, а також органи попереднього слідства.

В Україні

У зв’язку з російською військовою агресією указом Президента в Україні з 24.02.2022 введено режим воєнного стану (ст. 1).

Указом передбачено запровадження заходів і повноважень визначених Законом України «Про правовий режим воєнного стану», необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави. Ці заходи покладені на військове командування разом із Міністерством внутрішніх справ України, іншими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування (ст. 2).

Введення воєнного стану передбачає тимчасову можливість обмеження конституційних права і свободи людини і громадянина, які передбачені ст. 30 – 34, 38, 39, 41 – 44, 53 Конституції України. Також запроваджуються тимчасові обмеження прав і законних інтересів юридичних осіб в межах та обсягах необхідних для дотримання правового режиму воєнного стану (ст. 3).

План запровадження, фінансування та забезпечення заходів правового режиму воєнного стану невідкладно вводиться в дію Кабінетом Міністрів України (ст. 4). Державною службою з надзвичайних ситуацій разом з іншими державними органами приводиться до готовності державна система цивільного захисту (ст. 5). Обласні, Київська міська державні адміністрації та органи місцевого самоврядування утворюють ради оборони та сприяють у впровадженні заходів правового режиму воєнного стану (ст. 6).

Міністерство закордонних справ забезпечує інформування Генерального секретаря ООН та офіційних осіб іноземних держав про введення в країні правового режиму воєнного стану та обмеження прав і свобод людини, пов’язані з цим режимом (ст. 7).

Воєнний стан запроваджено строком на 30 діб, а пізніше продовжено на відповідний період указами Президента України від 14.03, 18.04.

Джерела

  1. Про оборону України: Закон України № 1932-XII від 6 грудня 1991 р. // Відомості Верховної Ради України. 1992. № 9. Ст. 106. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1932-12#Text
  2. Про правовий режим воєнного стану: Закон України № 389-VIII від 12 травня 2015 р. // Відомості Верховної Ради. 2015. № 28. Ст. 250. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/389-19#Text
  3. Про національну безпеку України: Закон України № 2469-VIII від 21 червня 2018 р. // Відомості Верховної Ради. 2018. № 31. Ст. 241. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2469-19#Text
  4. Про введення воєнного стану в Україні: Указ Президента України № 64/2022 від 24 лютого 2022 р. // Президент України. URL: https://www.president.gov.ua/documents/642022-41397
  5. Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні»: Закон України № 2102-IX від 24 лютого 2022 р. // Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2102-20#Text
  6. Про продовження строку дії воєнного стану в Україні: Указ Президента України № 133/2022 від 14 березня 2022 р. // Президент України. URL: https://www.president.gov.ua/documents/1332022-41737
  7. Про затвердження Указу Президента України «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні»: Закон України № 2119-IX від 15 березня 2022 р. // Верховна Рада України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2119-20#Text


Література

  1. Кузніченко С. О. Адміністративно-правовий режим воєнного стану. Харків : Право, 2014. 230 с.
  2. Кузніченко С. О, Голуб В. О. Воєнний стан: закордонний досвід та українська модель (досвід комплексного дослідження). Одеса : Гельветика, 2019. 243 с.
  3. Лобко М. М., Семененко В. М., Фучко А. Й. Деякі аспекти правового режиму воєнного стану в Україні: порядок введення та припинення дії // Збірник наукових праць Центру воєнно-стратегічних досліджень Національного університету оборони України імені Івана Черняховського. 2019. № 2. С. 6–13.

Автор ВУЕ

Кравець Є. Я. |Є. Я. Кравець


Покликання на цю статтю

Покликання на цю статтю: Воєнний стан // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Воєнний стан (дата звернення: 9.05.2024).

[[Категорія:Національна безпека


Оприлюднено

Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
04.04.2022

Важливо!

Ворог не зупиняється у гібридній війні і постійно атакує наш інформаційний простір фейками.

Ми закликаємо послуговуватися інформацією лише з офіційних сторінок органів влади.

Збережіть собі офіційні сторінки Національної поліції України та обласних управлінь поліції, аби оперативно отримувати правдиву інформацію.

Отримуйте інформацію тільки з офіційних сайтів


Міністерство оборони України Лого.png

Міністерство оборони України

МВС України Лого.jpg

Міністерство внутрішніх справ України

Генеральний штаб ЗСУ Лого.jpg

Генеральний штаб Збройних сил України

Державна прикордонна служба України Лого.jpg

Державна прикордонна служба України


Увага! Опитування читачів ВУЕ. Заповнити анкету ⟶